۱۳۹۹ جمعه ۲۴ بهمن چاپ

فولاد مبارکه، برگ برنده ایران در رهایی از اقتصاد تک محصولی

فولاد مبارکه، برگ برنده ایران در رهایی از اقتصاد تک محصولی

اقتصاد میهن: ایران یکی از بزرگترین تولیدکنندگان فولاد در خاورمیانه است. صنعت فولاد ایران به دلیل کیفیت بالای محصولات و حجم بالای تولید پتانسیل تبدیل شدن به یک بخش بزرگ صادراتی در اقتصاد را دارد و می تواند کشور را از وابستگی اقتصاد به صادرات نفت و درآمد حاصل از آن رها کند. اما تحریم های اخیر امریکا فشار زیادی به این صنعت وارد کرد و تحریم وضع شده علیه شرکت فولاد مبارکه و مدیر عامل این شرکت هم اخرین تلاش برای زمین گیر کردن صنعت فولاد بود.

فولاد مبارکه اصفهان به عنوان بزرگترین و مهمترین شرکت فولادسازی ایران در سالهای اخیر سیاستهای مختلفی برای کاهش تاثیر تحریم های اقتصادی بر این صنعت انجام داده است. این شرکت که سالانه ۴۵ درصد از کل فولاد تولیدی در ایران را به بازار عرضه می کند، در استراتژی تولیدی خود جهش تولید با کمک دانش جوانان داخلی را عنوان کرد.

 شرکت فولاد مبارکه در سالهای اخیر توانسته است تعداد بسیار زیادی از قطعات فلزی مورد نیاز را توسط مهندسان ایرانی بومی سازی کند و با این کار صرفه جویی های صدها میلیون دلاری را برای اقتصاد کشور به ارمغان بیاورد. این شرکت که با بالاترین استانداردهای جهانی به تولید فراورده های فولادی مشغول است و تولیداتش از نظر کیفی قدرت رقابت بالایی دارد، توانسته است از محل صادرات محصولاتش طی ۲۵ سال فعالیتش در بازار ایران ۸ میلیارد دلار ارزآوری داشته است.

تلاش فولاد مبارکه برای کاهش فشار تحریم

اما تلاش های شرکت فولاد مبارکه برای کاهش فشار تحریم به پایان نرسیده است. این مجتمع با تعریف برنامه ای جدید که ابر نورد گرم ۲ نام دارد، حرکت تقابلی خود را با تحریم های غرب علیه صنعت فولاد ایران را شروع کرد. این برنامه می تواند زمینه را برای از بین بردن تمامی محدودیتهای موجود در بازار فولاد کشور فراهم کند .

از طرف دیگر اگر ایران بتواند با افزایش ظرفیت تولید فولاد و ارتقای کیفی محصولات در کنار تولید فراورده های فولادی مختلف، قدرت خود را در این صنعت افزایش دهد، خواهد توانست در بازار صادراتی قدرتمند تر عمل کند و به یک صنعت ارزآور برای اقتصاد کشور تبدیل شود.

این صنعت پتانسیل لازم برای خارج کردن ایران از یک اقتصاد تک محصولی را دارد و می تواند بخش زیادی از درآمد ارزی سالانه کشور را تامین کند و اگر قرار باشد شرکتی اولین گام را در این مسیر بردارد، این شرکت فولاد مبارکه است که هم زیرساختهای لازم برای این کار را دارد و هم برنامه های ریزی های متفاوتی برای بهره گرفتن از نیروی متخصص و کارآزموده ایران دارد. این شرکت با اجرای همین سیاست ها توانسته است از سال ۱۳۸۱ تا کنون بالغ بر ۱۰۰ هزار قطعه مختلف را بومی سازی کند و نیاز کشور به واردات این ۱۰۰ هزار قطعه که در صنایع مختلفی استفاده می شوند را از بین ببرد.

صادرات بعد از تامین نیاز داخل

نکته مهمی که در گزارشهای ارایه شده توسط شرکت فولاد مبارکه به چشم می خورد، تاکید این شرکت بر تامین نیاز داخلی است. اهمیت این مساله تا انجا است که هر زمان بازار با اختلال عرضه روبرو شود و نیاز به تامین فولاد بیشتری برای مصارف داخلی حس شود، شرکت فولاد مبارکه تامین نیاز داخل را به عرضه فولاد به بازار صادراتی اولویت می دهد.

با توجه به همین هدف بود  که در سال ۱۳۹۹ شرکت فولاد مبارکه خبر از کاهش صادرات خود داد.البته انتظار نمی رود این سیاست برای دوره ای طولانی اجرا شود و این شرکت در سالهای آتی هم از خیر صادرات بگذرد زیرا صادرات فولاد هم برای صنعت ارز اوری دارد و هم برای اقتصاد کشور منافع زیادی ایجاد می کند. ولی هدف اصلی شرکت تامین نیاز داخلی عنوان شده است. باید در نظر داشت به دلیل سرمایه گذاریهای زیادی که این شرکت در تویلد محصولات فولادی مختلف انجام داده است، هم اکنون واردات فراورده های فولادی در کشور کاهش یافته است زیرا نیاز داخلی از طریق تولید داخل تامین می شود.

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها