۱۳۹۸ سه شنبه ۱۵ بهمن چاپ

گرانی کم‌سابقه در هفته جهنمی بازار خودرو + جزئیات

گرانی کم‌سابقه  در هفته جهنمی بازار خودرو + جزئیات

اقتصاد میهن: بازار خودرو روز‌های سختی را پشت سر می‌گذارد. چند ماهی می‌شود که قیمت خودرو‌ها رو به افزایش گذشته، اما سرعت آن در دو هفته اخیر چشمگیر است.

به خصوص در تعطیلات آخر هفته قبل شاهد صعود عجیب و غریب قیمت خودرو بودیم. اتفاقی که باعث شده پراید در نیمه اول بهمن‌ماه تا شش میلیون تومان گران شود و به ۶۰ میلیون تومان برسد. ایران‌خودرویی‌ها در این مدت حدود ۱۰ میلیون تومان افزایش قیمت پیدا کرده اند و محصولات کرمان موتور تا ۲۶ میلیون گران شده‌اند. در این بین MVM از سری محصولات مدیران خودرو بعد از مدت‌ها ثبات قیمت، با افزایش ناگهانی روبرو شده و تا ۱۹ میلیون تومان پیش‌روی کرده است. بعضا گفته می‌شود یکی از عوامل اصلی افزایش قیمت خودرو، خودداری سایپا و ایران خودرو از فروش فوری محصولات است. طوری که در دو هفته اخیر این دو شرکت محصولات خود را صرفا در قالب طرح‌های پیش‌فروش و مشارکت در تولید عرضه کرده‌اند که شرایط آن برای خریداران قابل قبول نیست.

پراید شش میلیون تومان گران شد

پراید رکورددار افزایش قیمت در بین خودرو‌های سایپا است. اول بهمن‌ماه پراید صندوق‌دار حدود ۵۴ میلیون تومان قیمت داشت و در این مدت حدود شش میلیون تومان گران شده و به کانال ۶۰ میلیونی رسیده. باید توجه داشته باشید که نرخ مصوب پراید ۳۷ میلیون تومان اعلام می‌شود که حدود ۲۲ میلیون کمتر از قیمت روز بازار است. پراید هاچ‌بک در این مدت پنج میلیون و ۸۰۰ هزار تومان افزایش قیمت پیدا کرده و از ۵۸ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان در اول بهمن به ۶۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان در نیمه ماه رسیده است. این موضوع باعث شده بین کارخانه و بازار اختلاف ۲۵ میلیون به وجود بیاید.

تیبا پنج میلیون تومان افزایش قیمت پیدا کرد

افزایش قیمت خودرو‌های سایپا در نیمه بهمن‌ماه محدود به پراید نیست؛ تیبا هم در این مدت چهار پنج میلیون تومان گران شده است. تیبا صندوق‌دار از ۶۵ میلیون به بیش از ۷۰ میلیون تومان رسیده و تیبا ۲ از ۷۰ میلیون و ۵۰۰ هزار به ۷۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان صعود کرده است. تیبا صندوق‌دار در بین خودرو‌های سایپا بیشترین اختلاف را با نرخ مصوب کارخانه دارد. چراکه قیمت مصوب این محصول حدود ۴۳ میلیون تومان است و ۲۷ میلیون کمتر از قیمت روز بازار اعلام می‌شود.

کوییک و ساینا دو تا چهار میلیون تومان گران شدند

کوییک دنده‌ای در بازار خودرو رفتار معقول‌تری از خود نشان داده. این محصول در دو هفته اخیر که اغلب خودرو‌ها با افزایش قیمت عجیب و غریب روبرو بوده‌اند، حدود دو و نیم میلیون گران شده و از ۸۰ میلیون و ۵۰۰ هزار به ۸۳ میلیون تومان رسیده است. ساینا در بین خودرو‌های سایپا کمترین اختلاف را در بازار و کارخانه تجربه می‌کند. چراکه نرخ مصوب این خودرو حدود ۵۶ میلیون و تومان است و در بازار با نرخ ۷۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان قیمت‌گذاری می‌شود. با این حساب می‌توان گفت: خودرو‌های سایپا در بازار دست کم ۱۹ میلیون تومان گران‌تر کارخانه خرید و فروش می‌شوند.

پژو ۲۰۰۸ در دو هفته ۳۳ میلیون جهش کرد

بررسی قیمت محصولات ایران خودرو در دو هفته اخیر نشان می‌دهد در اغلب موارد شاهد افزایش ۱۰ میلیون تومانی قیمت محصولات این شرکت در بازار بوده‌ایم. البته افزایش قیمت پژو ۲۰۰۸ در این مدت بسیار چشمگیرتر است. طوری که این محصول ایران خودرو در دو هفته اخیر ۳۳ میلیون تومان افزایش قیمت پیدا کرده. اول بهمن پژو ۲۰۰۸ در بازار ۳۹۳ میلیون تومان بود و حالا به ۴۲۶ میلیون تومان رسیده است. این درحالی است که نرخ مصوب پژو ۲۰۰۸ تنها ۱۱۵ میلیون تومان است و نشان می‌دهد این محصول در بازار چهار برابر قیمت مصوب خرید و فروش می‌شود.

پژو ۴۰۵ هشت تا ۹ میلیون گران شد

پژو ۴۰۵ GLX در دو هفته اخیر هشت میلیون تومان گران شده. مدل بنزینی این محصول ایران خودرو اول بهمن ۸۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بود و حالا بعد از دو هفته به ۹۱ میلیون تومان رسیده است. این محصول در بین ایران خودرویی‌ها کمترین اختلاف را در بازار و کارخانه دارد. طوری که نرخ مصوب پژو ۴۰۵ GLX در کارخانه ۶۳ میلیون تومان است و این موضوع نشان می‌دهد محصولات ایران خودرو دست کم ۲۸ میلیون گران‌تر از نرخ مصوب خرید و فروش می‌شوند. این رقم برای پژو ۴۰۵ GLX دوگانه‌سوز خیلی بیشتر است. به خصوص که این محصول در دو هفته اخیر حدود هشت میلیون گران شده و از ۱۰۴ به ۱۱۲ میلیون تومان رسیده است. با توجه به اینکه نرخ مصوب پژو ۴۰۵ GLX دوگانه‌سوز ۶۶ میلیون تومان است، می‌توان گفت: این محصول در بازار ۴۶ میلیون گران‌تر از کارخانه فروخته می‌شود. پژو ۴۰۵ SLX هم در مدت دو هفته ۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان افزایش قیمت را پشت سر گذشته و به جمع خودرو‌های ۹ رقمی پیوسته است. قیمت روز پژو ۴۰۵ SLX در بازار ۱۰۵ میلیون تومان است و ۳۸ میلیون با نرخ مصوب اختلاف دارد.

پژو ۲۰۶ کمترین افزایش قیمت را داشت

پژو ۲۰۶ در دو هفته اخیر رفتار معقول‌تری نسبت به دیگر محصولات ایران خودرو از خود نشان داده است. طوری که پژو ۲۰۶ تیپ ۵ و صندوق‌دار هر دو در این مدت حدود چهار میلیون تومان گران شده‌اند و از ۱۱۹ به ۱۲۳ میلیون تومان رسیده‌اند. این رقم کمترین افزایش قیمت در بین محصولات ایران خودرو به حساب می‌آید. البته باید توجه داشته باشید که قیمت مصوب کارخانه برای این دو محصول حدود ۴۳ میلیون تومان کمتر از قیمت روز بازار اعلام می‌شود. پژو ۲۰۶ تیپ ۲ از اول بهمن تا حالا حدود شش میلیون تومان گران شده و به مرز ۱۰۰ میلیون تومان رسیده است. فعالان بازار پژو ۲۰۶ تیپ ۲ را حدود ۳۲ میلیون گران‌تر از نرخ مصوب قیمت‌گذاری می‌کنند.

انواع سمند بین شش تا ۹ میلیون افزایش قیمت پیدا کردند

سمند LX در نیمه بهمن‌ماه هفت میلیون تومان افزایش قیمت را در کارنامه خود ثبت کرده است. دو هفته پیش این محصول ایران خودرو در بازار ۸۸ میلیون تومان فروخته می‌شد و حالا قیمت آن به حدود ۹۵ میلیون تومان رسیده است. این مورد باعث شده بین نرخ مصوب کارخانه و قیمت روز بازار اختلاف ۲۸ میلیونی به وجود بیاید. در این مدت سمند EF۷ بیشتر گران شده و حدود ۱۰ میلیون تومان افزایش قیمت پیدا کرده است. طوری که از نرخ ۱۰۱ میلیونی اول بهمن به ۱۱۱ میلیون تومان در نیمه ماه رسیده است. نمایشگاه‌دار‌ها این خودرو را ۴۱ میلیون بالاتر از نرخ مصوب کارخانه می‌فروشند. از طرف دیگر پژو پارس در دو هفته اخیر حدود ۹ میلیون تومان گران شده و اگر سراغ آن را از فعالان بازار بگیرید، با نرخ ۱۱۵ میلیونی روبرو خواهید شد. اول بهمن این محصول ایران خودرو در بازار ۱۰۶ میلیون تومان قیمت داشت.

دانگ فنگ در دو هفته ۱۳ میلیون جهش کرد

افزایش قیمت دانگ‌فنگ H۳۰ در دو هفته اخیر به ۱۳ میلیون تومان می‌رسد. اول بهمن این محصول ایران خودرو در بازار حدود ۱۶۷ میلیون تومان قیمت داشت و حالا بعد از گذشت دو هفته با قیمت ۱۸۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. رانا در این مدت شش میلیون تومان گران شده است. اتفاقی که باعث شده این محصول ایران خودرو هم به ۱۰۰ میلیون تومان برسد. قیمت روز رانا در حال حاضر ۱۰۱ میلیون تومان است. با توجه به اینکه قیمت کارخانه برای این محصول ۶۷ میلیون تومان در نظر گرفته می‌شود، می‌توان گفت: فعالان بازار رانا را یک و نیم برابر گران‌تر از نرخ مصوب می‌فروشند.

دنا تا مرز ۲۰۰ میلیون پیشروی کرد

دنا پلاس توربو در نیمه اول بهمن‌ماه تا مرز ۲۰۰ میلیون رفت و برگشت. دو هفته پیش این محصول در بازار ۱۹۱ میلیون تومان بود و بع داز افزایش قیمت پیاپی به ۱۹۸ میلیون تومان رسید. هرچند، امروز با یک عقبگرد دو میلیونی به ۱۹۶ میلیون تومان بازگشته، اما معلوم نیست این روند کاهش قیمت ادامه دار خواهد بود یا به صورت موقتی به سراغ دنا پلاس توربو شارژ آمده است؟ دنا معمولی در این مدت افزایش قیمت دو برابری را تجربه کرده. اول بهمن فعالان بازار این محصول را ۱۲۹ میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌کردند و حالا قیمت روز بازار برای آن به ۱۳۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده و نشان دهنده افزایش قیمت بیش از ۱۰ میلیون تومانی در دو هفته است. این محصول در حالی با نرخ نزدیک به ۱۴۰ میلیون تومان در بازار فروخته می‌شود که قیمت مصوب آن حدود ۱۱۰ میلیون تومان است و ۵۶ میلیون با قیمت روز بازار اختلاف دارد. در این بین دنا پلاس تیپ ۱ حدود هفت میلیون تومان افزایش قیمت را در کارنامه دو هفته‌ای خود ثبت کرده و از ۱۵۸ میلیون تومان اول بهمن به ۱۶۵ میلیون تومان در نیمه ماه رسیده است.

جک اتوماتیک تا ۲۶ میلیون تومان گران شد

قیمت انواع جک از سری محصولات کرمان‌موتور در دو هفته گذشته تا ۲۶ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است. اتفاقی که باعث شده قیمت جک S۳ از ۲۲۲ میلیون تومان اول بهمن، به ۲۴۸ میلیون تومان در نیمه ماه برسد. حالا این محصول کرمان‌موتور ۳۰ میلیون گران‌تر از نرخ مصوب کارخانه خرید و فروش می‌شود. جک S۵ هم در این دو هفته تا ۲۵ میلیون گران شده و از ۳۱۰ به ۳۳۵ میلیون تومان رسیده است. اختلاف قیمت بازار و کارخانه برای این محصول در حال حاضر ۲۸ میلون تومان است. در این بین جک J۴ افزایش قیمت کمتری نسبت به دیگر محصولات کرمان موتور داشته است. طوری که در دو هفته اول بهمن قیمت جک J۴ از ۱۶۲ به ۱۷۰ میلیون تومان رسیده و هشت میلیون تومان افزایش قیمت را در کارنامه خود ثبت کرده است. حالا این محصول در بازار حدود ۱۴ میلیون گران‌تر نرخ مصوب خرید و فروش می‌شود. یک دو ماه قبل محصولات کرمان‌موتور در بازار ارزان‌تر از نرخ مصوب کارخانه بودند.

MVM حدود ۲۰ میلیون تومان افزایش قیمت پیدا کرد

محصولات مدیران خودرو بعد از یکی دو ماه ثبات قیمت، در این دو هفته به قائده افزایش قیمت در بازار خودرو پیوسته و تا ۲۰ میلیون تومان گران شده‌اند. اتفاقی که باعث شده قیمت MVM X۳۳ از ۲۴۶ میلیون اول بهمن‌ماه به ۲۶۶ میلیون تومان برسد. این افزایش قیمت باعث شده قیمت MVM X۳۳ در بازار از کارخانه پیشی بگیرد و شاهد اختلاف ۱۸ میلیونی بین این دو نرخ باشیم. MVM X۲۲ در دو هفته‌ای که گذشت ۱۷ میلون تومان گران شده و حالا به ۱۹۲ میلیون تومان رسیده است. این محصول بیشترین اختلاف را با نرخ مصوب کارخانه دارد. طوری که فعالان بازار آن را ۱۹ میلیون گران‌تر از قیمت مصوب می‌فروشند. قیمت MVM X۲۲ اتوماتیک در دو هفته اخیر حدود ۱۸ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است. اول بهمن این خودرو ۱۹۹ میلیون تومان قیمت داشت و در این مدت با ورود به کانال ۲۰۰ میلیونی، حالا به ۲۱۷ میلیون تومان رسیده است که ۱۳ میلیون با نرخ مصوب کارخانه اختلاف دارد. MVM ۳۱۵ افزایش قیمت کمتری نسبت به دیگر محصولات مدیران خودرو داشته، اما با این وجود در دو هفته گذشته ۱۰ میلیون تومان گران شده و حالا به ۱۵۳ میلیون تومان رسیده است.

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک تجارت بانک صادرات ایران بانک سینا فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها