۱۴۰۲ دوشنبه ۱۵ آبان چاپ

شکست سیاست سانسور بازار مسکن

شکست سیاست سانسور بازار مسکن

اقتصاد میهن: قیمت مسکن در تهران ظرف ۱۰ ماه قبلی که گزارش‌های رسمی سانسور می‌شد، حدود ۶۰ درصد رشد داشته است.

به گزارش اقتصاد میهن ، بانک مرکزی درحالی میانگین قیمت خانه‌های تهران در مهرماه امسال را حدود متری ۷۶ میلیون اعلام کرده که قبل از توقف انتشار آمار‌های رسمی از فعل‌وانفعالات بازار مسکن پایتخت این عدد نزدیک متری ۴۸ میلیون محاسبه می‌شد. در این مدت رکورد قیمت خانه‌های تهران برای شش ماه متوالی جابجا شده و اسفند پارسال شاهد ثبت بالاترین تورم ماهانه از چهار سال قبل بودیم.

روند قیمت مسکن از زمان توقف انتشار آمار‌های رسمی

قیمت خانه در تهران درحالی از متری ۷۶ میلیون تومان عبور کرده که آذر پارسال همزمان با انتشار آخرین داده‌های رسمی از بازار مسکن در سال ۱۴۰۱، این عدد حدود ۴۸ میلیون تومان تخمین زده می‌شد. قیمت مسکن در تهران یک ماه بعد به مرز متری ۵۲ میلیون تومان نزدیک شد و روند صعودی قیمت‌ها تا پایان سال ادامه داشت. متوسط قیمت خانه‌های تهران در دی‌ماه پارسال به متری ۵۱ میلیون و ۹۸۰ هزار تومان رسید و در ماه‌های بهمن و اسفند هر متر آپار‌تمان مسکونی به‌ترتیب حدود ۵۷ و ۶۵ میلیون تومان معامله شدند.

گزارش تحولات بازار مسکن که به‌تازگی در سایت بانک مرکزی بارگذاری شده، مشخص می‌کند افزایش قیمت مسکن با شروع سال جدید ادامه داشته و در فروردین امسال هر متر آپارتمان مسکونی به‌طور متوسط ۶۶ میلیون و ۴۴۰ هزار تومان خریدوفروش شده است. در ماه‌های اردیبهشت و خرداد هم اتفاق جدیدی در روند معاملات بازار مسکن تهران رخ نداده و ارزش هر متر آپارتمان مسکونی به محدود متری ۷۵ و ۷۸ میلیون تومان رسیده است.

قیمت مسکن با این حال از تیرماه و شروع تابستان مسیر جدیدی پیدا کرد و ظرف سه ماه از محدوده متری ۷۸ تا حدود ۷۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان عقب رفت. حالا طبق گزارش جدید بانک مرکزی متوسط قیمت مسکن درمهر امسال به متری ۷۶ میلیون تومان رسیده و با این اوصاف شاهد رشد ۵۸ درصدی قیمت خانه‌های پایتخت در ۱۰ ماه گذشته بودیم که به معنی رشد تقریبا ۲۸ میلیونی قیمت هر متر خانه در پایتخت است.

شکستن رکورد ماهانه افزایش قیمت مسکن همزمان با سانسور آمار‌های رسمی

گزارش تحولات بازار مسکن تهران که توسط بانک مرکزی دردسترس عموم قرار می‌گیرد، در یک‌سری از بخش‌ها با چیزی که مرکز آمار ایران تحت‌عنوان شاخص و متوسط قیمت آپارتمان‌های مسکونی منتشر می‌کند متفاوت است، اما در گزارش‌های جداگانه و جدید این دو نهاد یک نقطه مشترک و معنادار وجود دارد؛ تورم ماهانه ۱۴ درصدی بازار مسکن در اسفند پارسال. تورم ماهانه اسفند ۱۴۰۱ درحالی حدود ۱۴ درصد محاسبه شده که برمبنای داده‌های خود مرکز آمار این عدد حداقل در چهار سال گذشته بی‌سابقه است و بعد از سه سال تورم بازار مسکن پایتخت دوباره دورقمی شده. در همان برهه متوسط قیمت مسکن در تهران به‌گواه گزارش بانک مرکزی ظرف یک ماه از متری ۵۷ میلیون و ۱۴۰ هزار تومان به ۶۵ میلیون و ۲۴۰ هزار تومان ارتقا پیدا کرد.

غیب‌شدن خریداران همزمان با سانسور آمار‌های رسمی

حجم معاملات مسکن تهران ظرف ۱۰ ماه گذشته حدود ۷۰ درصد آب رفته است. در مهرماه امسال درحالی شاهد خریدوفروش سه هزار و ۱۳۳ آپارتمان مسکونی در تهران بودیم که بانک مرکزی می‌گوید تعداد واحد‌های خریدوفروش شده در آذر پارسال ۱۰ هزار و ۱۸۴ واحد بوده است. حجم معاملات بازار مسکن از آذر پارسال و همزمان با اعمال سانسور در اعلام قیمت‌ها، رو به کاهش رفته است. در فروردین امسال که البته به‌شکل سنتی و به‌خاطر شروع سال جدید از حجم معاملات مسکن آب می‌رود، فقط هزار و ۷۵۷ خانه در کل تهران منتقل شده و در ماه‌های بعدی هیچوقت تعداد خریدوفروش‌های ماهانه به چهار هزار و ۴۰۰ واحد نرسیده است.

 

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها