۱۴۰۲ چهارشنبه ۳ آبان چاپ

ادامه قلدری صداوسیما با ورزش ایران/ جبلی علیه قانون مصوب مجلس: حق‌پخش را باید دولت بدهد!

ادامه قلدری صداوسیما با ورزش ایران/ جبلی علیه قانون مصوب مجلس: حق‌پخش را باید دولت بدهد!

اقتصاد میهن: رئیس سازمان صداوسیما به قانون مجلس شورای اسلامی و فرصت شش ماهه برای تدوین آیین نامه پرداخت حق پخش به باشگاه‌ها و ذی‌نفعان، واکنش عجیبی نشان داد.

جبلی، رئیس سازمان صداوسیما در نخستین اظهارنظر در مورد پرداخت حق پخش به باشگاه‌ها و فدراسیون‌ها که زیر بار سنگین مخارج تیم‌داری و دستمزد بازیکن و مربی و اردوها و هزینه سفرهای خارجی هستند، ضمن تکرار تعارفات تکراری و بی حاصل قبلی گفت: حق پخش مسابقات ورزشی باید مشخص شده و دولت تامین کند تا صدا و سیما در اختیار فدراسیون ها قرار بدهد! این ادعای جبلی در حالی است که مجلس با رد راهوار صداوسیما، مقرر کرده حق پخش مسابقات ورزشی از محل درآمد تبلیغات رسانه ملی ـ که در خلال پخش زنده رقابت های ورزشی به دست می آید ـ پرداخت شود.

به این ترتیب رئیس رسانه ملی، بار دیگر مقابل پرداخت حق مسلم باشگاه ها ایستاده و با قلدری به نحوی دیگر با پرداخت آن مخالفت کرد. اگر قرار بود دولت مبلغی به عنوان حق پخش به باشگاه‌ها و فدراسیون ها بدهد، چه نیازی به تصویب و ابلاغ قانون از سوی مجلس و مکلف کردن صداوسیما بود؟  به نظر می‌رسد جبلی هم راه فرافکنی را در پیش گرفته و تلویحا اعلام کرده که حتی در جلسات تخصصی تعیین رقم حق پخش نیز حضوری موثر و جدی پیدا نخواهد کرد و احتمالا این کار هم وظیفه دولت است!

با این ترفند می‌توان پیش بینی کرد، سرنوشت قانون جدید مجلس هم با وقت کشی و اتلاف زمان از سوی مدیران، به لیگ برتر بیست‌وسوم فوتبال و بحران مالی تیم ها و فدراسیون ها قد نمی‌دهد.تا حالا مشکل، نبود قانون بود و نمایندگان صداوسیما مدعی بودند که قانونی جامع و روشنی برای پرداخت حق پخش تلویزیونی و رادیویی ندارند؛ اما حالا که نمایندگان مجلس این خلأ را هم با فشار وزارت ورزش و رسانه ها و افکارعمومی پر کردند، مسیر بهانه جویی رسانه میلی تغییر کرده و آنها عزمی برای دادن حق ورزشکاران و ورزش حرفه‌ای که ساعات طولانی برنامه های پربیننده صداوسیما را پر کرده، ندارند.

جالب اینکه همین صداوسیما برای خرید حق پخش زنده رویدادهای ورزشی خارجی، اعداد و ارقام نجومی به شبکه های بین المللی پرداخت می‌کند. این تناقض آشکار در عملکرد داخلی و خارجی رادیو تلویزیون حکومتی ایران و لجبازی همه روسای این سازمان، قطعا ریشه در بدنه این رسانه دارد که حاضر نیست چنین لقمه چربی که درآمد تبلیغاتی هنگفتی به سمت جام جم سرازیر می‌کند، با صاحب و تولیدکننده اصلی‌اش شریک شود.

نپرداختن حق واضح ورزشی ها باعث شده تا دولت به جای مکانیزم عادی، مجبور به پرداخت پاداش به اعضای تیم های ملی شود که اخیرا بار دیگر ماجرای حواله های واردات خودروی لاکچری توسط فوتبالیست ها جنجال ساز گشته و تبعیض آشکار در آن باعث اعتراض ملی‌پوشان سایر رشته‌ها شده است. همه این حواشی حاصل تمرد صداوسیما از اجرای قوانین نیم بند قبلی است که با کارشکنی عقیم ماند و رقم واقعی به دست ورزش نرسید و حال و روز ورزش ایران را به اینجا کشاند که تیم‌هایش مدام محکوم می‌شوند و از بانک ها وام می‌گیرند تا بدهی روی بدهی اضافه کنند.

مهدی کریمی

 

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها