۱۳۹۸ سه شنبه ۵ آذر چاپ
اعلام ملاک‌های قطعی برای حذف یارانه بنزین؛

خانه، ماشین و شغل‌هایی که باعث قطع یارانه می‌شوند

خانه، ماشین و شغل‌هایی که باعث قطع یارانه می‌شوند

اقتصاد میهن: ملاک‌های قطعی برای حذف یارانه بنزین مشخص شد. احمد میدری، معاون رفاه اجتماعی وزارت کار در یک برنامه تلویزیونی از سه شاخص رونمایی کرد که اگر مشمول آن‌ها شوید، قطعا یارانه نخواهید گرفت.

 

میدری می‌گوید شاخص‌های مختلفی در تعیین وضعیت اقتصادی خانواده‌ها بررسی شده است که تنها بخشی از آن به خودرو، مسکن و شغل افراد مربوط است. ممکن است یک خانواده خودرو شخصی نداشته باشد، اما دیگر شاخص‌ها این خانواده را در بین سه دهک پردرآمد جامعه ارزیابی کرده باشند. میدری می‌گوید در کل خانوار‌های دارای مسکن، خودرو و فرد شاغل غالبا در ۳۰درصد بالاتر جامعه قرار می‌گیرند و نیازی به بسته حمایتی ندارند. به گفته معاون وزارت رفاه آن‌هایی که به واریز نشدن یارانه معیشتی اعتراض دارند، باید این اجازه را به دولت بدهند تا به ریز حساب‌های بانکی خانواده دسترسی داشته باشد. در غیر این صورت امکان بررسی اعتراض وجود نخواهد داشت.

خانه ۱.۲ میلیاردی دارید؟ پس یارانه نمی‌گیرید

خانه یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومانی در تهران، یکی از ملاک‌های قطعی برای شناسایی خانواده‌های پردرآمد است. به عبارتی صاحب خانه‌هایی که چنین ارزشی دارند، پردرآمد محسوب شده و مشمول دریافت یارانه نخواهد بود. باید توجه داشته باشید که این روز‌ها قیمت مسکن در تهران تقریبا در همین حدود است. طوری که گزارش‌های وزارت راه و شهرسازی نشان می‌دهد متوسط قیمت معاملات مسکن در تهران یک میلیارد و ۱۳۰ میلیون تومان است. از آنجا که متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در تهران این روز‌ها به ۱۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسیده، می‌توان نتیجه گرفت کسانی که خانه بالای ۹۰ متری در تهران دارند، مشمول دریافت یارانه بنزین نخواهند بود که اغلب صاحبخانه‌های تهرانی در این گروه قرار دارند.

احمد میدری ملاک ارزش مسکن در شهرستان‌ها را ۹۰۰ میلیون تومان اعلام کرده و می‌گوید کسانی که در شهر‌های غیر از تهران خانه ۹۰۰ میلیونی دارند، قطعا از دریافت یارانه بنزین کنار گذاشته می‌شوند. باید توجه داشته باشید که آخرین گزارش مرکز آمار از میانگین قیمت مسکن در کل کشور نشان می‌دهد هر مترمربع واحد مسکونی حدود سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان ارزش دارد و این یعنی به طور میانگین خانواده‌هایی که ۲۵۰ متر ملک شخصی دارند، از دریافت یارانه بنزین کنار گذاشته شده‌اند.

خودرو خارجی دارید؟ پس یارانه نمی‌گیرید

ملاک دیگری که معاون وزارت رفاه برای حذف یارانه بنزین خانواده‌ها اعلام کرده، ارزش خودرو است. میدری می‌گوید خانواده‌هایی که ارزش خودرو آن‌ها بیشتر از ۲۵۰ میلیون تومان باشد، قطعا یارانه نخواهند گرفت. نگاهی به قیمت‌ها در بازار خودرو نشان می‌دهد با این حساب اگر خانواده‌ای ماشین خارجی داشته باشد، باید قید دریافت یارانه بنزین را بزند. چراکه ارزان‌ترین خودرو‌های خارجی در بازار این روز‌ها دست کم ۳۵۰ میلیون تومان قیمت دارد. علاوه بر این، ملاک بررسی وزارت رفاه، خودرو‌های تمام افراد خانواده است. به عبارتی اگر اعضای خانواده‌تان دو یا چند خودرو شخصی دارند، ارزش همه آن‌ها با هم جمع شده و اگر به بالای ۲۵۰ میلیون تومان برسد، قطعا از دریافت یارانه بنزین کنار گذاشته خواهید شد. برای مثال اگر در خانواده‌تان یک نفر دنا پلاس و یک نفر پژو ۲۰۶ تیپ ۵ دارد، با توجه به قیمت ۱۴۰ و ۱۱۰ میلیون تومانی هر کدام از آنها، مجموع ارزش خودرو خانواده به ۲۵۰ میلیون تومان خواهد رسید.

 میدری می‌گوید از ۲۳ میلیون خانواری که در ایران زندگی می‌کنند، ۱۱ میلیون و ۹۰۰ هزار خانوار هیچ خودرویی در اختیار ندارند و ارزش خودروی هشت میلیون و ۵۰۰ هزار خانوار هم کمتر از ۵۰ میلیون تومان است. به این ترتیب ۱۸ میلیون خانوار ایرانی یا خودرو ندارند، یا ارزش خودروی آنها کمتر از ۵۰ میلیون تومان است. این آمار نشان می‌دهد دارا بودن یک خودروی معمولی مثل پژو یا دنا، خانواده‌ را در ۳۰ درصد بالای جامعه قرار می‌دهد.

فیش حقوقی بالای پنج میلیون دارید؟ پس یارانه نمی‌گیرید

اعضای هیات مدیره شرکت‌ها، دارندگان مجوز‌های صنفی و ... زیر ذره‌بین وزارت رفاه هستند. میدری می‌گوید افرادی که احکام حقوقی بالاتر از پنج میلیون تومان، چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی دارند، مشمول دریافت یارانه نخواهند بود. او با اشاره به جدول هزینه خانواده در دهک‌های مختلف که پیش از این توسط مرکز آمار منتشر شده، می‌گوید کسانی که بالاتر از سقف هزینه هفت دهک جامعه درآمد دارند، مشمول دریافت یارانه بنزین نخواهند بود. این جدول‌ها نشان می‌دهد سقف هزینه خانوار‌های یک نفره در سال ۴۸میلیون تومان، دو نفره ۶۰میلیون تومان، سه نفره ۷۲میلیون نفر، چهار نفره ۸۴میلیون تومان و پنج نفره ۹۶میلیون تومان در نظر گرفته شده و سقف بالاتر از این مشمول دریافت بسته معیشتی نیست. اگر این اعداد را به درآمد ماهانه تبدیل کنیم، نشان می‌دهد خانواده‌های تک نفره‌ای که در ماه بیشتر از چهار میلیون تومان درآمد دارند، مشمول دریافت یارانه بنزین نخواهند بود. این رقم برای خانواده‌های دو نفره پنج میلیون تومان، سه نفره شش میلیون تومان، چهار نفره هفت میلیون تومان و پنج نفره هشت میلیون تومان است. به گفته میدری طبیعتا خانواده‌هایی که بیش از یک شاغل دارند، در این وضعیت قرار می‌گیرند. معاون وزیر رفاه می‌گوید علاوه بر این، یک سری مشاغلی داریم که احتمال پردرآمد بودن آنها بالاست ولی لزوما اینطور نیست مانند پزشکان. پزشکی داریم که در دولت کار می‌کند که حقوقش ۳.۵ تا ۴ میلیون تومان است، ولی پزشکی هم داریم که در بیرون کار می‌کند و حقوقش ماهانه ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان است. پس مشاغلی که احتمال اینکه پردرآمد باشند، وجود دارد، کاندیدای حذف هستند.

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها