۱۳۹۹ سه شنبه ۳۰ دي چاپ

۹۵درصد کارگران زیر خط فقر هستند

 ۹۵درصد کارگران زیر خط فقر هستند

اقتصاد میهن: بازرس مجمع عالی نمایندگان کارگران با اشاره به اینکه ۹۵درصد جامعه کارگری کشور بدون امنیت شغلی و زیرخط فقر زندگی می‌کنند، گفت: «دولت با تبیین سیاست‌های غلط باعث عمق شکاف شریف‌ترین قشر کشور شده است.»

علی محمد عزیزی، ، با اشاره به اینکه کارگران قامت‌شان زیربار فقر و مشکلات خم شده و عزت آنان نشانه گرفته شده است، گفت: «دولت و مجلس جز شعار هیچگاه به وعده‌های خود در راستای خدمت به قشر کارگری جامه عمل نپوشانده‌اند، فاصله عمل تا شعار از زمین تا آسمان تناقص دارد، کدام وعده عملیاتی شده است، معیشت؟»

عزیزی با تأکید بر اینکه امروز 90درصد کارگران بی‌تعارف زیر بار فشار اقتصادی له شده‌اند، افزود: «بیش از 95درصد جامعه کارگری کشور بدون امنیت شغلی بوده و زندگانی را پر از فشار و استرس مضاعف از بلایای طبیعی و غیرطبیعی تجربه می‌کنند، از سوی دیگر کارگران از لحاظ خط فقر در بدترین وضعیت موجود قرار دارند.»

بازرس مجمع عالی نمایندگان کارگران با بیان اینکه قانون کار بسیار کهنه و قدیمی است، افزود: «مجلس به‌عنوان وکیل مردم در خانه مردم و در کمسیون‌های کارگری هنوز نتوانسته به این مهم سامانی بخشیده و در دستور کار قرار دهد و سال‌هاست اصلاح این قانون معطل مانده است. تأمین اجتماعی که سرمایه گرانبهای کارگر و کارفرمایان است، در همه جای دنیا توسط این دو قشر اداره می‌شود.»

او با بیان اینکه سال گذشته سه‌جانبه‌گرایی در تعیین مزد رعایت نشد، گفت: «اگر سه‌جانبه‌گرایی به معنای واقعی کلمه تعریف شده است، نتیجه عدم امضای نمایندگان کارگران در مزد 98 برای 99 چه شد؟ کارگری که نه پشتوانه شخصی دارد و نه دولتی، چگونه می‌تواند مثبت فکر کند، مجبور است که از کارش بزند تا عقده‌اش صاف شود.»

عزیزی بیان کرد: «مرکز پژوهش‌های مجلس از طرف ملت تاکنون چه اقدامی در راستای اهداف جامعه کارگری انجام داده است، به راستی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی از طرف دولت برای این قشر چه کرده است؟ کارگران بارها به‌عنوان ستون فقرات تولید ثابت کرده‌اند که نسبت به انقلاب حساسیت‌هایی دارند، تلاش‌های بسیاری برای کشور کرده‌اند اما همواره سهم‌شان از زندگی سختی‌ها و دشواری‌ها بوده و روز به روز سفره‌هایشان کوچک‌تر شده است.»

او ادامه داد: «کارگران تابع قانون کار آرزوی تجربه یک روز بی‌دغدغه فکری را دارند. دولت با تبیین سیاست‌های غلط باعث عمق شکاف شریف‌ترین قشر کشور شده است، کارگران کشور امروز آگاه هستند و به وعده‌های توخالی انتخاباتی دل نمی‌بندند. کارگران به دنبال عمل‌کردن شعارهای مسئولان هستند.»

عزیزی ادامه داد: «کارگرانی که حقوق زیر 2میلیونی با خط فقر 10میلیونی را تجربه می‌کنند، هرگز نمی‌توانند شاداب باشند. درحال حاضر امیدواریم مجلس و دولت با نظر مساعد تشکلات کارگری به نتیجه‌ای کارآمد برای قشر سرنوشت‌ساز درعرصه‌های مختلف برسند و شاهد دستمزدی در شأن کارگران باشیم.» او با بیان اینکه کارگران حدود یک‌سال منتظر تصمیم برای دستمزد بوده‌اند، گفت: «امیدواریم دستمزدی تعیین شود که زندگی کارگران را دچار مشکل نکند.»

 

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها