کد خبر : 97345 تاریخ : ۱۴۰۲ چهارشنبه ۶ ارديبهشت
سرتیپ مشعلچی چگونه برکنار شد؟ سخنگوی بیمه مرکزی: اولین صنعتی که بابد وزیر صمت را استیضاح کند، صنعت بیمه است! اقتصاد میهن: ایده جذاب انتصاب «سخنگوی بیمه مرکزی» با دومین حضور سخنگو در جمع خبرنگاران به کابوسی بزرگ علیه نهاد ناظر صنعت بیمه تبدیل شد.
سخنگوی بیمه مرکزی: اولین صنعتی که بابد وزیر صمت را استیضاح کند، صنعت بیمه است!

«مجید مشعلچی فیروزآبادی» که یک پزشک و در عین حال سرتیپ دوم ارتشی است، در سال‌هایی که مدیرعاملی شرکت بیمه کوثر را بر عهده داشت همواره با این علامت سوال از سوی فعالان صنعت بیمه مواجه بود که آیا چنین جایگاهی شایسته او هست یا خیر؟ پیش از او نیز، صنعت بیمه خاطره خوشی از حضور پزشکان در جایگاه مدیرعاملی نداشت اما این بار شاید درجه‌های نظامی مشعلچی، به منتقدان این اجازه را نمی‌داد که علیه او به صورت علنی موضع‌گیری کنند.

با روی کار آمدن دولت رئیسی و حضور مجید بهزادپور در بیمه مرکزی، انتصاب مجید مشعلچی به عنوان قائم مقام نهاد ناظر، بار دیگر سوال جدیدی درباره او را ایجاد کرد، تا این که جایگاه جدید او در قامت «سخنگوی بیمه مرکزی» که نهادی تازه تاسیس است، شک‌ها را به یقین تبدیل کرد؛ همه ایمان آوردند که قدرت نظامی او بر تسلط حرفه‌ای‌اش غالب است.

مشعلچی در نخستین نشست خبری خود با خبرنگاران، پس از طرح مساله انتصاب «مفید امینی» به عنوان مدیرعامل شرکت بیمه معلم، مباحث را به حاشیه برد. او با پرداختن به موضوع این انتصاب و نیز شفاف‌سازی درباره کشیده شدن پرونده امینی به سازمان اداری و استخدامی و سپس دیوان محاسبات، مورد انتقاد رئیس کل بیمه مرکزی قرار گرفت. این ماجرا به جایی رسید که «علیرضا باقری» مدیرکل وقت توسعه سرمایه انسانی و پشتیبانی که با هدایت مشعلچی در همان جلسه، به تشریح ابعاد تازه‌ای از پروند «مفید امینی» پرداخته بود، تنها یک هفته پس از این اظهار نظر از جایگاه خود برکنار شد.این بار اما آتش اظهارنظرها، دامن خود مشعلچی را گرفته است؛ چه اینکه سخنگوی بیمه مرکزی در دومین نشست خبری خود، با انتقاد از خودروساز‌ها و بدهی معوق آن‌ها به صنعت بیمه، گفت: «اولین صنعتی که بابد وزیر صمت را استیضاح کند، صنعت بیمه است.»

او البته پس از پایان جلسه در گروه خبرنگاران اعلام کرد که «در جلسه امروز و موضوع بدهی به صنعت بیمه؛ مقصود اصلی خودروسازان بودند، نه وزیر محترم صمت. لطفا دقت بفرمایید.» اما گویا این اظهار نظر برای او به شدت گران تمام شد.مشعلچی که روزگاری در جایگاه مدیرعاملی یک شرکت بیمه، بدون شک سروکارش با خودروسازان افتاده بوده است، شاید فرصت سخنگویی برای تسویه حساب با خودروسازان را مناسب یافته بود، اما او احتمالا هنوز پی نبرده است که قدرت خودروسازان تا چه اندازه زیاد است.موضوع بدهی خودروسازان به بیمه‌گران جدید نیست. پیش از این نیز یک بار با افزایش این بدهی به بیش از یک هزار میلیارد تومان، بیمه‌گران دست به دست هم داده و برای مدت کوتاهی از صدور بیمه‌نامه برای خودرو‌های صفرکیلومتر خودداری کردند، اما این اعتصاب هم چندان دوام نیافت.

حالا خبر رسیده که وزیر اقتصاد، قائم مقام بیمه مرکزی را به دلیل اظهاراتش علیه وزیر صمت و خودروسازان توبیخ کرده و در عین حال رئیس کل بیمه مرکزی نیز اعلام کرده است که اظهارات قائم مقامش، موضع رسمی بیمه مرکزی نیست! به این ترتیب پشت «سرتیپ مجید مشعلچی فیروزآبادی» خالی شد و او را در میانه راه رها کردند تا او برکنار شود.

این گونه به نظر می‌رسد که ایده حضور یک نظامی پزشک در جایگاه تخصصی قائم مقامی و جایگاه جذاب و تازه‌تاسیس سخنگویی بیمه مرکزی، با شکست سنگینی مواجه شده و مشعلچی به زودی باید با این منصب خداحافظی کند. در این میان آنچه مغفول مانده است، این است که بدهی خودروسازان به بیمه‌گران چه خواهد شد؟ اساسا بیمه‌گرانی که برای صدور یک بیمه‌نامه آتش سوزی با حق بیمه ۵۰ هزار تومانی، صدور بیمه‌نامه را به تسویه کامل حق بیمه منوط می‌کنند، چگونه برای خودروسازان، بیمه‌نامه‌های متعدد با مجموع حق بیمه هزاران میلیارد تومانی صادر و حتی از محل همان بیمه‌نامه‌ها، خسارت هم پرداخت می‌کنند، بدون این که موفق شوند حق بیمه را دریافت کنند؟