۱۳۹۹ دوشنبه ۲۲ دي چاپ
ترکیه نقشه دومرحله‌ای «خیز گردشگری» را استارت زد

تیک‌آف توریستی همسایه ایران

تیک‌آف توریستی همسایه ایران

اقتصاد میهن:صدای آژیر «بی‌عملی» سیاست‌گذار در بازار گردشگری با «خیز کشور همسایه برای احیای توریسم»، بلندتر شد. ترکیه نقشه دومرحله‌ای برای جذب پرقدرت توریست خارجی در همین عصر کرونا تدارک دیده است. این کشور برای ۲۰۲۱ به دنبال جذب گردشگر تا ۲ برابر پارسال است که به پشتوانه درآمد ارزی گردشگری، تامین مالی تورم‌ساز را کنار بگذارد.

بازار گردشگری ترکیه به‌دنبال آسیب‌های وارده از محل کووید-۱۹ بر این عرصه درحال اتخاذ گزینه‌های دیگری برای بازیابی بازار گردشگری در سال ۲۰۲۱ است که براساس آن بازگشت نیمی از گردشگران ورودی ۲۰۱۹ را مورد هدف قرار داده است. همسایه توریستی ایران، برعکس معدود کشورهای مستعد جذب توریست خارجی، از «بی‌عملی» در مواجهه با رکود سفرهای خارجی ناشی از بحران کرونا فاصله گرفته و در نقشه دو مرحله‌ای که برای تیک‌‌آف بازار توریسم تدارک دیده، به‌دنبال «احیای سریع جریان سفرهای خارجی به مقصد ترکیه با لحاظ تداوم فراگیری کووید-۱۹» است.

 سال ۲۰۲۱ در بازار گردشگری ترکیه، سال حرکت و سال ۲۰۲۲ سال رشد معرفی شده است. برای سال جدید میلادی، دولت ترکیه به‌دنبال افزایش ۵۰ درصدی حضور توریست‌های خارجی نسبت به ۲۰۲۰ است و برای سال ۲۰۲۲ نیز در نظر دارد معادل سفرهای ۲۰۱۹، گردشگر خارجی به ترکیه سفر کند. این نقشه یک آلارم برای بازار گردشگری ایران که هنوز برنامه‌ای برای احیا ندارد، به‌شمار می‌رود.

بخش گردشگری بین‌المللی یکی از مهم‌ترین منابع درآمدهای ارزی ترکیه محسوب می‌شود تا با توجه به اقتصاد آسیب‌پذیر ترکیه، کمبودهای حساب جاری را از این طریق تامین کند. براین اساس، باتوجه به اینکه بخش حیاتی گردشگری بین‌المللی ترکیه به‌دلیل همه‌گیری کووید-۱۹ در سال ۲۰۲۰ به‌شدت آسیب دید، متخصصان بازار گردشگری ترکیه به‌دنبال ایجاد گزینه‌های جدید در جهت تنوع در محصولات خود برای سال ۲۰۲۱ برآمدند. متولیان گردشگری ترکیه چشم‌انداز خود برای بازار گردشگری بین‌المللی ترکیه در سال ۲۰۲۱ را بر جذب ۲۵ تا ۳۰ میلیون گردشگر ورودی قرار داده‌اند که آن را سال حرکت و مقاومت بازار توریسم نامیدند و سال ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ سال رشد و توسعه سریع خواهد بود که عمده دلیل آن واکسیناسیون و کاهش تعداد مبتلایان کرونا در ترکیه و کشورهایی که گردشگران خود را به این کشور می‌فرستند خواهد بود. اما با این حال زمان بازگشت این بازار به سطح پیش از بحران کرونا حداقل دو سال به طول خواهد انجامید.

درآمد حاصل از گردشگری حدود ۱۲ درصد از اقتصاد ترکیه را به خود اختصاص داده است. در سال ۲۰۲۰ به‌دلیل همه‌گیری کووید-۱۹ در سراسر جهان ترکیه که تا پیش از این چشم‌انداز خود برای جذب گردشگر را بر ۵۰ میلیون گردشگر خارجی قرار داده بود، هدف خود را بر جذب ۱۵ میلیون گردشگر ورودی تنظیم کرد اما با این اوصاف تعداد ورود گردشگران کمتر از تصور آنها بود و با کاهش ۷۲ درصدی تنها ۱۲ میلیون گردشگر به این کشور سفر کردند. این درحالی است که در سال ۲۰۱۹ تعداد ورود گردشگران خارجی بیش از ۴۵ میلیون نفر بوده که درآمد حاصل از آن به ۵/ ۳۴میلیارد دلار رسیده است. آنتالیا به تنهایی میزبان ۱۵ میلیون گردشگر خارجی بوده است.

متولیان گردشگری ترکیه برای جبران خسارت‌های وارده ۲۰۲۰ بر بازار گردشگری این کشور بازگشت نیمی از گردشگران ۲۰۱۹ را برای سال ۲۰۲۱ هدف قرار داده‌اند که این امر موجب رقابت‌پذیری بیشتر در این بخش خواهد شد. دولت این کشور در تلاش برای جذب مجدد گردشگران خارجی به این کشور است تا آسیب‌های وارد شده بر بازار گردشگری ناشی از همه‌گیری کرونا را کاهش دهد و از طریق درآمدهای حاصل از گردشگری کسری بودجه خود را تامین تا از پول‌پاشی فاصله بگیرد.

در این راستا ترکیه به‌منظور ایجاد کشوری امن در برابر شیوع کرونا درصدد تهیه واکسن از شرکت‌های مورد تایید سازمان جهانی بهداشت برآمده و ضمن دریافت نخستین محموله واکسن کرونا، توافق‌نامه‌ای برای حداکثر ۳۰ میلیون دز دیگر امضا کرده است. به گزارش «دنیای‌اقتصاد» ترکیه هدف خود را برای جذب گردشگران خارجی پذیرش از کشورهای روسیه، اوکراین، انگلیس و اتحادیه اروپا قرار داده است. همچنین نمایندگانی را برای جذب گردشگر به آفریقا خواهد فرستاد که این تنوع در منابع بازار گردشگری ترکیه می‌تواند منجر به جذب ۵۰ تا ۶۰ میلیون گردشگر در سال‌های آینده شود.

باتوجه به وارد آمدن خسارات بسیار بر بازار گردشگری ترکیه، این کشور نسبت به بسیاری از مقاصد گردشگری جهان سریع‌تر عمل کرده و برنامه‌های گسترده‌ای همچون گردشگری سلامت، مذهبی، فرهنگی و خوراک برای سال ۲۰۲۱ به‌منظور جذب گردشگر مطرح کرده است. ترکیه علاوه بر گردشگری فرهنگی بر گردشگری طبیعت نیز متمرکز خواهد شد و رویدادهای ورزشی را نیز برگزار خواهد کرد. همچنین بازار گردشگری ترکیه در بحران کرونا به سوی دیجیتالی‌شدن رفته و امکان تهیه بسته‌های مسافرتی در تعطیلات آینده از روش‌های دیجیتالی را فراهم کرده است و بسیاری از جلسات، کنفرانس‌ها و نمایشگاه‌ها را در سال ۲۰۲۱ احیا خواهد کرد.  بازیابی گردشگری در ترکیه از طریق صدور گواهینامه گردشگری ایمن که شامل اقدامات ایمنی، بهداشتی در حمل‌ونقل، اسکان و امکانات تفریحی برای گردشگران و کارکنان این عرصه است صورت می‌گیرد تا بتوانند به کسب درآمد ۱۱ میلیارد دلاری دست یابند و باتوجه به شیوع مجدد کرونا در سه ماه آخر ۲۰۲۰ و برقراری مجدد ممنوعیت‌های سفر، فعالان بخش گردشگری ترکیه در جهت آماده‌سازی این بخش در سال ۲۰۲۱ و گسترش بیشتر این بازار درصدد ارائه پیشنهادهای جدید به مسافران با گزینه‌های مختلف در سال جدید هستند که در راستای تحقق این هدف به‌دنبال بازارهای جایگزین برای سال‌های آینده می‌گردند و گردشگری فرهنگی را به‌عنوان درمانی بر این بازار مورد توجه قرار داده‌اند. باز بودن فضاهای تاریخی و فرهنگی ترکیه مزیت نسبی را در اختیار این کشور قرار داده است. بسیاری از هتل‌های استان جنوبی آنتالیا به‌عنوان مرکز گردشگری با ظرفیت حدود ۶۰۰ هزار تخت، درهای خود را برای فصل بعدی تعطیلات یعنی آوریل ۲۰۲۱ بازگشایی خواهند کرد.

 

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها