۱۴۰۲ شنبه ۱۶ ارديبهشت چاپ

«دو زن خبرساز» دیدارکننده با رئیسی چه کسانی هستند و چه کارنامه ای دارند؟+تصاویر

«دو زن خبرساز» دیدارکننده با رئیسی چه کسانی هستند و چه کارنامه ای دارند؟+تصاویر

اقتصاد میهن: سلام رئیسی به ۲ مقام زن سوریه در مراسم استقبال رسمی از او در دمشق، توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرد.

 این دو مقام زن در هیات سوریه، روسری و حجاب نداشتند و رئیسی از دست دادن با آن‌ها خودداری کرد، اما به نشانه سلام، دست خود را بلند کرد و لبخند به لب داشت.آن‌ها بثینه شعبان و لونا الشبل مشاوران سیاسی و رسانه‌ای بشار اسد رئیس جمهوری سوریه هستند.”بثینه شعبان” (۷۰ ساله) از سال ۲۰۰۸ تاکنون در این سمت مشاور رسانه‌ای و سیاسی بشار اسد است. وی از ۱۶ سالگی عضو حزب بعث سوریه شد و هم اکنون از اعضای ارشد این حزب است.او در بحران و جنگ داخلی سوریه یکی از حامیان جدی بشار اسد بود و بارها با حضور در برنامه‌های رسانه‌ای به شدت از عملکرد دولت بشار اسد و شخص وی در بحران سوریه دفاع کرده است. به همین دلیل یکی از چهره‌های جنجالی دولت سوریه به شمار می‌رود.

بثینه همچنین بارها در مصاحبه‌ها به طور کامل اتهامات آمریکا و اروپا و ترکیه علیه بشار اسد درباره سرکوب معترضان سیاسی و قتل مردم معترض در خیابان‌ها یا در حملات هوایی و بمباران علیه مناطق تحت کنترل مخالفان و شکنجه و قتل زندانیان سیاسی در زندان‌های سوریه را رد می‌کند. او بارها گفته است بشار اسد در جنگ علیه تروریسم و گروه‌های مسلح به پیروزی رسید.بثینه دارای مدرک دکتری زبان و ادبیات انگلیسی از دانشگاه ” واریک” بریتانیاست. او برنده بورس تحصیلی دانشگاه‌های دیوک و رایس امریکا شد و در سال ۲۰۰۰ هم کرسی استاد برجسته در دانشگاه میشیگان امریکا به وی اختصاص یافت. بثینه متولد استان حمص سوریه و متاهل است و دو دختر و یک پسر دارد.بثینه شعبان در سال ۱۹۸۰ میلادی به عنوان مترجم زبان انگلیسی برای حافظ اسد رئیس جمهوری وقت سوریه انتخاب شد و تا زمان درگذشت وی در سال ۲۰۰۰ در این سمت بود. سپس به عنوان مدیر اداره اطلاع رسانی خارجی در وزارت خارجه سوریه انتخاب شد و تا دو سال در این سمت باقی ماند.بعد از آن با حکم بشار اسد به عنوان “وزیر مشاور در امور شهروندان مهاجر سوریه” منصوب شد. وزیر مشاور به مشاور در رتبه وزیر گفته می‌شود که در هیات دولت عضویت و حق رای دارد.

از سال ۲۰۰۸ تاکنون هم مشاور سیاسی – رسانه‌ای بشار اسد است. او به عنوان سخنگوی غیررسمی بشار اسد و دولت سوریه اظهارنظر و فعالیت می‌کند و حضور پررنگی در رسانه‌ها و برنامه‌های عمومی دارد.او همچنین استاد دانشگاه دمشق (استاد شعر و ادبیات تطبیقی گروه زبان انگلیسی) است وکتاب‌های متعددی از تالیفات او به دو زبان عربی و انگلیسی منتشر شده است.بثینه شعبان یکی از اعضای برجسته حزب بعث به شمار می‌رود. در جلسات و کنگره‌ها و فعالیت‌های “حزب عربی سوسیالیستی بعث” حضور فعال دارد و از سخنرانان اصلی برنامه‌های حزب است.تا قبل از آغاز بحران و جنگ داخلی سوریه در سال ۲۰۱۱ وی دارای وجهه خوبی در غرب بود، اما بعد از آن به دلیل دفاع از عملکرد بشار اسد و دولت سوریه در این بحران، با تحریم‌ها و بایکوت کشورهای غربی روبه رو شد.

وی در برنامه جنجالی “کنگره زنان تاثیرگذار” در سال گذشته در تهران که به دعوت جمیله علم الهدی همسر ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری برگزار شد به عنوان نماینده همسر بشار اسد شرکت داشت و با حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران هم دیدار کرد.او دارای ۷ کتاب به زبان عربی و ۵ کتاب به زبان انگلیسی است. کتاب‌های “روایت تاریخی از مذاکرات حافظ اسد و هنری کسینجر” و ” ۱۰ سال با حافظ اسد ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۰ ” دو کتاب معروف وی هستند که ترجمه انگلیسی دومی در امریکا منتشر شد.

لونا الشبل؛ از ستاره الجزیره تا مشاور بشار اسد

لونا الشبل هم اکنون مشاور رسانه‌ای بشار اسد رئیس جمهوری سوریه است. او قبلا گوینده خبر شبکه الجزیره بود، اما چند سال بعد در اقدامی اعتراض آمیز از الجزیره جدا شد و به کشورش برگشت تا در سال ۲۰۲۰ به عنوان مشاور در دفتر ریاست جمهوری سوریه منصوب شد.وی به هنگام فعالیت در شبکه الجزیره، به عنوان یکی از ستاره‌های این شبکه پرمخاطب و تاثیرگذار شناخته می‌شد.او دارای فوق لیسانس روزنامه نگاری است. ابتدا در تلویزیون دولتی سوریه به عنوان گوینده خبر، خبرنگار و گزارشگر فعالیت داشت.در سال ۲۰۰۳ کار در الجزیره را شروع کرد و در پوشش خبری اتفاقات مهم از جمله درگذشت یاسرعرفات، جنگ اسرائیل علیه لبنان در سال ۲۰۰۶ و اعدام صدام مشارکت داشت. همچنین با شماری از سران و چهره‌های برجسته سیاسی نیز سابقه مصاحبه دارد.

در سال ۲۰۱۰ همراه ۴ گوینده زن الجزیره، از این شبکه استعفا کردند. همان زمان خبرگزاری فرانسه به نقل از یکی از این ۵ گوینده خبر نوشت استعفا به دلیل اعتراض به روش کاری الجزیره و برخوردهای تبعیض آمیز مسوولان با کارکنان شبکه صورت گرفت. بعد از این به شبکه “دنیا” سوریه رفت و الجزیره را به” خیانت در امانت روزنامه نگاری” متهم کرد. در سال ۲۰۲۰ بشار اسد با صدور حکمی او را به عنوان مشاور ویژه در ریاست جمهوری منصوب کرد.وی در بحران و جنگ داخلی سوریه، از بشار اسد حمایت کرد و از سوی امریکا تحت تحریم قرار گرفت. همسر نخست لونا الشبل، “سامی کلیب” روزنامه نگار معروف لبنانی – فرانسوی است که ابتدا در الجزیره، خبرنگار و گوینده خبر بود، اما سپس به شبکه المیادین در لبنان پیوست. این شبکه نزدیک به ایران و حزب االله و سوریه است. همسر دوم و فعلی او “عمار ساعاتی” نماینده پارلمان سوریه است.

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها