۱۳۹۸ پنج شنبه ۸ اسفند چاپ

ضربه«اف‌ای تی اف» برپیکر اقتصاد ایران

ضربه«اف‌ای تی اف» برپیکر اقتصاد ایران

اقتصاد میهن: بازگشت دوباره ایران به لیست سیاه«اف‌ای تی اف»این هفته علاوه بر واکنش‌های زیادی که در فضای شبکه‌های اجتماعی برانگیخت، بازارهای طلا و ارز را هم تحت تاثیر خود قرار داد.

کارگروه ویژه اقدام مالی درآخرین نشست خود طی بیانیه‌ای از کشورهای جهان خواست برای مصون نگه داشتن سیستم بانکی‌شان از خطر پولشویی و تامین مالی تروریسم در نقل و انتقالات مالی ایران، «اقدامات مقابله‌ای» به کار گیرند. بدان معنی که کشور‌ها در تبادلات مالی و بانکی با ایران باید حساسیت بیشتری به خرج دهند.البته اف‌ای‌تی‌اف راه را بر ایران نبست و در بیانیه‌اش اعلام کرد «چنانچه ایران در آینده به دو کنوانسیون پالرمو و سی‌اف‌تی بپیوندد، درباره خروج ایران از لیست سیاه تصمیم می‌گیرد.»

در چنین شرایطی بازارهای سکه و طلا که پیشتر روند روبه رشدی به خود گرفته بودند، با ورود ایران به لیست سیاه، به افزایش قیمت‌ها ادامه دادند. جو روانی حاکم بر بازار، سکه تمام را این هفته وارد کانال ۶ میلیون تومانی کرد و دلار هم ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان را رد کرد. رئیس بانک مرکزی در واکنش به افزایش قیمت‌ها در اینستاگرامش نوشت: «گروهی در تلاش بوده و هستند تا با ایجاد فضای روانی، بی‌ثباتی و نیز اعلام نرخ‌های بی‌پایه و غیرمعاملاتی در فضای مجازی، ثبات بازار‌ها از جمله بازار ارز را دوباره به هم بزنند.اما بانک مرکزی با هیجانات بازار هیجانی برخورد نمی‌کند.» از سوی دیگر، همزمان با تقدیر ایالات متحده آمریکا ازاقدام کارگروه ویژه مالی، رئیس‌جمهور کشورمان هم تلویحا مجمع تشخیص مصلحت نظام را مسبب قرار گرفتن ایران در لیست سیاه «اف‌ای‌تی‌اف» معرفی کرد و خواستار «پاسخگویی» این نهاد شد. روحانی گفت: «اف‌ای‌تی‌اف» عدم تصمیم جمعی خارج از اختیار دولت و مجلس را بهانه قرار داده و مصوبه‌ای خلاف مصالح ملت ایران صادر کرد. اینک وقت آن است آنها که بهانه به دست آمریکا داده‌اند، پاسخگوی موضع‌گیری غیرکارشناسانه خود باشند. در شبکه‌های اجتماعی در حالی‌که مخالفان نظام از ورود ایران به لیست سیاه ابراز خوشحالی کردند از طرفی برخی فعالان اقتصادی معتقدند که فضا برای تجارت خارجی بسیار سخت‌تر از گذشته خواهد بود.برخی کاربران هم نوشتند که احتمالا شرکای تجاری‌مان پس از ورود ایران به لیست سیاه جبران می‌کنند. دیروز دولت در بیانیه‌ای اعلام کرد که باید موانع موجود بر سر راه تصویب این دو لایحه رفع شود و بهانه از دست بدخواهان ایران گرفته شود.

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها