۱۳۹۸ پنج شنبه ۱۶ آبان چاپ

طرح تشکیل مازندران غربی به مرکزیت نمک آبرود!

طرح تشکیل مازندران غربی به مرکزیت نمک آبرود!

اقتصاد میهن: با نزدیک شدن به زمان انتخابات مجلس، اتفاقات عجیب بسیاری در مجلس رخ می‌دهد. اما این بار یک ماجرای تکراری جنجال آفرین شد. نمایندگان مجلس طرحی با عنوان تشکیل مازندران غربی به مرکزیت شهرک توریستی نمک آبرود را اعلام وصول کردند.

این درحالی است که عنوان شهرک جایگاه قانونی در سطوح و واحدهای تقسیمات کشوری ندارد. البته این اتفاق جدیدی نیست و در طول یک سال گذشته نمایندگان، چند بار طرح تشکیل استان جدید در نقاط مختلف کشور را اعلام وصول کردند و تاکنون سرنوشت این طرح‌ها مشخص نشده است.طرح ایجاد استان مازندران غربی در مجلس در حالی اعلام وصول شد که براساس قانون تشکیل استان جدید از جمله اختیارات وزارت کشور و دولت تلقی شده است. در قوانین تقسیمات کشوری آمده است، «وزارت کشور بنا به ضرورت می‌تواند با تصویب هیات وزیران با ایجاد، انتزاع و الحاق روستاها، بخش‌ها یا شهرستان‌های مجاور، استان‌ها را تعدیل یا تشکیل نماید.» ماده ۹ قانون تقسیمات کشوری همچنین می‌گوید که استان جدید باید حداقل یک میلیون نفر جمعیت داشته باشد و مرکز استان یکی از شهر‌های همان استان باشد که مناسب‌ترین کانون سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، طبیعی و اجتماعی آن استان شناخته می‌شود.

 بر این اساس نمک آبرود که در ۱۲ کیلومتری شهرستان چالوس قرار دارد، در مرحله اول شهرک محسوب می‌شود و در سطوح و واحد‌های تقسیمات کشوری هیچ جایگاه قانونی ندارد. این درحالی ست که اولین شرط قانون برای مرکز استان شدن، شهر بودن است. البته کارشناسان تقسیمات، می‌گویند: "نزدیک به سه دهه است که نمایندگان مختلف غرب استان مازندران برای تشکیل مازندران غربی به مرکزیت تنکابن تلاش می‌کنند و حالا عجیب است که با وجود آگاهی بر قانون، شهرک نمک آبرود را به عنوان مرکز استان در نظر گرفته اند. البته تفاوت چندانی هم ندارد. چرا که در طول این سال‌ها، طرح‌های مذکور به علت عدم تطابق با قوانین، همیشه رد شده اند. حالا هم با توجه به بار مالی این طرح، بدون شک با مخالفت دولت مواجه می‌شود. با این حال مجلس هم بدون حمایت دولت نمی‌تواند این طرح را به سرانجام برساند. "

واکنش‌ها به ایجاد استان مازندران غربی

پس از اعلام وصول ایجاد استان مازندران غربی، تعدادی از نمایندگان مازندران نسبت به این طرح واکنش نشان دادند، علی محمد شاعری نماینده بهشهر و نکا (شرق مازندران) در واکنش به این طرح ، می‌گوید: "پیشنهاد تجزیه استان مازندران، با توجه به این که مغایر برنامه ششم توسعه است و باعث افزایش هزینه دولت می‌شود، مورد تایید شورای نگهبان قرار نخواهد گرفت؛ چرا که در قانون برنامه ششم توسعه آمده است که دولت نباید گسترش پیدا کند. "این نماینده ادامه می‌دهد: "اکثریت نمایندگان مازندران با این طرح مخالفند. این طرح کارشناسی نیست و سیاسی است و هدف انتخاباتی دارد. نمایندگان غرب مازندران نباید با احساسات و عواطف مردم بازی کنند. "

با وجود اینکه ولی الله نانواکناری، نماینده بابلسر و فریدون‌کنار واکنش نظر مشابهی با مواضع شاعری نماینده بهشهر و نکا دارد، اما ارائه طرح و وصول آن در هیات رئیسه را حق نمایندگان می‌داند و از احتمال بررسی این طرح در کمیسیون اجتماعی خبر می‌دهد. پس از اعلام وصول ایجاد استان مازندران غربی، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در واکنش به این اقدام مجلسی ها، به خبرگزاری خانه ملت، می‌گوید: "در روز‌های باقی مانده به انتخابات مجلس شورای اسلامی با توجه به مسائل اجتماعی، بحث تقسیمات کشوری در مناطق مختلف را متوقف می‌کنیم تا موجب وارد شدن مسائل سیاسی به حوزه اقدامات کارشناسی نشود. "

 طرح‌های وصولی مجلسی‌ها برای ایجاد استان جدید در یک سال گذشته

 ایجاد استان مازندران غربی تنها پیشنهاد مجلسی‌ها درطول یک سال اخیر نبود. اواخر اسفند سال گذشته بود که جواد ساداتی نژاد نماینده کاشان و آران و بیدگل نیز صحبت از تشکیل اصفهان شمالی به مرکزیت کاشان به میان آورد و گفت: "طرح تشکیل استان اصفهان شمالی مراحل قانونی خود را طی کرده و قرار است به زودی در دستور کار کمیسیون شورا‌ها قرار می‌گیرد که در صورت تصویب کمیسیون به مجلس برای رأی گیری ارائه می‌شود. " این طرح پس از تصویب در کمیسیون در صحن علنی هم اعلام وصل شد. اما تکلیف این طرح با توجه به مخالفت وزارت کشور همچنان در ابهام قرار دارد. چند ماه پس از اراده طرح ایجاد استان اصفهان شمالی، این بار نوبت به آذربایجان مرزی رسید. اگرچه ۶۷ نماینده طرح ایجاد استان آذربایجان مرزی به مرکزیت شهرستان خوی را اعلام وصول کردند، اما رفته رفته این نمایندگان، امضای خود را پس گرفتند تا این طرح برای همیشه بایگانی شود.

پس از اینکه ایجاد استان آذربایجان مرزی به نتیجه نرسید، جمشید جعفرپور نماینده لارستان، گراش و خنج نیز اواسط شهریور ماه ۹۸ از تشکیل استان فارسی جنوبی به مرکزیت لارستان خبر می‌دهد. اما پس از اینکه وزارت کشور با این طرح مخالفت می‌کند، جعفرپور به رئیس جمهور نامه می‌زند و از او می‌خواهد که با ایجاد فارس جنوبی موافقت کند. این در حالی ست که براساس رویه تقسیمات کشوری، طرح ایجاد استان جدید باید در استانداری تهیه، سپس به وزارت کشور ارسال شود و وزارت کشور بعد از بررسی کارشناسی با امضای وزیر کشور، لایحه را به کمیسیون سیاسی-دفاعی دولت ارسال کند.یک منبع آگاه در وزارت کشور به فرارو می‌گوید: "تاکنون ۳۵ طرح مربوط به ایجاد استان جدید از سوی نمایندگان به وزارت کشور رسیده که هیچکدام منطبق بر قانون نیست و بیشتر جنبه تبلیغاتی و انتخاباتی دارند. "

این منبع آگاه ادامه می‌دهد: "طرح‌های ایجاد استان جدید که به وزارت کشوررسیده، معمولاً شرایط سیاسی، امنیتی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی در آن‌ها دیده نشده و منطبق بر رویه کارشناسی نیست. به همین دلیل وزارت کشور با تمامی این طرح‌ها مخالفت کرده است. "او اضافه می‌کند: "نمایندگانی که در آستانه انتخابات از وزارت کشور جوابی نمی‌گیرند، سعی می‌کنند از طریق مجلس دولت را مجاب به انجام این طرح‌ها کنند. در حالی که بار مالی این طرح‌ها را باید دولت بپردازد و در شرایط کنونی امکان ایجاد هیچ استانی برای دولت وجود ندارد. " حال باید منتظر بود و دید که فرآیند بررسی ایجاد مازندران غربی در کمیسیون مربوطه و صحن مجلس، بدون طی کردن مراحل کارشناسی چگونه و در چه زمانی انجام می‌شود

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک رفاه بانک توسعه تعاون فولاد خراسان بانک تجارت بانک ملی موسسه ملل بانک سینا بانک صادرات ایران بیمه ملت
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها