به گزارش اقتصاد میهن ، وی با اشاره به کاهش عرضه خودرو در بازار، گفت: در سال جدید تعداد کمی خودرو فاکتور شد؛ مشخص است که این حجم از عرضه جوابگوی نیاز مشتریان را نمیدهد. متقاضیان برای خرید خودرو باید زمان زیادی صرف کنند تا خودرویی مورد نیاز خود را پیدا کند و محدودیت عرضه قیمت خودرو را از اسفند سال گذشته تا به امروز حدود ۷ تا ۸ درصد افزایش داد.رئیس اتحادیه نمایشگاهداران خودرو تهران با تاکید بر اینکه افزایش قیمت و عرضه خودرو باید بهصورت همزمان انجام شود، گفت: افزایش عرضه فاصله قیمت بازار و کارخانه را متعادل خواهد کرد. محدودیت عرضه در ۴ سال گذشته قیمت خودرو در بازار آزاد را حدود هزار و ۷۰۰ درصد و قیمت کارخانه را حدود ۸۵۰ درصد افزایش داد.
این فعال صنفی ادامه داد: شورای رقابت به عنوان یک نهاد نظارتی بر اساس نرخ تورم و محاسبه هزینه تمام شده قیمتهای جدید برای خودرو در نظر و اعلام کرد، اما از آنجایی که صنعت خودروسازی در کشور انحصارگراست ذات انحصار میطلب که بازار را مدیریت کند از اینرو با عرضه کم بازار را مدیریت میکند تا مشتری بر کیفیت خودروهای تولیدی خرده نگیرد.وی با بیان اینکه سخنان وزارت صمت مبنی بر افزایش تولید و تامین نیاز بازار در ۲ سال گذشته عملیاتی نشد، گفت: به نظر میرسد فروکش کردن التهاب بازار خودرو با واردات خودروهای کارکرده و دسته دوم کرهای و ژاپنی میسر شود. سخن از واردات مطرح میشود، اما هنوز در بازار خودرو شمارهگذاری شده جدید وارد نشده است.
موتمنی با تاکید بر این نکته که فروش خودروهای چینی در بازار ایران با قیمت این خودروها در بازارهای جهانی مطابقت نمیکند، افزود: خودروهایی چینی چقدر برای واردکنندگان تمام میشود که با این نرخهای نجومی در بازار ایران عرضه میشوند؟ خودروهای خوشنام کرهای و ژاپنی که ۱۰۰ هزار کیلومتر کار کرده باشند احتیاج به تعویض قطعه ندارند این در حالیست که خودروهای داخلی بعد از ۳ هزار کیلومتر نیاز به تعویض قطعه پیدا میکنند. خودروهایی ۱۰ هزار دلار و ۳۰ هزار دلاری کرهای و ژاپنی هر دو باکیفیت هستند در تولید این خودروها کیفیت اصل است از اینرو دیر نیازمند تعویض قطعه میشوند.