شکست کامل
تقریبا میتوان گفت که تمام سریالهایی که به تازگی به شبکه نمایش خانگی وارد شدهاند، با شکست روبهرو شدهاند. سریالهایی که از همان اولین قسمتها نه تنها با عدم ارتباط و بیاعتنایی مخاطبان مواجه شدهاند که از نظر کیفی نیز با انتقادهایی روبهرو بودهاند و منتقدان سینمایی ساختار و قصه و درامپردازی آنها را به شدت زیر سوال بردهاند. این البته ارتباطی به سیل تعریف و تمجیدهای رپرتاژگونه منتشرشده در برخی از پیجها و فنپیجها ندارد که از همان اولین قسمت انتشار سریالها آنها را در حد یکی از بهترین آثار تاریخ سریالسازی این سرزمین بالا میبرند! این داستان که ابتدا با توقف انتشار سریال «قبله عالم» و بعدتر نیز بیتفاوتی مخاطبان شبکه نمایش خانگی در قبال سریال «میدان سرخ» آغاز شد؛ حالا در مورد «خسوف»، «حرفهای»، «نیسان آبی» و تا حدی «جزیره» نیز تکرار شده است…
خداحافظ قبله عالم!
ماجرا با خداحافظی سریال «قبله عالم» آغاز شد. کمدی تاریخی حامد محمدی درباره ناصرالدینشاه قاجار که با حضور بازیگرانی مانند حامد کمیلی، سام درخشانی، هادی کاظمی، شقایق دهقان، سوگل خلیق، سمانه پاکدل، پژمان بازغی و سروش صحت که اغلب از بازیگران شناختهشده تلویزیون بودند، انتظار زیادی به موفقیتش میرفت. این سریال اما ناگهان در یک اتفاق نادر در استانداردهای سریالسازی دنیا -که البته در شبکه نمایش خانگی ما کمسابقه نبود و پیشتر در مورد سریالهای دیگری نیز رخ داده بود- از کنداکتور «فیلیمو» بیرون کشیده شد…
درباره «قبله عالم» البته از خیلی قبلتر توقع چنین اتفاقی وجود داشت. یعنی از همان اولین قسمتها که سریال برخلاف توقعات موجود با بیتفاوتی مخاطبان روبهرو شد و حامد محمدی، کارگردان سریال هم به جای اینکه در پی رفع مشکل باشد، کمبودها را به گردن ممیزی انداخت و با انتقاد از حجم سانسورهای سریالش گفت آنچه به عنوان «قبله عالم» پخش میشود، ساخته او نیست!
این روند کجدار و مریز ادامه یافت، تا بخشهای پنجم و ششم سریال تا اینکه ناگهان «فیلیمو» اعلام کرد که بهدلیل ممیزیهای فراوان و احترام بهمخاطبان پخش سریال «قبله عالم» را متوقف میکند. این پلتفرم گفت که چالشهای پرشمار باعث شده «قبله عالم» «پیوستگی خود را از دست داده» و برای همین هم پخش سریال را متوقف میکند. و این یعنی اولین سقوط در دومینوی سقوط و رکود سریالهای شبکه نمایش خانگی…
بنبست سرخ
سریال «میدان سرخ» نیز دیگر مجموعهای است که در دومینوی سقوط سریالهای شبکه نمایش خانگی جای مشخصی دارد. سریالی که پخش آن مدتی است در شبکه خانگی آغاز شده است، اما در این مدت جز انتشار روتوسکوپی سکانسهایی از آن در فضای مجازی -که قرار بود به خاطر کیفیت سکانسهای اکشنش نام سریال را بر سر زبانها اندازد- بازخورد چندانی ایجاد نکرده است.
«میدان سرخ» با بازی حمید فرخنژاد، علی مصفا، مهتاب کرامتی و رضا یزدانی که عموما بازیگران سینمایی شناخته میشوند و خط داستانیاش درباره ماجراهای مالی و باندبازی و توطئههای اقتصادی و قصههای مافیایی با شانس بالایی پای به میدان رقابت گذاشت. اما امیدها خیلی زود ناامید شدند. از نظر منتقدان سرگردانی سریال که حاصل درگیری سه کارگردان مختلف با سه سلیقه مختلف (بهرام بهرامیان، ابراهیم ابراهیمیان و کمال تبریزی) در ساخت این سریال است، نقش زیادی در به بار ننشستن تلاشهای سازندگان «میدان سرخ» داشته است…
خسوف مازیار میری
درام اجتماعی و عاشقانه «خسوف» نیز بازی شکست را حداقل در این دو قسمتی که از آن منتشر شده، ادامه داده است. اولین سریال مازیار میری در شبکه نمایش خانگی؛ با بازیگرانی مانند علی عمرانی، امین تارخ، ستاره اسکندری، مینو شریفی و مسعود کرامتی و داستانی درباره چند دانشجو و عشقها و روابط جوانانه که از همان قسمت آغازین انتشارش به دلیل ترکیب بازیگری سهلالوصول تلویزیونی، ساختار نازل و روند داستانی پیشپاافتادهاش انتقادات زیاد و تندی به وجود آورد و البته در قسمت دوم نیز نتوانست به مسیر بازگردد. مثل تقریبا تمام ساختههای مازیار میری که به موفقیتی نمیرسند، اما این مسأله چندان خللی در روند فعالیت کارگردانشان ایجاد نمیکند...
حرفهای شکستخورده!
«حرفهای» به کارگردانی مصطفی تقیزاده نیز -که پیشتر فیلم سینمایی «زرد» را از او دیدهایم- مانند «میدان سرخ» به مافیابازی و طرح و توطئههای مالی و باندبازی و بیرحمی و قاچاق پرداخته و البته مانند «میدان سرخ» نیز با بیتوجهی مخاطبان مواجه شده است. سریالی که البته از نظر دادن نقش محوری خود به یک خواننده نیز در همان مسیر «میدان سرخ» حرکت کرده و مانند آن سریال که یکی از نقشهای محوری را به رضا یزدانی سپرده بود، این نیز نقش یکی از خلافکارهای قصه را به سیروان خسروی داده است. «حرفهای» اما حتی در زمینه جلب رضایت مخاطبان نیز مانند «میدان سرخ» راه شکست را پیموده و توجه چندانی را جلب نکرده است.
این در حالی است که داستان سریال درباره پول هنگفتی است که برای دستیابی به آن یک نقشه بینقص و ناب و پیچیده و یک آدمکش حرفهای باهوش و بیرحم نیاز است و البته ترکیب بازیگران سریال شامل سارا بهرامی، سیروان و زانیار خسروی، ماهور الوند، علی مصفا و بهاره کیانافشار توقعات زیادی درباره احتمال موفقیت سریال «حرفهای» ایجاد کرده بودند…
نیسان چپشده!
جدیدترین سریال منوچهر هادی بعد از تجربههای شکستخوردهای چون «دل» و «گیسو» آمده تا شکستهای آقای کارگردان را جبران کرده و او را دوباره تبدیل کند به ناجی گیشهها. مردی که دم مسیحایی و عصای جادوییاش هر محصولی را موفق و پرفروش میکند. آنهم در کنار بازیگرانی مانند حسین یاری، مهران غفوریان، یکتا ناصر، بهناز جعفری، جمشید هاشمپور، علیرضا خمسه، سحر قریشی و حسام نوابصفوی…
این اتفاق اما متاسفانه رخ نداده و «نیسان آبی» حداقل از نظر واکنش مخاطبان شکست آشکاری خورده است. سریالی که قرار بود از منبع لایزال شوخیهای دهه شصتی و پشت مویی و پشت نیسانی برای تبدیل به یک الگوی همیشگی سود جوید، اما حداقل در دو قسمت اول بیشتر تداعیکننده فیلمی مانند «نهنگ عنبر» بوده، تا سریالی از کارگردان «آینه بغل» و «رحمان 1400» و «من سالوادور نیستم»! آنهم با کیفیتی که بیشتر یادآور کلیپهای اینستاگرامی است!
جزیره امیدوار
«جزیره» سیروس مقدم البته هنوز فرصت را از دست نداده. سریالی که البته در قسمت اول نتوانسته انتظاراتی را که ایجاد کرده بود، پاسخ گوید، اما خط داستانی، فضای روایتی و البته تیم بازیگرانش هم آنقدر درب و داغان نبودند که بتوان از همین اولین قسمت پایان امیدواریها را درباره «جزیره» اعلام رسمی کرد. «جزیره» البته به دلایلی میتواند بازگردد و جایگاه خوبی در شبکه نمایش خانگی به دست آورد. اول به خاطر کارگردانش سیروس مقدم که حداقل در عرصه سریالسازی مرد اول سریالسازی صدا و سیماست. دوم فضای پرکشش و ساختار حرفهای سریال که از همان اولین قسمت توانست نظرها را به خود جلب کند.
سوم داستان پرتحرک و پر اوج و فرود رابطه عشقی ماجراجویانه یک خبرنگار و مردی ثروتمند که میتواند در رقابتیتر کردن وضعیت رقابتی شبکه نمایش خانگی که بعد از محبوبیت «زخم کاری» و «خاتون» ایجاد شد، نقش زیادی داشته باشد. و البته چهارمین دلیل نیز ترکیب بازیگری سریال «جزیره» است، شامل بازیگران و چهرههایی چون محمدرضا فروتن، هنگامه قاضیانی و میترا حجار (که در جایگاهشان در سینما تردیدی نیست)، امیر مقاره (با محبوبیتی غبطهبرانگیز به عنوان خواننده)، حسام منظور (با سابقهای قابل احترام در تئاتر و البته ایفای نقش اصلی سریالهایی مانند بانوی عمارت، برادرجان و نجلا که طرفداران پروپاقرصی برایش به ارمغان آوردند)، غزل شاکری، کاظم سیاحی، اکبر زنجانپور، امیر کاظمی، حمیدرضا پگاه، سامیه لک، مینا وحید، السا فیروزآذر، بهنام تشکر، بیتا فرهی، امید روحانی و رضا رویگری…