۱۳۹۸ دوشنبه ۱۰ تير چاپ

بحران مرگ‌های زودرس در کشور

بحران مرگ‌های زودرس در کشور

اقتصاد میهن: معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با بیان اینکه امروز با شیوع مرگ‌های زودرس در کشور مواجه هستیم، گفت: در حال حاضر، بالغ بر ۸۵ هزار مرگ‌ و میر زیر ۵۰ سال در یک سال گذشته داشتیم که ۲ درصد از مرگ و میرها را شامل می‌شود و این یک فاجعه است.

رضا ملک زاده، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در نشست کشوری «کوهورت مادران و فرزندان پرشین» با بیان اینکه امروز با شیوع مرگ‌های زودرس در کشور مواجهیم که بالغ بر نیم درصد از مرگ و میرها زیر ۷۰ سال و ۲ درصد زیر ۵۰ سال ثبت شده است، اظهار داشت: تحقق پرشین کوهورت سلامت مادر و کودک یکی از آرزوهای دیرینه وزارت بهداشت بوده که امروز محقق شده است.

وی به رتبه ۱۶ ایران در تولید علم و تعداد مقالات و مستندات در رشته پزشکی بالینی در سطح دنیا اشاره کرد و افزود: این در حالی است که در گذشته رتبه ایران ۲۳ و ۲۴ بوده است.ملک زاده رتبه ایران در رشته داروسازی در دنیا را هفتم خواند و افزود: همچنین‌ ایران رتبه اول را در منطقه از نظر تعداد مقالات و  استنادات دارد.معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با بیان اینکه ایران در حوزه کودکان رتبه خوبی  در کل دنیا و منطقه ندارد، اضافه کرد: با وجودی که جایگاه خوبی در رشته های دیگر پزشکی در کل دنیا داریم، اما در رشته کودکان عقب هستیم.

وی فراهم نکردن زیر ساخت‌های پژوهشی در رشته کودکان در سال‌های گذشته را یکی از دلایل عدم پیشرفت در رشته کودکان عنوان کرد و ادامه داد: باید در خصوص تعداد دانشجویان PhD و همکاری‌های بین‌المللی و تیم‌های تحقیقاتی در حوزه کودکان جدی تر از قبل وارد شویم.ملک زاده با اشاره به اینکه ریشه بسیاری از مشکلات و بیماری‌ها در نوجوانی و جوانی و حتی آلزایمر، در کودکی است، ادامه داد: اگر بتوانیم طرح کوهورت سلامت مادر و کودک را به طور جامع و گسترده در تمام کشور محقق سازیم، اقدام خوبی برای همکاران بخش کودکان کرده‌ایم.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: در گام اول باید میزان مرگ و میر کودکان را کم کنیم و زایمان‌های ایمن را بالا ببریم.وی‌ چالش پیش روی وزارت بهداشت را مرگ‌های زودرس خواند و گفت: بالغ بر ۳ هزار و ۸۰۰ مرگ زودرس در یک سال گذشته داشتیم که علت عمده مرگ‌های زودرس که به مرگ و میرهای زیر ۷۰ سال گفته می‌شود، بیماری‌های غیر واگیر است.

 ملک زاده با اشاره به اینکه دیگر عفونت‌ها و بیماری‌های مادرزادی بسیار کم شده و مرگ و میر بر اثر آن کاهش یافته است،تصریح کرد: در حال حاضر، بالغ بر ۸۵ هزار مرگ‌ و میر زیر ۵۰ سال در یک سال گذشته داشتیم که ۲ درصد از مرگ و میرها را شامل می‌شود و این یک فاجعه است؛ زیرا که با مرگ هر پدر و مادری ستون یک خانواده از هم می‌پاشد. معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت اظهار داشت: در حالی امروز بیماری‌های غیر واگیر دلیل اصلی مرگ‌و میرها شده است که این بیماری‌ها به میزان ۷۰ درصد قابل پیشگیری است.

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها