۱۴۰۳ دوشنبه ۱۲ آذر چاپ

تحول دیجیتال در صنعت بانكداری؛ یك فرصت كارآفرینانه

تحول دیجیتال در صنعت بانكداری؛ یك فرصت كارآفرینانه

اقتصاد میهن: تحول دیجیتال در صنعت بانکداری یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است، چرا که به دلیل شخصی‌سازی خدمات و خلق ارزش‌های جدید مبتنی بر نوآوری، رویکردهای سنتی دیگر کارکردی در دنیای رقابت خدمات مالی ندارند که این امر موجب می‌شود بانک‌ها روش‌های محافظه‌کارانه را کنار گذاشته و سفر خود به سوی تحول دیجیتال را آغاز کنند.

تحول دیجیتال در صنعت بانکداری نتیجه تلفیق فناوری‌های دیجیتال و استراتژی‌های هوشمندانه و نوآورانه است که سبب افزایش کارایی عملیاتی، بهبود تجربه مشتری و کاهش هزینه‌ها می‌گردد و بانک‌ها را قادر می‌سازد تا خدمات ایمن را با کیفیتی مطلوب، از طریق کانال‌های یکپارچه دیجیتال ارائه دهند.

تحول دیجیتال ایجاد تغییر در یک مقطع زمانی نیست؛ بلکه یک فرهنگ و نوعی فرآیند تغییر مداوم است که از طریق ایجاد مدل‌های کسب ‌و کار در بستر فناوری‌های نوین و ابزارهای پیشرفته ارتباطی و دیجیتالی شکل می گیرد تا با درک و برآوردن نیازهای متغیر مشتریان بر اساس فرصت‌های شکل گرفته، ضمن ایجاد ارزش برای ذینفعان، یک تجربه بانکداری یکپارچه و کارآمد را ایجاد کند.

تحول دیجیتال مبتنی بر فناوری‌های دیجیتال است که با ایجاد ارزش مبتنی بر فناوری، در یک اکوسیستم، منجر به ایجاد اقتصاد دیجیتالی می‌شود که تبدیل به یکی از مهم‌ترین پایه‌های شکل‌گیری انقلاب چهارم و پنجم صنعتی در جهان شده است. شرط لازم و کافی در این اقتصاد، نوآوری است چرا که به دلیل رقابت، تمرکز عمده، بر ارائه خدمات و محصولات جدید با چرخه عمر کوتاه بوده و معمولاً سازمان هایی موفق خواهند بود که علاوه بر داشتن رفتارهای کارآفرینانه در خلق سرویس‌های جدید پیشرو باشند.

فرآیند تحول دیجیتال شامل سه مرحله اساسی ارزیابی، تدوین استراتژی و پیاده سازی و اخذ بازخورد است که در مرحله نخست، فناوری و فرآیندهای موجود مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و اهداف کسب و کار، سیستم‌ها و زیرساخت های مورد نیاز و فهرست گسترده ای‌ از فرآیندهایی که نیازمند تغییرند، مشخص می‌شوند.در مرحله دوم، استراتژی و نقشه راه پیاده‌سازی تحول دیجیتال تدوین می‌گردد که شامل شناسایی اهداف و موارد مهمی از جمله جدول زمانی، بودجه و منابع مورد نیاز است. همچنین در این مرحله داده‌های موجود از مشتریان، نیازها و ترجیحات آنان نیز تجزیه و تحلیل می شود.مرحله سوم شامل ایجاد تغییرات و معرفی فناوری و فرآیندهای موجود و یا جدید است و بانک‌ها در این مرحله از فناوری برای تغییر محصولات، جذب مشتریان، توانمندسازی کارکنان و بهینه‌سازی عملیات استفاده نموده و با ایجاد عملیات انعطاف‌پذیر، ایمن و سازگار، تسریع نوآوری و بهبود تجربه مشتری در فضای ابری را تسهیل می‌کنند.

محمد حسن ترابی- مدیر ر.ابط عمومی بانک صنعد و معدن

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک رفاه بانک سپه بانک تجارت بانک توسعه تعاون بانک توسعه صادرات ایران بانک ملی موسسه ملل بانک صادرات ایران بیمه ملت
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها