۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۶ خرداد چاپ
یک «استند آپ کمدی» پر سود؛

از حلقه مقداد تا لشکر اشباح فراموش شده؛ معرفی ۸۰ کاندید پوششی، کوششی و روکشی ریاست جمهوری!

از حلقه مقداد تا لشکر اشباح فراموش شده؛ معرفی ۸۰ کاندید پوششی، کوششی و روکشی ریاست جمهوری!

اقتصاد میهن: غلامحسین کرباسچی دبیر کل سابق کارگزاران سازندگی از سونامی ثبت‌نام کنندگان به عنوان «استند آپ کمدی» یاد کرد، به نظر می‌رسد، برخی تصمیم دارند با تعدد ثبت نام کاندیدا‌های اصولگرا، بازار انتخابات را داغ کنند و اندکی از قهر عمومی سال‌های اخیر با صندوق را جبران نمایند. وی گفت حتی ردصلاحیت‌ها نیز ممکن است «بعداً به کار آید».

انتظار می‌رود چند نفر کاندید محدود برای رسیدن به پاستور کوشش کنند، ۷-۸ نفر پوششی باشند و بقیه به اصطلاح صرفاً روکشی‌های هستند که به امید دیده شدن آمده اند.

حلقه مقداد

میثم نیلی فرزند وزیر معادن میر حسین موسوی، روابط گرمی با هسته مرکزی جبهه پایداری دارد، برادر وی مقداد نیلی داماد رئیس جمهور فقید ابراهیم رئیسی است که نفوذ بی حد و حصری در دولت داشت، تا بدانجا که تحلیلگران از واژگانی مانند «حلقه مقداد» یاد می‌کنند، احمدی بیغش نماینده رد صلاحیت شده مجلس و کاندید ریاست جمهوری! از واژه «عصر مقدادیسم» برای توصیف نفوذ او استفاده کرد.

پایان دولت رئیسی به معنای باطل شدن و کاهش شدید نفوذ این حلقه پرتعداد تفسیر شد .سایت رجانیوز منتسب به میثم نیلی در گزارشی گرم با تمجید از وی، بر نقش جهادی وی تاکید کرد، اقدامی که به عنوان بخشی از تلاش حلقه مقداد برای ماندگاری در قدرت به نظر می‌رسد.میثم نیلی در هنگام ثبت‌نام محمد مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری، وی را همراهی کرد.هرچند خانواده ابراهیم رئیسی اعلام کردند که از کاندید خاصی حمایت نمی‌کنند، اما شکاف عمیق درون دولت باعث شده که حداقل ۲۰ نفر از معاونین و وزرای دولت به عنوان کاندید در انتخابات حضور یابند.

محمد مهدی اسماعیلی در دولت دهم معاون سیاسی استاندار اصفهان بود، یاشار سلطانی و  عبدالرضا داوری برخی شبهات را در مورد سوابق وی مطرح کرده‌اند، این دو نفر از جمله در مورد بخشودگی ماده ۴۷۷ جرائم کیفری سخنانی مطرح کرده‌اند، ماده‌ای که به بخشودگی توسط خود رئیس قوه قضائیه (ابراهیم رئیسی) اشاره دارد، هرچند آن‌ها مدارک خاصی برای ادعای خود ارائه نکردند و آفتاب‌نیوز قادر به تایید ادعا و توییت‌های این فعالان رسانه‌ای نیست.

محسن منصوری نیز در دولت احمدی نژاد مدتی فرماندار ورامین بود و در دولت سیزدهم خیلی سریع به مقام استانداری تهران رسید، این چهره تندرو نزدیک به جبهه پایداری با سخنان بعضاً شاذ خود شناخته می‌شود. تصویر او با پاچه‌های گلی و همچنین یک تصویر از وی که  از شدت فعالیت ضعف کرده و دراز کشیده است، به شدت در فضای مجازی وایرال شد و از سوی منتقدان به عنوان نماد پوپولیسم شناخته شد.

داود منظور: فارغ التحصیل معارف اسلامی از دانشگاه امام صادق است و ریاست سازمان امور مالیاتی و برنامه و بودجه را عهده دار بود/است. زمانی که یک خبرنگار از وی پرسید، چرا بنیاد‌های مانند ستاد اجرایی و بنیاد مستضعفان مالیات نمی‌دهند، به شدت عصبانی شد و وی را تهدید به برخورد قضایی کرد، او به احتمال زیاد سهمش را از دولت بعدی خواهد گرفت.

امیر حسین قاضی زاده هاشمی: رئیس بنیاد شهید است و به شدت مورد انتقاد بسیاری از خانواده‌های شهدا قرار گرفت، در دوره او فرزندان شهدا و جانبازان بار‌ها تجمع کردند، همچنین اطلاعات بنیاد شدید نیز مورد نفوذ هکر‌ها قرار گرفت.قاضی‌زاده در انتخابات سال ۱۴۰۰ نیز کاندید ریاست جمهوری بود، فیلم تبلیغاتی او در آن دوره مورد واکنش کاربران در شبکه‌های اجتماعی قرار گرفت، به ویژه زمانی که پس از اتمام غذا سفره را روی فرش خالی کرد!

 زمانی که وی برای ثبت‌نام در ساختمان وزارت کشور حاضر شد، یک خبرنگار از او پرسید، این بار مشکلات بورس را در چند روز حل می‌کنید؟! این سوال طعنه‌ای بود به ادعای او در تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ که مدعی شده بود مشکلات بورس را در ۳ روز می‌توان حل کرد! این عضو مشهدی جبهه پایداری پسرعموی سید حسن (وزیر سابق بهداشت) و برادر سید احسان (نماینده کنونی مجلس شورای اسلامی) است.

انتقادات شدید از سرتیپ پاسدار اردشیر

شاید خود علی لاریجانی نیز فکرش را نمی‌کرد که ثبت‌نامش به چنین حمله وسیعی از سوی همه طیف‌ها اعم از اصلاح‌طلبان، سبز‌ها و اصولگرایان منتهی شود، تنها بخشی از اعتدالیون و طیف موسوم به روزنه‌گشا به شکلی خفیفی از او حمایت کردند.صد‌ها روزنامه‌نگار، تحلیلگر و فعال سیاسی، سوابق او در حمله به دولت اصلاحات را یادآور شدند، آن‌ها مدعی هستند که «سرتیپ پاسدار علی اردشیر لاریجانی» در زمان حضور در صداوسیما با ساخت برنامه‌های همچون هویت و اعترافات اجباری نقش پررنگی در مبارزه با اصلاح‌طلبان ایفا کرد، یک عضو شورای مرکزی یکی از احزاب اصلاح‌طلب نیز مدعی شد لاریجانی با فشار برای انتصاب رحمانی فضلی به عنوان وزیر کشور دولت تدبیر و امید تلاش کرد تا پروژه اصلاحات سیاسی حسن روحانی را ناکام بگذارد. دیگران نیز با انتساب برخی مسائل مربوط به برادرش فاضل و کارنامه دیگر برادرش صادق در قوه قضاییه تلاش کردند تا چهره او را بیشتر مخدوش نمایند.

با این همه لاریجانی با استناد به چت جی پی تی در پاسخ به سعید جلیلی تلاش کرد چهره‌ای مدرن از خود نشان دهد، انتظار می‌رود اگر مورد تایید صلاحیت قرار گیرد، یکی از بخت‌های اصلی برای ریاست جمهوری باشد، به ویژه که این دوره احتمالاً شانس تایید صلاحیت او افزایش یافته است. لاریجانی سخنور است و ممکن است در مناظرات ریاست جمهوری کفه رای اصولگرایان معتدل، اعتدالیون و حتی بخشی از اصلاح طلبان را به سمت خود سنگین  نمایید.

نظر حاج قاسم در مورد ریاست جمهوری سعید جلیلی

«یک فناتیک مذهبی»، «روسوفیل» «کپی برابر اصل الکساندر دوگین نظریه‌پرداز افراطی روس در ایران» از جمله ده‌ها لقبی است که از سوی منتقدین اصلاح طلب به سعید جلیلی عضو سابق گروه مذاکره کننده هسته‌ای داده شده است. مردی که از نظر آن‌ها نقشی کلیدی در شکست و به بن بست کشاندن مذاکرات ایفا کرد، به تازگی فایلی صوتی از مجتبی ذوالنور در رسانه‌ها منتشر شده که برخی خبرگزاری‌ها از آن با عنوان «نظر تند حاج قاسم در مورد ریاست جمهوری جلیلی» یاد می‌کنند، در این فایل منتسب به ذوالنور وی مدعی شده که سردار سلیمانی گفته: «اگر جلیلی رئیس‌جمهور شود یک دقیقه در (سپاه) قدس نمی‌مانم. چون ایشون تمرکزگرا است، چک آبدارچی و نگهبان دم در را هم باید خودش امضا کند!». منتقدان از این بیمناک هستند که ریاست جمهوری او به یک بحران در روابط خارجی و بروکراسی کشور بدل شود. با این همه جلیلی یکی از شانس‌های اصلی برنده شدن در این انتخابات محسوب می‌شود.

از فرمانده بسیج روستا تا ریاست جمهوری

سید مرتضی صولتی فرمانده بسیج روستای بابا حیدر در چهارمحال و بختیاری بود، او که به دلیل مدرک غیرمرتبط (الهیات) از تصاحب پست شهرداری مشهد باز ماند، خلیلی زود مدارج ترقی را به یمن رفقای پایداری‌چی طی کرد، صولتی در سخنرانی مراسم گرامی‌داشت روز جهانی افراد دارای معلولیت، در حضور تعداد زیادی از افراد نابینا و ناشنوا گفت: «جهان در خصوص مسئله فلسطین کر و کور و لال شده». او در پایان این سخنرانی خواستار ایران «بدون معلول» شد؟! وی همچنین اظهار کرد اگر کارگران «قناعت» کنند، می‌توانند با همین حقوق کارگری سر نمایند.

وی از جمله کاندیدا‌های پوششی یا روکشی محسوب می‌شود که انتظار می‌رود پس از گرفتن قولی برای حضور در شطرنج دولت بعدی کنار بکشد.

وحید حقانیان و محود احمدی نژاد آمده اند تا تایید نشوند

حقانیان که سال‌ها معاون امور ویژه بیت رهبری بوده، ۳ سال قبل بازنشست شد و پس از ثبت نام توجه زیادی به خود جلب کرد، تا آنجا که از محود احمدی‌نژاد نیز پیشی گرفت، تسنیم به تندی به او حمله کرد و نوشت: «هیچ‌کس در انتخابات گزینه بیت رهبری نیست» انتظار می‌رود وی ردصلاحیت شود، اما این ردصلاحیت نیز می‌تواند کمک کند تا نام او در سپهر سیاسی ایران بیشتر مطرح شود، به ویژه که خودش نیز گفت «قصد دارد از مغز تصمیم‌گیر نظام به پوسته بیاید». یک تحلیلگر در اینباره نوشت: «بعید نیست او بعداً توسط حزب کارگزاران سازندگی به عنوان عنصر معتدل منصف معرفی شود!» حقانیان در سال‌های اخیر با اعضای حزب کارگزاران رفت و آمد داشته است. در زمان سخنرانی او، برق در وزارت کشور قطع شد، وی در این‌باره گفت: «امیدوارم عمدی نبوده باشد». شانس تایید صلاحیت محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور جنجالی سابق نیز صفر درصد به نظر می‌رسد، هرچند هوادارانش که در هنگام ثبت‌نام وی را همراهی کردند شعار می‌دادند: «صل علی محمد یاور رهبر آمد»، اما او دقیقاً به دلیل مخالفت با برخی تصمیمات رهبری مورد عتاب اصولگرایان قرار دارد.

سرشناسان خوش خوش آتیه، اما متوسط الحال

عبدالناصر همتی رئیس سابق بانک مرکزی، مسعود پزشکیان نماینده تبریز، علیرضا زاکانی شهردار تهران، حجت الاسلام پورمحمدی وزیر سابق کشور و علی نیکزاد وزیر سابق راه هرچند در قد و قواره ریاست جمهوری نیستند و خودشان نیز احتمالاً می‌دانند و هوادار و رای ملی نیز ندارند، اما هر کدام به فراخور حالشان می‌توانند در پی مذاکرات پشت پرده از مزایای ثبت نام در انتخابات بهره‌مند شوند، جالب آنکه اکبر نیکزاد برادر دیگر علی نیز  برای رئیس جمهور شدن ثبت نام کرد! زاکانی ممکن است در مناظره‌ها نقش پوششی را ایفا کند و بعداً به دولت برود یا بقایش در شهرداری را تثبیت نمایید. مهرداد بذرپاش وزیر فعلی راه و شهرسازی نیز از وضعیتی مشابه زاکانی برخوردار است و برای تثبیت جایگاه سیاسی‌اش پا به میدان گذاشته و نه لزوماً ریاست جمهوری.

تک خال اصلاح طلبان

اسحاق جهانگیری عضو ارشد حزب کارگزاران سازندگی تنها چهره سرشناس اعتدالی و اصلاح‌طلب این دوره است که برای تایید صلاحیت‌شدن از اندکی شانس برخوردار است. این احتمال وجود دارد که در صورت تایید شدن از حمایت جبهه اصلاح طلبان و اعتدالیون نیز برخوردار باشد، هر چند با توجه به گارد بسته شورای نگهبان در سال‌های اخیر این احتمال چندان بالا توصیف نشده است. اتاق فکر‌های انتخاباتی اصولگرایان از این واهمه دارند که او در مناظرات تلویزیونی با بیان انتقادات صریع به اصطلاح: «کار را خراب کند».

لشکر اشباح فراموش شده

یکی از کاندیدا‌های گمنام در پاسخ به سوال یک خبرنگار در مورد چرایی ثبت نامش گفت: «صداوسیما زنده پخش می‌کند!» بسیاری از خیل ۸۰ نفره ثبت نام کنندگان لشکری از وزراء، مدیران سابق و نمایندگان ادوار هستند که در عرصه سیاسی به فراموشی سپرده شده‌اند، دیگر در لیست فست کال هیچ مدیر تصمیم‌سازی نیستند، این ثبت نام می‌تواند کمک کنند که مقداری دیده شوند و یا دست بر قضا برای مسئولیتی در آینده در نظر گرفته شوند.

محمدرضا صباغیان، عباس مقتدایی، قدرتعلی حشمتیان، محمود احمدی بیغش، محمد خوش‌چهره، سید احمد رسولی نژاد، حبیب الله دهمرده، سید محمدرضا میر تاج الدینی، زهره الهیان و فداحسین مالکی، مسعود زریبافان، حسین افشارزاده، حسینعلی قاسم‌زاده، صادق خلیلیان، سیدمحمد مقیمی، ایرج شاهوردی، محمدحسن قدیری ابیانه، حسن محمدیاری، سیدمجتبی محفوظی، شهریار حیدری، علی صوفی، حسین میرزایی، غلامحسین رضوانی، جلیل جعفری و سید غنی نظری، الیاس نادران، حسن سبحانی، حسن کامران، حجت‌الاسلام احمد اکبری، قاسم جاسمی، حمیده زرآبادی، محمد ناظمی اردکانی، علیرضا ورناصری، حمید کریمی، علی آذری، محمدرضا اسکندری، وحید جلال زاده، اردشیر مطهری، محمد وحدتی، حسن نوروزی، محمد رویانیان، حسین گروسی، محمدعلی وکیلی، مهدی شیخ، محسن کوهکن، محمدحسن نامی، محمدمهدی زاهدی، علیرضا افشار، اصغر سلیمی، شمس‌الدین حسینی، هاجر چنارانی، ضرغام صادقی، عبدالرحیم بهاروند، اکبر نیکزاد، سید احمد موسوی، علی وقفچی، ابراهیم عزیزی، سید علی حسینی و رفعت بیات از جمله چهره‌های هستند که برای انتخاب شدن به عنوان رئیس جمهور ثبت نام نکرده اند.

چند چهره شناخته شده دیگر برای رد صلاحیت شدن

عباس آخوندی وزیر سابق راه با آنکه ردصلاحیتش حتمی است، اما با نام بردن از کلمه «حصر» در سخنرانی توانست توجه‌ها را به خود جلب کند.محمد مهدی زاهدی وزیر علوم  دولت احمدی‌نژاد نیز همراه نوه‌اش در وزارت کشور حاضر شد، یک خبرنگار به طنز در باره او نوشت: «قشنگ معلوم است روز تعطیل نوه را برده است دور دور و گفته است سر راه برای ریاست جمهوری هم یک ثبت نامی بکنم ضرر ندارد!». مسعود پزشکیان نیز به همراه دخترش به وزارت کشور رفت. مصطفی کواکبیان نیز گفت: «من و محسن رضایی هر دوره ثبت نام می‌کنیم، او رای نمی‌آورد، من تایید نمی‌شوم».محمود صادقی نماینده سریع الهجه اصلاح‌طلب نیز با یقین به ردصلاحیت شدن ثبت‌نام کرده است.

محمدرضا پورابراهیمی رئیس سابق کمیسیون اقتصادی مجلس هم که حتی در حوزه انتخابیه خودش کرمان نیز رای نیاورد، به عنوان کاندید حزب موتلفه اسلامی راه خیابان فاطمی را پیش گرفت، هر چند احتمال تایید صلاحیت او کم نیست، اصلاح‌طلبان و اعتدالی‌ها همچنین امید اندکی به تایید شدن محمد شریعتمداری وزیر سابق کار در دولت تدبیر، امید دارند.

احتمال قوی ریاست جمهوری قالیباف

هرچند رهبری سریعاً گفت نمایندگان انتخاب شده در این سنگر بمانند و برای پست‌های دیگر استعفا ندهند، اما قالیباف به محض آنکه خیالش از ریاست مجلس راحت شد، در روز آخر خود را به وزارت کشور رساند. او در فضای مجازی و رسانه‌ها با یک هجوم گسترده از حمله اصولگرایان حامی دولت و جلیلی مواجه شده که مسائلی مانند سیسمونی گیت و هلدینگ یاس و عیسی شریفی را به وی یاد آور می‌شوند. با این همه به نظر می‌رسد اینبار شانس سردار دکتر خلبان قالیباف بسیار است، به ویژه اگر دیگر کاندیدا‌های رای‌آور توسط شورای نگهبان قلع و قمع شوند. او اینبار رکورد محمود احمدی نژاد را برای تعداد ثبت نام‌ها در انتخابات ریاست جمهوری شکست. یک استاد دانشگاه اصولگرا در خصوص وی نوشت: «شهید رئیسی ستادی بود و قالیباف عملیاتی، او باید از ابتدا رئیس جمهور می‌شد»

 

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها