۱۳۹۹ شنبه ۱۹ مهر چاپ
بمب ساعتی زیرپای اقتصاد ایران؛

کفگیر اوراق به ته دیگ خورد / کابوس ابرتورم در حال تحقق است

کفگیر اوراق به ته دیگ خورد / کابوس ابرتورم در حال تحقق است

اقتصاد میهن: افت فروش اوراق بدهی دولت برای تامین کسری بودجه و همزمان بالارفتن نرخ این اوراق، هشدار کارشناسان را برای رویارویی با تورم بالا برانگیخته است.

بانک مرکزی به تازگی اعلام کرده که در مرحله نوزدهم، عرضه این اوراق بدون مشتری مانده است. به نظر می رسد یکی از نگرانی هایی که قبلاً درباره خرید اوراق بدهی دولت در بازار بین بانکی مطرح بود، در حال وقوع است. ماجرا از این قرار است که بانک مرکزی در راستای تامین کسری بودجه دولت، اوراق بدهی دولتی را برای فروش به بانک ها، در بازار بین بانکی و نیز بورس عرضه می کند. با این حال، به نظر می رسد همزمان با افزایش نرخ این اوراق، عرضه آن ها هم کم کم با مشکل مواجه شده به طوری که در آخرین مرحله از فروش این اوراق، خریداری برای آن پیدا نشده است.

البته این موضوع پیشتر نیز مورد هشدار کارشناسان قرار گرفته بود. دلیل آن هم این است که بعد از هر مرحله عرضه اوراق، کشش پذیری بازار پول برای جذب این اوراق کاهش می یابد، لذا دولت مجبور می شود نرخ سود اوراق را به طورمرتب افزایش دهد تا جایی که دیگر امکان خرید اوراق توسط نظام بانکی وجود نخواهد داشت. در این زمینه صادق الحسینی کارشناس اقتصادی از افت فروش اوراق به عنوان بمب ساعتی زیرپای اقتصاد ایران یاد کرده و گفته است: ... برای رسیدن به حجم 150 هزار میلیاردی کسری بودجه در نیمه دوم 99 باید هفته ای 6300 میلیارد تومان اوراق فروخته شود. وی پس از صفر شدن فروش اوراق در هفته گذشته، در یادداشتی نوشت: کابوس ابرتورم در حال تحقق است. اشاره وی احتمالاً ناظر به این است که دولت در نهایت باید برای بازگشت مبالغ اوراق آن هم با نرخ های بالا، روی به استقراض از بانک مرکزی بیاورد و همین  موضوع موجب تبدیل شدن کسری بودجه به تورم خواهد شد.

 

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها