۱۳۹۷ يکشنبه ۴ شهريور چاپ

رکورد خرید گندم شکسته شد/ پیشنهاد قیمت ۱۸۰۰ تومانی برای گندم در سال زراعی آینده

رکورد خرید گندم شکسته شد/ پیشنهاد قیمت ۱۸۰۰ تومانی برای گندم در سال زراعی آینده

اقتصاد میهن: مدیرکل خرید داخلی شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: میزان خرید تضمینی گندم رکورد سال گذشته را شکست.

سیدمومن نیافر با اشاره به اینکه میزان خرید تضمینی گندم در مقایسه با سال گذشته ۵ درصد افزایش یافته است،­ افزود: تاکنون ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تن گندم به صورت تضمینی از کشاورزان خریداری شده است.وی گفت: ارزش گندم خریداری شده ۱۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان است که ۷۳۰۰ میلیارد تومان به گندمکاران پرداخت شده است.مدیرکل خرید داخلی شرکت بازرگانی دولتی ایران افزود: تا پایان فصل برداشت گندم، ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تن گندم خریداری خواهد شد.

نیافر درباره روند خرید توافقی محصول برنج گفت: از ۲۰ روز گذشته تاکنون هیچ محصول برنجی به مراکز خرید توافقی شرکت بازرگانی دولتی تحویل نشده است و برنج کاران با توجه به شرایط مطلوب بازار، ترجیح دادند محصول خود را در بازار بفروشند.وی افزود: برنج کاران با توجه به قیمت مناسب برنج در بازار از خرید توافقی استقبال نکردند. مدیرکل خرید داخلی شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: شرایط بازار برنج تولید داخل مطلوب است و در بازار افزایش قیمت نداشتیم.

نیافر افزود: قیمت مصوب خرید توافقی هر کیلو برنج شیرودی با ۸ درصد شکستگی ۵۸۸۶ تومان، قیمت خرید توافقی هر کیلو برنج ندا و نعمت ­با ۸ درصد شکستگی ۵۲۳۸ تومان و قیمت هر کیلو برنج صدری هاشمی و طارم نیز با ۸ درصد شکستگی ۹ هزار و ۸۲۸ تومان است.وی تاکید کرد: با توجه به شرایط مطلوب برنج در بازار، کشاورزان از خرید توافقی استقبال نکردند.

* پیشنهاد قیمت ۱۸۰۰ تومانی برای گندم در سال زراعی آینده

رئیس نظام صنفی کشاورزی ایران، با بیان اینکه قیمت پیشنهادی ما برای نرخ خرید تضمینی گندم در سال جاری ۱۸۰۰ تومان است، گفت: ۶۳ درصد مطالبات گندم کاران تاکنون پرداخت شده است. محمدشفیع ملک‌زاده با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی طبق قانون وظیفه دارد تا پایان تیرماه، نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی را مشخص و به شورای اقتصاد پیشنهاد کند، افزود: شورای اقتصاد نیز باید تا پایان شهریورماه و قبل از آغاز سال زراعی قیمت تضمینی محصولات کشاورزی را اعلام کند؛ این درحالی است که در حال حاضر نیز وزارت جهاد کشاورزی پیشنهاد خود را به دولت اعلام کرده است.

رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور با اشاره به اینکه در سال زراعی ۹۶-۹۷ قیمت خرید تضمینی گندم بدون تغییر ۱۳۰۰ تومان اعلام شد، گفت: این در حالی است که وزارت جهاد کشاورزی پیشنهاد ۱۰ درصدی افزایش قیمت گندم در سال زراعی جاری را به دولت ارائه کرده بود. اما سازمان برنامه و بودجه این پیشنهاد را نپذیرفت.ملک زاده با اشاره به اینکه عدم حمایت از تولیدکنندگان منجر به واردات محصولات استراتژیک مثل گندم خواهد شد، ادامه داد: قبل از نوسانات قیمت دلار، قیمت تمام شده گندم وارداتی ۸۰۰ تومان بود؛ اما در حال حاضر واردات این کالا صرفه اقتصادی ندارد و بین ۲۴۰۰ تا ۲۵۰۰ تومان تمام می شود.

رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور، با بیان اینکه بر اساس آنالیزهای انجام شده میانگین قیمتی که امروز می توان برای گندم اعلام کرد حداقل ۱۸۰۰ تومان است، گفت:قیمت تمام شده تولید افزایش زیادی داشته، نرخ سموم ۲ تا ۳ برابر شده و قیمت ماشین آلات بین ۳۰ تا ۴۰ درصد گران شده است.ملک زاده با اشاره به اینکه ایجاد زنجیره تولید و عرضه جزو سیاست های دولت است، اضافه کرد: اگر قرار باشد این طرح اجرا شود، نیاز است که یک تصمیم گیرنده واحد به عنوان مثال وزارت جهاد کشاورزی آن را اجرایی کند تا به نتیجه مطلوب برسد.

این فعال بخش خصوصی درباره پرداخت مطالبات گندم کاران نیز با بیان اینکه بیش از ۶۳ درصد مطالبات تاکنون پرداخت شده است، گفت: از ۱۲ هزار میلیارد تومان مطالبات کشاورزان، ۷۵۰۰ میلیارد تومان آن پرداخت شده است.وی همچنین با اشاره به راه اندازی سامانه جامع بهره برداران کشاورزی افزود: این طرح به صورت پایلوت در استان مازندران انجام می شود. تعداد بهره برداران، نوع بهره برداری، میزان تولید، سطح زیرکشت و مواردی از این قبیل بر اساس راستی آزمایی و نه خوداظهاری کشاورزان در سامانه مذکور ثبت می شود.

کلید واژه‌ها:
دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها