۱۳۹۹ دوشنبه ۱۴ مهر چاپ

پرواز هواپیماها با حداکثر ظرفیت؛ تجارت ایرلاین ها با جان انسان‌ها

پرواز هواپیماها با حداکثر ظرفیت؛ تجارت ایرلاین ها با جان انسان‌ها

اقتصاد میهن: پس از ورود ویروس کرونا و برای مقابله با شیوع آن، دو راهکار به‌طور ویژه به همگان توصیه شد؛ ماسک‌زدن و رعایت فاصله اجتماعی. در این بین، بار‌ها اعلام شد که برخی مکان‌ها مثل مترو، اتوبوس و هواپیما جزو جا‌هایی است که به‌دلیل تجمع و بسته‌بودن فضا می‌تواند عاملی برای شیوع ویروس کرونا باشد.

پس از گذشت بیش از هفت ماه از شیوع ویروس کرونا همچنان راهکاری که منجر به خلوت‌ترشدن مترو و اتوبوس شود به واقعیت تبدیل نشده است. در این میان شرکت‌های هواپیمایی نیز که مجبور به پذیرش مسافر با ۶۰ درصد ظرفیت خود بودند به تازگی مجور لغو دستورالعمل قبلی را از "کمیته پیشگیری از آلودگی ناوگان حمل و نقل و مراکز تجمع مسافران ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا" گرفتند تا با تمام ظرفیت اقدام به پذیرش مسافر کنند. مشخص نیست این تصمیم بر چه مبنایی صورت گرفته است گو اینکه کرونا از کشور در حال رخت بستن است حال اینکه این روز‌ها شاهد افزایش تعداد مبتلایان و آمار فوت شدگان بر اثر این بیماری هستیم و این تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا جای تعجب و تامل دارد.

به‌نظر می‌رسد با وجود بحران کرونا که روز به روز در ایران عمق پیدا می‌کند و جان هموطنان زیادی را هم می‌گیرد، آن چیزی که برای سازمان هواپیمایی و شرکت‌های فعال در آن مهم قلمداد می‌شود، اقتصاد و فروش حداکثری بلیت است.اقبال شاکری، عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: برخی همکاران دانشگاهی من که برای کارشان باید از پرواز‌ها استفاده کنند این موضوع را دیدند و نگرانی خود را هم اعلام کردند، چون محیط بسته هواپیما می‌تواند امکانی برای پخش ویروس باشد.

وی افزود: برای اینکه این معضل و چالش‌های امثال آن رفع شود، باید ستاد مقابله با کرونا رودربایستی را کنار بگذارد و قاطعانه وارد میدان شود. این ستاد باید مثل یک فرمانده در میدان عمل کند نه اینکه یک فرمانده نظری باشد. ستاد مقابله با کرونا باید مطالبه‌گر باشد، یعنی باید از عوامل نظارتی دولت برای رعایت پروتکل‌هایی که اعلام کرده استفاده کند و هرکجا رعایت نشد، گزارش‌های را برای برخورد با آن دستگاه ارائه دهد.

نماینده تهران در مجلس تصریح کرد: ما در کمیسیون عمران مجلس حضور داریم و سعی می‌کنیم هم موضوع را پیگیری کنیم و هم تذکرات لازم را به دستگاه مربوطه بدهیم. نماینده مجلس هم در حد خود باید مطالبه‌گر باشد و ضرورت دارد که ما گزارشی از ایرلاین‌ها و نحوه فروش بلیت را از وزیر راه و شهرسازی بگیریم.

شاکری اظهار داشت: اینکه با این وضع موجود و خطراتی که کرونا برای سلامتی مردم ایجاد کرده است هنوز شرکت‌های هواپیمایی همه صندلی‌های خود را به مسافران می‌فروشند، ریشه در نگاه تجاری آن‌ها دارد. متاسفانه برخی برای درآمدزایی بیشتر توجه خود را از جان و سلامتی مردم برگردانده‌اند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: درمان افراد مبتلا به کرونا در این دوران فشار مالی زیادی به کشور وارد کرده است، یعنی کرونا هم باعث رکود اقتصادی شده و هم سیستم بهداشتی کشور را درگیر کرده است. اینکه دیگر تختی برای درمان افراد مبتلا باقی نمانده و بسیاری از ظرفیت‌های کشور در اختیار سیستم بهداشت و درمان قرار گرفته اخبار ناخوشایندی است. مسائل اقتصادی مهم است به‌شرطی که در جایی دیگر به اقتصاد حوزه دیگری لطمه نزند. همه هنر ما در این دوران باید این باشد که اقتصاد را به‌گونه‌ای به جلو هدایت کنیم که سود آن در مجموع برای کشور ملموس باشد.

کلید

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها