۱۳۹۹ چهارشنبه ۲۴ دي چاپ

رونق بازار موی زنان / فروش موی کودک برای خرید گوشی!

رونق بازار موی زنان / فروش موی کودک برای خرید گوشی!

اقتصاد میهن: موهایشان را می‌فروشند چون دست‌شان خالی است. این حکایت زنانی است که این روزهای سخت معیشت تنها با یک آگهی راهی آرایشگاه‌ها می‌شوند تا از فروش موهایشان پولی به دست آورند و به زخم زندگی بزنند.

موهایش را فروخت تا مقداری پول دستش را بگیرد هر چند ناچیز! شاید با این جمله برگردید به داستان هدیه سال نو از «ا-هنری» و فروختن موهای «دلا» برای ۲۰ دلار! اما نه، این بار داستان نیست. این بار حکایت واقعی زنانی است که این روزها دستشان آنقدر تنگ است که با فروختن موی خود پولی می‌گیرند و به زخم زندگیشان می‌زنند.

در برخی از آرایشگاه‌ها برگه‌ای چسبانده‌اند با این عنوان: «موی طبیعی شما را خریداریم» آنها برای اکستنشن مو که این روزها بازار داغی هم دارد، موی طبیعی را می‌خرند. نه تنها در آرایشگاه‌ها که در سایت‌‌ها، کانال‌ها و گروه‌های مجازی نیز از این قبیل خرید و فروش موی طبیعی دیده می‌شود.یکی از خریداران موی طبیعی ایرانی می‌گوید : «قیمت موی طبیعی بستگی به حجم، قد، رنگ و سلامت مو دارد. هر چقدر بلندتر باشد قطعا قیمتش نیز بالا می‌رود. قیمت‌ها از ۳۰۰ هزار تومان شروع می‌شود تا ۴ میلیون تومان یا بالاتر هم می‌رسد.»

فروش موی بچه‌ها برای خرید گوشی!

یکی دیگر از خریداران موی طبیعی به تجارت‌نیوز می‌گوید: «بیشتر مشتری‌هایمان از سر نداری و فقر موهایشان را می‌فروشند. تعدادشان هم کم نیست و حالا با شیوع کرونا و دست خالی مردم تقاضا برای فروش مو بیشتر شده است.» فروشندگان موی طبیعی بیشتر در دیوار و شیپور آگهی داده‌اند. زهرا یکی از آنهایی است که موهای ۵۰ سانتی خود را حدود یک میلیون تومان فروخته است. او به تجارت‌نیوز می‌گوید: «برای مخارج زندگی‌ام موهایم را فروخته‌ام. آگهی‌ها را که دیدم به این فکر افتادم که موهایم را بفروشم. موهایم را هم دوست داشتم اما مجبور شدم.»

یکی دیگر از کسانی که موهای خود را فروخته است، می‌گوید: « برای ثبت‌نام و شرکت در یکی از کلاس‌هایی که برای یادگیری کارم می‌خواستم نیاز به پول داشتم. همسرم هم ناراضی بود اما راهی جز فروختن موهایم نبود.»

در این میان برخی‌ها موی کودکانشان را هم می‌فروشند. گویا سن کم برای خرید و فروش یک آپشن است. یکی از کسانی که موی دختر ۱۰ ساله خود را به فروش گذاشته، به تجارت‌نیوز می‌گوید: «موهای دخترم سالم، تقریبا لَخت و ۵۰ سانتی متر است. موهایش را ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برای فروش گذاشتم.» یکی از کسانی که موهای دختران خود را به فروش گذاشته، می‌گوید: «نیاز شدید به گوشی داریم، سه نفری با یک گوشی کار می‌کنیم. موهایشان را ۴ میلیون تومان می‌فروشم.»

واردات مو از هند، برزیل و چین!

بازار اکستنشن مو آنچنان داغ است که در این تنگنای ارزی و تحریم همچنان واردات موی طبیعی انسان ادامه دارد. دسته دسته مو در اندازه‌های مختلف روی هم خوابیده، بعضی‌هایشان رنگ دارد و بعضی‌هایشان به قول فروشندگان خام. اینجا یکی از مراکز فروش عمده موی انسان است. موهای طبیعی از ۴۰ سانتی متر تا حدود ۱۰۰ سانتی متر که به صورت گرمی، کیلویی و شاخه‌ای فروخته می‌شود. اما موهای مردم کدام کشورها در ایران فروخته می‌شود؟

یکی از واردکنندگان مو می‌گوید: «از اروپا واردات نداریم و بیشتر موهای طبیعی را از کشورهای هند، برزیل و چین وارد می‌کنیم. چون این کشورها جمعیتشان زیاد است و اگر ۲۰ میلیون نفرشان هم موهای خود را بفروشند، کافی است. قیمت این موها هم با قیمت دلار بالا و پایین می‌شود.»

او در ادامه درباره قیمت این موها توضیح می‌دهد: «از کیلویی ۸ میلیون تومان تا ۲۷ میلیون تومان می‌فروشیم. مثلا قیمت موی سیاه رنگ نشده و خام کیلویی ۲۱ میلیون تومان است. موی داخلی و ایرانی هم داریم اما خب وارداتی گران‌تر است. البته این به معنای این نیست کیفیت موی خارجی بهتر است، این قیمت صرفا برای وارداتی بودن و قیمت دلار است.» با وجود این، آرایشگران می‌گویند آنقدر تقاضا برای فروش مو بالا رفته است که کمتر گذرشان به واردکننده‌ها می‌افتد. حکایت غم‌انگیزی که از یک آگهی با عنوان «فروش موی طبیعی» در پلت‌فرم دیوار شروع شد. آگهی‌هایی که البته به یک مورد و دو مورد خلاصه نمی‌شد و از تمام شهرهای ایران از پایتخت گرفته تا فقیرترین شهرهای کشور در فضای مجازی منتشر شده است.

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها