۱۳۹۷ چهارشنبه ۲۱ شهريور چاپ
رئیس سازمان امور مالیاتی اعلام کرد

پیشنهاد کاهش مالیات بخش تولید از ۲۵ درصد به ۲۰ درصد/ اخذ مالیات از خریداران بالای 5 هزار دلار و 25 سکه

پیشنهاد کاهش مالیات بخش تولید از ۲۵ درصد به ۲۰ درصد/ اخذ مالیات از خریداران بالای 5 هزار دلار و 25 سکه

اقتصاد میهن: رئیس سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه تا پایان مرداد ماه سال جاری ۳۶ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان مالیات وصول شده است، اظهار کرد: برای ۲۲ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی برگ تشخیص صادر شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصاد میهن، سید کامل تقوی‌نژاد در مورد مالیات بر ارز، سکه و خودرو گفت: با توجه به دستور رییس‌ جمهور محترم مبنی بر برخورد قاطع با سوداگری ، کارگروهی را در سازمان تشکیل داده‌ایم و مصوبه‌ای را به سران قوا ارایه داده‌ایم که در صورت موافقت، اطلاعات مربوط به ارز و سکه را دریافت خواهیم کرد. ما تا ۲۵ سکه را معاف کرده‌ایم و برای بالای آن جداولی را تنظیم کرده ایم و می خواهیم از افرادی که بالای هزار سکه خریداری کنند نزدیک به ۳۵ درصد مالیات اخذ کنیم که امیدواریم موافقت شود. همچنین برای اشخاص حقیقی که ۵ هزار دلار به بالا خرید و فروش کنند مالیات اخذ می شود.تقوی نژاد در مورد اخذ مالیات از واردکنندگان خودرو توضیح داد: آنچه که ما می‌خواستیم این است که تمام وادکنندگان خودرو در سال‌های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ علاوه بر مالیات معمول ۶۰ درصد مالیات دیگر نیز پرداخت کنند که پیشنهاد این موارد در خصوص سوداگران ارز، سکه و خودرو در اختیار شورای عالی اقتصاد کشور قرار گرفته است

تشدید مبارزه با فرار مالیاتی با اجرای طرح جامع مالیاتی

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور، از تشدید مبارزه با فرار مالیاتی و قاطعیت در برخورد با مصادیق جرم مالیاتی در سال 97 خبر داد و گفت: با اجرای طرح جامع مالیاتی، فرار مالیاتی کاهش یافته و نظام اقتصادی به سمت شفافیت سوق یافته است.

تقوی نژاد ، با بیان اینکه مبارزه با فرار مالیاتی از برنامه های مهم و اولویتدار نظام مالیاتی به شمار می رود، خاطرنشان کرد: سیاست مبارزه با فرار مالیاتی با جدیت و با اتکا بر سامانه های اطلاعاتی سازمان دنبال می شود و ماحصل آن، شناسایی و مطالبه حدود 22 هزار میلیارد تومان طی سال 1396 و سه ماهه نخست امسال بوده که یک رکورد تاریخی در زمینه مبارزه با فرار مالیاتی درکشور محسوب میشود.وی با بیان اینکه، در حال حاضر با تکیه بر میلیاردها رکورد اطلاعاتی ذخیره شده در پایگاه اطلاعات مودیان مالیاتی، امکان شناسایی فرارهای مالیاتی و مودیان جدید بسیار سهل تر از گذشته شده، اظهار داشت: این پایگاه، کلیه اطلاعات مورد نیاز مالیاتی را از دستگاهها و سایر اشخاص ثالث دریافت، نگهداری، پردازش و برای استفاده در اختیار فرآیندهای مالیاتی سامانه مذکور قرار می دهد.

تقوی نژاد اضافه کرد: این پایگاه در حال حاضر دارای بیش از 1/3 میلیارد رکورد اطلاعاتی برای رصد مبادلات بانکی، تجاری،گمرکی و ... است و با تکیه بر این رکوردهای اطلاعاتی، در طی یک و نیم سال گذشته، حدود دو میلیون مودی جدید در سامانه واحدیابی سازمان امور مالیاتی کشور به‌منظور تشکیل پرونده و تعیین تکلیف شناسایی شده است.رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور با اشاره به اینکه وجود این پایگاه در رابطه با فرار مالیاتی، پولشویی و برقراری عدالت مالیاتی در کشور بسیار حایز اهمیت است و این حجم بالای شناسایی فرارهای مالیاتی صرفا با تکیه بر ظرفیت فناوری‏های اطلاعاتی مربوط به طرح جامع مالیاتی امکان پذیر بوده است.

وی با اشاره به اینکه تامین درآمدهای مالیاتی از طریق شناسایی فرارهای مالیاتی، هم به نفع مودیان فعلی و هم به نفع دولت است، عنوان داشت: سیاست نظام مالیاتی همواره بر تداوم این رویکرد استوار است و امسال شاهد تداوم و تشدید این رویکرد نسبت به سال های گذشته هستیم.وی همچنین یکی از زمینه های مهم مبارزه با فرار مالیاتی را رصد تراکنش های سنگین و مشکوک بانکی عنوان کرد و گفت: تاکنون از محل شناسایی بیش از 6005 مودی دارای تراکنش سنگین مشکوک، بالغ بر هشت هزار میلیارد تومان مطالبه مالیات صورت گرفته است.

شناسایی بیش از 6000 سوء استفاده کننده از کارت بازرگانی

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشوردر ادامه از شناسایی 6248 مودی که از کارت بازرگانی سایرین استفاده کرده ‏اند، خبر داد.سید کامل تقوی نژاد، با بیان اینکه از این 6248 مودی، تنها 1350 مودی، واقعی بوده و صاحب اصلی درآمد ناشی از واردات به وسیله کارتهای بازرگانی (اجاره ‏ای)، بوده اند، گفت: از این 1350 مودی، مبلغی در حدود 5000 میلیارد تومان ( مالیات و جریمه) مطالبه مالیات صورت گرفته است.

وی افزود: در حال حاضر، شناسایی و اقدامات لازم به منظور مطالبه مالیات از این مودیان در اجرای تبصره ماده 157 قانون مالیات های مستقیم در حال انجام می باشد. وی خاطرنشان کرد: در سال 1396 بیش از 60 فقره شکایت در خصوص سوء استفاده از کارتهای بازرگانی در مراجع قضایی مطرح که عوامل اصلی وارد کننده کالا با مبالغ بدهی های مالیاتی کلان تحت تعقیب قضایی قرار گرفتهاند تا از این طرق مالیاتهای معوقه ناشی از کارتهای بازرگانی به حیطه وصول درآید.

شناسایی یک میلیون و 900 هزار مودی جدید فاقد پرونده مالیاتی

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور از شناسایی یک میلیون و 900 هزار مودی جدید فاقد پرونده مالیاتی خبر داد و گفت: در حال تشکیل پرونده و تعیین تکلیف این مودیان در راستای مفاد ماده 219 قانون مالیات های مستقیم هستیم.کامل تقوی نژاد، اظهار داشت: از سال 1395 تاکنون، با تکیه بر اطلاعات موجود در پایگاه اطلاعات مودیان مالیاتی، واحدیابی های موثر و سایر اقدامات مربوط به مبارزه با فرار مالیاتی، تاکنون بالغ بر یک میلیون و 900 هزار مودی جدید شناسایی شده که از این تعداد، حدود 600 هزار مودی در سال 1396 شناسایی شده اند.

وی با بیان اینکه با ایجاد پایگاه اطلاعات مودیان مالیاتی و تقویت و افزایش سیستم های مکانیزه شناسایی مودیان، روند مبارزه با فرار مالیاتی سرعت یافته خاطرنشان کرد: درحال حاضر بیش از یک میلیارد و 300 میلیون رکورد اطلاعاتی مودیان به منظور تشخیص دقیق مالیات و شناسایی مودیان جدید در این پایگاه تجمیع و ثبت شده است. تقوی نژاد همچنین از همکاری های دوجانبه با سازمان های اطلاعاتی، نظارتی، امنیتی و انتظامی و تنظیم تفاهم نامه با این سازمان ها و نهادها درخصوص تبادل اطلاعات و هم افزایی در شناسایی مجرمان و جلوگیری از فرار مالیاتی در کشور خبر داد.

 

کلید واژه‌ها:
دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها