۱۴۰۰ دوشنبه ۲ فروردين چاپ
سال نو و بحران های لاینحل اقتصاد ایران؛

سال نو و تداوم فشارهای اقتصادی؛ کرونا و تحریم با مردم چه کرده؟

سال نو و تداوم فشارهای اقتصادی؛ کرونا و تحریم با مردم چه کرده؟

اقتصاد میهن: خبرگزاری "آسوشیتدپرس" در گزارشی با اشاره به فرارسیدن نوروز اشاره می‌کند که علیرغم فرا رسیدن سال نو خورشیدی تغییری در وضعیت اقتصادی ایران ایجاد نشده و می‌افزاید: "نوروز زمان خانه‌تکانی و خرید لباس نو است. با این وجود، آشکار است که در ایران چیز زیادی تغییر نکرده است.

ایران بیش از یک سال است که درگیر شیوع کرونا شده و بیش از ۶۱ هزار نفر جان خود را بر اثر ابتلا به این ویروس از دست داده‌اند که بالاترین آمار مرگ و میر ناشی از کرونا در خاورمیانه محسوب می‌شود. علیرغم آن که ایرانیان امید داشتند تحریم‌ها با پیروزی بایدن در انتخابات آمریکا لغو شوند، اما این آرزو به تحقق نپیوسته است. "هاشم" ۳۳ ساله که با مدرک لیسانس حسابداری اکنون به عنوان پیک موتوری تحویل غذا کار می‌کند می‌گوید: "من برای پایان یافتن امسال لحظه‌شماری می‌کردم، اما اکنون نگران سال پیش رو هستم".

طبق گزارش صندوق بین‌المللی پول اقتصاد ایران در سال گذشته با افتی ۵ درصدی مواجه بود. بیش از یک میلیون شهروند ایرانی به دلیل شیوع کرونا در سال گذشته میلادی شغل خود را از دست دادند. نرخ تورم بالا رفت. این در حالی است که این نرخ در سال ۲۰۱۸ میلادی پیش از خروج امریکا از برجام با فرمان ترامپ ۱۰ درصد بود. قیمت اقلام اساسی نیز در ایران افرایشی دو تا سه برابری داشته‌اند. نرخ فقر در ایران رشدی ۵۵ درصدی داشته است. یارانه دولتی به خانواده‌های کم‌درآمد نیز قادر به پر کردن شکاف درآمدی نیست.

"پیمان فدوی" ۴۸ ساله صاحب مغازه لوازم الکترونیک در تهران می‌گوید: "درست است که کرونا بر اقتصاد کل جهان تاثیرگذار بوده، اما در ایران بدتر از سایر نقاط تاثیر گذاشته است. ما کرونا و تحریم را با هم تجربه کردیم. فکر می‌کنم با این وضعیت مجبورم به زودی مغازه را تعطیل کنم"."رسول حامدی" ۳۸ ساله نظافتچی می‌گوید دچار مشکل شده چرا که مشتریان سابق‌اش از ترس کرونا اجازه نمی‌دهند او برای نظافت به خانه‌های‌شان برود. "بهنام ملکی" اقتصاددان می‌گوید نارضایتی عمومی از وضعیت اقتصادی در دولت روحانی نقش مهمی در نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری پیش رو خواهد داشت".

 

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها