۱۳۹۹ شنبه ۴ بهمن چاپ

بی‌برقیِ گازی تکرار می‌شود

بی‌برقیِ گازی تکرار می‌شود

اقتصاد میهن: وقفه در تأمین گاز نیروگاه‌ها و قطعی گسترده برق طی ماه گذشته به چالشی جدی در کشور تبدیل شد و اگرچه وزیر نفت افت فشار در مخزن پارس‌جنوبی را بعنوان یکی از علل بروز این چالش رد کرد، اما اطلاعات ارائه شده این موضوع را تائید می‌کند.

بر این اساس چالش‌های حوزه برق به تأمین گاز نیروگاه‌های بازمی‌گردد. باید پذیرفت که مصرف گاز بخش خانگی در ایران رقم بسیار بالایی است و لازم است با اتخاذ تدابیری به سمت استفاده بهینه حرکت کنیم؛ البته فرهنگ سازی برای مصرف بهینه امری است که باید بعنوان یک دستور کار دائمی طی سالهای گذشته در کانون توجه دولت قرار می‌گرفت و موضوعی نیست که در زمان بروز چالش آن را مورد توجه قرار داد.به طور کلی مصرف گاز مانند هر حامل انرژی دیگری از حلقه‌های متصل به یکدیگر تشکیل می‌شود که از بخش تولید تا مصرف و متنوع سازی مقاصد مصرف را در می‌گیرد.

بنابراین نمی‌توان روی توسعه و تقویت بخشی متمرکز شد و بخش‌های دیگر را رها کرد. به این ترتیب همان طور که توسعه پارس جنوبی و افزایش تولید می‌تواند اولویت باشد، توسعه و تقویت شبکه انتقال، مدیریت مصرف و ایجاد بیشترین ارزش افزوده برای گاز، توسعه صادرات و … نیز باید در اولویت رسیدگی قرار گیرد.یکی از بخش‌های بسیار حائز اهمیت در بخش تولید، برنامه ریزی برای افت تولید مخزن پارس جنوبی است. البته اخیراً وزیر نفت افت فشار در این مخزن را رد کرده است؛ به گفته متخصصین و اهل فن، برای تقویت فشار در مخزن پارس جنوبی نیاز به کمپرسور است که این کمپرسور و تجهیزات مربوطه نیاز به یک سکوی جدید دارد که ساخت این سکو به تنهایی ۴ سال در خوش بینانه ترین حالت زمان می‌برد.

طبق اطلاعات به دست آمده هر چند هیچیک از فازهای پارس جنوبی ایست در تولید ( shutdown ) نداشته‌اند، اما برابر اعلام یک مقام آگاه افت فشار در کل میدان پارس جنوبی اتفاق افتاده است، ولی در حال حاضر صرفاً منجر به افت تولید سکوهای A و C فاز ۱۲ شده است. البته سکویC فاز ۱۲ به لایه آبده هم خورده است. تولید گاز از سکوی A فاز ۱۲ در تاریخ ۲۹ دی ماه سال جاری معادل ۲۰ میلیون مترمکعب بوده است که حدود یک میلیون مترمکعب از برنامه مصوب خود عقب است.

تولید واقعی سکوی C فاز ۱۳ نیز ۹.۹ میلیون مترمکعب بوده است که از رقم برنامه تولید مصوب ۱۱.۳ میلیون مترمکعبی خود عقب تر است. اما طبق اطلاعات کسب شده بیشترین اختلاف تولید واقعی با برنامه تولید مصوب، مربوط به فاز ۱۵ است. به این ترتیب که برنامه مصوب شده تولید از این سکو حدود ۲۸ میلیون مترمکعب بوده است در حالی که تولید حقیقی این فاز حدود ۷.۳ میلیون مترمکعب بوده است. علت کاهش تولید فاز ۱۵ نشتی از mov و اختلاف تولید فاز ۱۳ مشکل HIPs valve بوده که برطرف شده است.

 

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها