۱۳۹۸ پنج شنبه ۲۴ بهمن چاپ
با افت ۳ تا ۱۵ میلیون تومانی قیمت‌ها؛

توفان بازار خودرو فروکش کرد

توفان بازار خودرو فروکش کرد

اقتصاد میهن: بازار خودرو که طی یکی، دو هفته گذشته با توفان رشد قیمت مواجه شده بود، این هفته کمی آرام گرفت و منحنی قیمت‌ها نزولی شد. این روند نزولی البته در حالی است که قیمت‌ها در مقایسه با دوران پیش از این توفان، هنوز هم بالا مانده‌اند.

هرچند خودروسازان و وزارت صنعت، معدن و تجارت طی این چند هفته پی در پی از رشد تیراژ صحبت به میان آورده‌اند، با این حال بازار چندان متاثر از این ماجرا نشد و قیمت‌ها بالا رفت. از نظر افکار عمومی، عرضه نامناسب محصول توسط خودروسازان، دلیل اصلی رشد قیمت‌ها است، اما آنها (شرکت‌های خودروساز) و البته وزارت صمت نظر دیگری دارند. به اعتقاد آنها نقش پررنگ دلالی و واسطه‌گری دلیل اصلی صعود قیمت است، وگرنه تولید و عرضه به میزان کافی انجام شده است. از سوی دیگر اما کارشناسان نیز معتقدند مسائلی مانند تورم انتظاری و البته قیمت‌گذاری دستوری عمده دلایل نجومی شدن قیمت‌ها در بازار خودرو به شمار می‌روند.

هرچه هست، قیمت خودرو طی یکی، دو هفته گذشته روندی به شدت صعودی را تجربه کرد، اما این هفته تا حدی اوضاع آرام شد و قیمت‌ها روندی رو به افت به خود گرفتند. آن طور که از بازار خبر می‌رسد، قیمت انواع خودروهای داخلی بین سه تا ۱۵ میلیون تومان افت کرده است. باید منتظر ماند و دید با توجه به نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و رشد طبیعی تقاضا برای خرید خودرو (در کنار تقاضای کاذب موجود) منحنی قیمت به کدام سو میل خواهد کرد و آیا شاهد ثبات و افت خواهیم بود، یا توفانی دیگر رخ خواهد داد.

افت قیمت‌ها

به بازار برویم و ببینیم در این هفته خودروهای داخلی چه نوسانی را در قیمت تجربه کرده‌اند. طبق اخبار رسیده از بازار، در حال حاضر پراید در مدل ۱۱۱ (هاچ بک) قیمتی بیش از ۶۶ میلیون تومان دارد که در مقایسه با هفته گذشته ثباتی نسبی را نشان می‌دهد. پراید در مدل ۱۳۱ نیز در مقایسه با هفته گذشته نسبتا با ثبات بوده و در حال حاضر ۵۹ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. فعالان بازار در مورد وانت پراید نیز می‌گویند این محصول در حال حاضر قیمتی حدودا ۶۵ میلیون تومانی دارد.از بازار پژو ۲۰۶ تیپ ۲ اما خبر می‌رسد این محصول با کاهش قیمت در این هفته و در مقایسه با هفته گذشته مواجه شده است. بر این اساس، قیمت این محصول به ۱۰۰ میلیون تومان رسیده که نسبت به هفته گذشته افت ۵ میلیون تومانی را نشان می‌دهد. همچنین تیپ ۵ این خودرو نیز در حال حاضر ۱۲۶ میلیون تومان قیمت دارد و این یعنی نسبت به هفته گذشته ۴میلیون تومان افت را نشان می‌دهد. نمایشگاه‌داران خودروی پایتخت در مورد پژو ۲۰۶ صندوقدار نیز می‌گویند این محصول ۱۲۷ میلیون تومان قیمت دارد که نشان می‌دهد خودروی موردنظر نسبت به هفته گذشته ۴ میلیون تومان افت قیمت داشته است.

از ۲۰۶‌ها که بگذریم، تیبا و ساینا نیز در هفته جاری و نسبت به هفته گذشته نوسان را تجربه کرده و هر دو با کاهش قیمت مواجه شده‌اند. به گفته فعالان بازار، تیبا در حال حاضر نزدیک به ۷۰ میلیون تومان قیمت دارد که نسبت به هفته گذشته حدود شش میلیون تومان افت را نشان می‌دهد. مدل هاچ بک این خودرو (تیبا۲) نیز با توجه به افت قیمت سه میلیون تومانی‌اش، در حال حاضر ۷۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. ساینا نیز هم‌اکنون در مدل دنده‌ای ۷۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به فروش می‌رود که این قیمت نشان از عقب‌نشینی حدود ۴ میلیون تومانی این محصول دارد.سری هم به دنا و سمند و پژو ۴۰۵ بزنیم و ببینیم نوسان قیمت آنها در این هفته به چه شکل بوده است. دنای معمولی در حال حاضر قیمتی برابر با ۱۳۸ میلیون تومان دارد که نشان می‌دهد این محصول در هفته جاری افت قیمت داشته است. به گفته فعالان بازار، دنا در مقایسه با هفته گذشته حدود هشت میلیون تومان افت قیمت را تجربه کرده است. این محصول مدلی به نام پلاس نیز دارد که فعالان بازار از قیمت ۱۹۱ میلیون تومانی آن خبر می‌دهند. این محصول نیز نسبت به هفته گذشته حدود شش میلیون تومان افت قیمت را به خود می‌بیند.

اما سمند نیز در مدل EF۷ این هفته با کاهش قیمت مواجه بوده و در حال حاضر با قیمتی برابر با ۱۱۱ میلیون تومان قابل خرید است. این قیمت نشان می‌دهد خودرو موردنظر در مقایسه با هفته گذشته شش میلیون تومان عقب نشسته است. از سوی دیگر، پژو ۴۰۵ در مدل SLX در حال حاضر ۱۰۵ میلیون تومان به فروش می‌رسد. با این حساب، پژو ۴۰۵ مدل SLX در این هفته و نسبت به هفته گذشته حدود پنج میلیون تومان افت قیمت داشته است. برای خرید مدل GLX این خودرو نیز که چند ماه دیگر از رده تولید خارج خواهد شد، باید ۹۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هزینه کرد. این قیمت نشان می‌دهد ۴۰۵ GLX در مقایسه با هفته گذشته حدود چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تومان افت قیمت را تجربه کرده است. طبق برنامه ‌ریزی انجام شده، ایران خودرو مدل GLX را سال آینده از رده تولید خارج می‌کند، اما تولید SLX همچنان ادامه خواهد داشت.

در بین دیگر خودروهای داخلی، رانا محصولی ۱۰۱ میلیون تومانی به شمار می‌رود که نسبت به هفته گذشته تغییر قیمت داشته است. بر این اساس، رانا کاهش قیمتی چهار میلیون تومانی را به خود می‌بیند. سراتو نیز که دیگر مونتاژ نمی‌شود، ۳۸۹ میلیون تومان قیمت دارد و این یعنی خودروی موردنظر نسبت به هفته گذشته کاهش قیمت داشته است. از بازار پژو ۲۰۰۸ نیز خبر می‌رسد این خودرو در حال حاضر قیمتی برابر با ۴۲۶ میلیون تومان دارد. با این حساب، ۲۰۰۸ که به پایان عمر خود در خودروسازی کشور نزدیک می‌شود، نسبت به هفته گذشته ۱۵میلیون تومان افت قیمت را تجربه کرده است. همچنین چانگان نیز در حال حاضر با قیمتی برابر با ۲۴۶ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود و این یعنی، خودروی موردنظر در مقایسه با هفته گذشته روندی نزولی را در قیمت طی کرده است. فعالان بازار اما در مورد ساندرو استپ وی نیز خبر از کاهش قیمت ۱۳ میلیون تومانی این محصول در مقایسه با هفته قبل می‌دهند. به گفته آنها ساندرو استپ وی در حال حاضر قیمتی برابر با ۲۵۰ میلیون تومان دارد. در بین دیگر خودروهای داخلی، پژو ۲۰۷ اتومات نیز با کاهش قیمتی شش میلیون تومانی مواجه شده و در حال حاضر برای خرید آن باید ۱۹۷ میلیون تومان هزینه کرد.

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک تجارت بانک صادرات ایران بانک سینا فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها