۱۴۰۰ يکشنبه ۱۲ دي چاپ

نیمه پنهان سفرهای استانی

نیمه پنهان سفرهای استانی

اقتصاد میهن: سفرهای استانی سید ابراهیم رئیسی در قامت رئیس‌جمهوری، تابه‌حال با استقبال بخشی از حامیان سیاسی او روبه‌رو شده است. بخشی از اصولگرایان بر این باورند که سفرهای استانی رئیسی در ایجاد امید بین مردم اثر مثبتی دارد و ضمن اینکه کمک می‌کند رئیس‌جمهوری به شناخت بهتری از مشکلات کشور دست یابد.

آنان تلاش دارند این موضوع را تبلیغ کنند که رئیسی برخلاف رئیس‌جمهوری قبلی بی‌واسطه با مردم ارتباط برقرار و مردم را به حل مشکلات امیدوار می‌کند؛ اما سؤال این است که آیا این‌همه واقعیت است؟ رئیسی هر بار با قاطعیت اعلام می‌کند که مردم به او و دولتش امیدوار شده‌اند و این موضوع را در سفرهای استانی به او اعلام می‌کنند. همین نظر هم از طریق رسانه‌های وابسته به دولت تبلیغ می‌شود؛ اما درعین‌حال گزارش‌های دیگری هم وجود دارد که رئیسی در سفرهای استانی سیگنال‌های دیگری هم دریافت می‌کند که نشان می‌دهد در شهرهای مختلف اتفاقاً نقدهای جدی نسبت به دولت او وارد می‌شود. نقدهایی که برخلاف اعلام رئیسی می‌توان گفت که خیلی امیدواری به دولت او در بین مردم و حتی کارشناسان جبهه اصولگرایی هم وجود ندارد.

رئیسی در تازه‌ترین سفر استانی خود دو روز را در شهر قم گذراند و با مراجع تقلید هم دیدار کرد. وزرای مختلفی او را در این سفر همراهی می‌کردند که آنان نیز با مردم و کارشناسان دیدار داشتند. ازجمله احسان خاندوزی وزیر اقتصاد بود که با جمعی از کارشناسان اقتصاد اسلامی در قم جلسه‌ای برگزار کرد. رسانه‌های مختلف ازجمله رسانه‌های حامی دولت رئیسی این جلسه را پوشش دادند ولی نگاهی به اخبار منتشر شده نشان می‌دهد که این رسانه‌ها بخش‌های انتقادی سخنان کارشناسان را علیه دولت رئیسی سانسور کردند.

به‌طور مثال حجت‌الاسلام میرمعزی رئیس مرکز پژوهش‌های حوزه در این جلسه صحبت کرده که تسنیم یک بخش انتقادی سخنانش را این‌گونه منتشر کرده: «هدف اقتصاد مقاومتی رشد عادلانه تولید با نگاه درون‌زا و برون‌نگر هست. فعلاً برداشت ما این است که در مسیر اقتصاد مقاومتی حرکت نکرده یا ضعیف حرکت می‌کند.» تسنیم به شکل روشنی سخنان معزی را که علیه دولت رئیسی بوده سانسور کرده است.

خبرگزاری ایسنا این قسمت از سخنان معزی را این‌گونه منتشر کرده: «متأسفانه برداشت ما این است که دولت انقلابی در این مسیر ضعیف حرکت می‌کند و انتظار داشتیم پس از تشکیل دولت جدید نخستین دستور صادرشده استفاده از سیاست‌های اقتصاد مقاومتی باشدجلسه وزیر اقتصاد با استادان حوزه شامل انتقادات تندتری به دولت رئیسی هم بوده که رسانه‌های مختلفی ترجیح دادند آن‌ها را به‌طورکلی منتشر نکنند.

روزنامه جمهوری اسلامی دیروز نوشت: «در این جلسه که گفته می‌شود بسیار انتقادی بوده، بیشتر استادان نقدهای تندی به سیاست حذف ارز کالاهای اساسی مطرح کرده‌اند.‌ سید کاظم رجایی یکی از استادان اقتصاد در این نشست خطاب به وزیر اقتصاد می‌گوید: این لوکوموتیو دارد ته دره می‌رود؛ پس از بحران بنزین 1398 ما به مردم گفتیم دولت مستقر که به دنبال تعامل با غرب بود مسئول این اقدام است. اگر در دولت رئیسی اقدام مشابهی رخ بدهد، این بار ما به مردم چه بگوییم؟ بیایید بعدازاین جلسه من دست شما را می‌گیرم و به حاشیه شهر می‌برم؛ به شیخ‌آباد و شادقلی‌خان برویم. آنجا را ببینید مردم چه وضعی دارند. این مردم فردا یقه من و شما را می‌گیرند.»

رئیسی در دیدارها و سخنرانی‌های مختلف خود مدعی می‌شود که دولت او توانسته اعتماد عمومی را جلب کند و سرمایه ازدست‌رفته پاستور را در دولت قبلی دوباره به دست بیاورد. این سانسور اطلاع‌رسانی نشان می‌دهد که دولت قصد ندارد واقعیت‌های شرایط کشور را ببیند و گزارش کند. رسانه‌های حامی دولت طی ماه‌های گذشته تلاش کرده‌اند نشان دهند سفرهای استانی رئیسی با استقبال زیاد مردمی مواجه شده و در نهایت هم امید را در دل مردم زنده کرده است. درحالی‌که رئیسی در یکی از کم رونق ترین انتخابات تاریخ بعد از انقلاب اسلامی به پیروزی رسید و مردم در این انتخابات ریاست جمهوری کمترین مشارکت را ثبت کردند.

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها