۱۴۰۰ دوشنبه ۲۲ آذر چاپ

سجادی به دنبال جایگزین علی‌نژاد؛ انتخاب بین بد و بدتر یا راه سوم؟

سجادی به دنبال جایگزین علی‌نژاد؛ انتخاب بین بد و بدتر یا راه سوم؟

اقتصاد میهن: با پذیرش استعفای مهدی علی‌نژاد از سوی حمید سجادی، به نظر می‌رسد فاصله چندانی با معرفی جایگزین او در معاونت توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان نیست. درباره عملکرد ۲۲ ماهه علی‌نژاد در مهم‌ترین معاونت وزارت ورزش باید در مجالی دیگر صحبت کرد و نوشت، اما موضوع روز این است که قرار است چه کسی بر این مسند مهم تکیه بزند.

در روز‌های اخیر و البته به صورت غیررسمی نام‌هایی برای جایگزینی علی‌نژاد مطرح شده که ظاهرا رزومه برخی از آن‌ها نیز در کشوی میز حمید سجادی وجود دارد. حتی برخی از نام‌ها نیز بی‌آنکه اساسا در میان گزینه‌ها باشند نیز به میان آمده که طبیعتا بیشتر یک جور مانور قدرت باید آن‌ها را تلقی کرد، اما به هر حال در رسانه‌ها مطرح شده‌اند.

در چند روز اخیر از افرادی مثل علی رغبتی، محمد آخوندی و محمد علی شجاعی صحبت به میان آمد که گفته شده به این صندلی نزدیک شده‌اند. رغبتی از مدیران میانی وزارت ورزش است که معمولا نام او در هر عزل و نصبی شنیده می‌شود. رغبتی البته سابقه آشنایی و همکاری با حمید سجادی را نیز داشته، اما نامش از فهرست پایانی برای معاونت توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای کنار رفته است. محمد آخوندی نیز هم‌اکنون یکی از اعضای شورای شهر تهران است و ظاهرا خود از این بازی کنار کشیده. محمد علی شجاعی نیز قرار بود به باشگاه پرسپولیس برود، اما استاندار خراسان با این موضوع مخالفت کرد تا مشخص شود او نیز از این چرخه انتخاب حضور نخواهد داشت.

اما از میان چهره‌های باقی‌مانده نام محمد پولادگر رئیس چند دوره فدراسیون تکواندو بیش از همه شنیده می‌شود. یکی از رقبای او نیز اتفاقا از دل ورزش‌های رزمی بیرون آمده و ظاهرا پرونده او نیز در اختیار سجادی است. دکتر حمیدرضا حصارکی رئیس انجمن ساواته و خبرنگار و مجری ورزشی نیز از چهره‌هایی است که در میان فهرست نهایی دیده می‌شود. فردی که تجربه مدیریت ورزشی را نیز دارد و در مقام منتقد نیز آثار او در رسانه‌ها قابل پیگیری است و در عین حال در جامعه ورزش نیز مقبولیت دارد. در واقع به نظر می‌آید رقابت نهایی بین این دو است که هر دو از میدان مبارزه و رشته‌های رزمی می‌آیند.

مرور یک تجربه

با این احوال ماجرای محمد پولادگر متفاوت از همه نفرات ذکر شده است. نزدیکان به اتفاقات ورزشی در سه دهه اخیر عموما از اینکه محمد پولادگر به عنوان معاون وزیر ورزش منصوب شود نگرانی خود را پنهان نکرده‌اند. پولادگر در دوران تصدی خود بر مسند ریاست فدراسیون تکواندو فراز و فرود‌های زیادی را تجربه کرد که به زعم کارشناسان تاثیر او بر فرود‌ها بیش از فراز‌ها بوده است.

پولادگر تا المپیک لندن با تیم توانا و قدرتمندی در فدراسیون تکواندو کار کرد که پایه‌گذار موفقیت‌های زیادی بودند، اما از حدود ۱۰ سال قبل به این سو فدراسیون تکواندو تبدیل شد به محلی برای راندن نام‌های بزرگ و درگیری‌های بسیار زیاد با مربیان و ورزشکاران. مدیریت ضعیف پولادگر باعث شد که رضا مهماندوست موفق‌ترین مربی تکواندوی ایران، نه تنها تیم ملی را رها کند که حتی جلای وطن کرده و به کشور‌های دیگر برود. علاوه بر این در ۱۰ سال اخیر شماری از ورزشکاران خوب و نخبگان این رشته نیز به دلیل مدیریت غیرحرفه‌ای فدراسیون تکواندو از تیم ملی ایران کنار ماندند و حتی به کشور‌های دیگر مهاجرت کردند.

میلاد بیگی، مهدی بی باک، غلامحسن ذوالقدری، بیژن مقانلو، مجتبی نظم ده، راحله آسمانی، کیمیا علیزاده و نفرات دیگری که حتی توانستند مدال المپیک را برای کشور‌های دیگر مثل آذربایجان به دست بیاورند نشانه‌های روشنی بر این بی‌تدبیری‌ها در دوران مدیریت پولادگر بر فدراسیون تکواندو محسوب می‌شوند، کسانی که عمدتا منتقد رویکرد‌های پولادگر بودند و به راحتی حذف شدند. از دست دادن این سرمایه‌های بزرگ را باید در کنار به وجود آوردن جزیره‌ای خودمختار در فدراسیون تکواندو قرار داد که همه این مسائل باعث شده که بخش بزرگی از بدنه چند ده هزار نفری تکواندو در ایران دل خوشی از پولادگر نداشته باشند. در عین حال او کاندیدای ریاست فدراسیون نیز هست که انتخابات آن به زودی قرار است بر پا شود و حالا باید او را در ابتدای یک دوراهی برای انتخاب دانست.

پشت پرده یک گزینه

اما مطرح شدن نام پولادگر در این روز‌ها ظاهرا پشت‌پرده‌ای هم دارد. از راهرو‌های وزارت ورزش خبر می‌رسد که یکی از نهاد‌های قدرتمند کشور به شدت به دنبال انتخاب پولادگر به عنوان معاون ورزش حرفه‌ای و قهرمانی در وزازتخانه است در حالی که یکی دیگر از نهاد‌های مهم کشور نیز مخالف این موضوع است و اصلا تمایلی ندارد پای پولادگر به وزارتخانه برسد، چون ظاهرا ایده اصلی ورود او به وزارت ورزش این است که در حرکت بعدی، کنار گذاشتن سجادی و وزیر شدن پولادگر اتفاق بیفتد!

این شایعات البته به این موضوع نیز دامن زده که سجادی با توجه به چشم‌اندازی که پیش روی خود می‌بیند تمایلی به انتخاب پولادگر هم ندارد، اما در پس ماجرا باید دید که جدال آن دو نهاد قدرتمند کشور نهایتا به برتری کدام طرف خواهد انجامید و پولادگر معاون می‌شود یا خیر! راه سوم، اما می‌تواند این باشد که از میان افرادی که سوابق مشخصی در ورزش دارند و حداقل خسارتی به کشور وارد نکرده‌اند فردی برای این پست مهم انتخاب شود. مدیرانی که خودشان تجربه مستقیم فعالیت ورزشی حرفه‌ای و مدیریت آن را در کارنامه‌شان دارند و به مسائل ورزشکاران و قهرمانان آشنا هستند.     

 

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها