کد خبر : 95477 تاریخ : ۱۴۰۱ دوشنبه ۲۴ مرداد
خودداری 22 بانک عامل از پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن؛ بانکها، پشت مسکن را خالی کردند اقتصاد میهن: بررسی اطلاعات یک نهاد نظارتی بیانگر آن است که ۲۲ بانک از ۲۷ بانک عامل پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن، هیچ وام ساخت مسکنی پرداخت نکرده‌اند.
بانکها، پشت مسکن را خالی کردند

بنا به اظهارنظر وزیر راه و شهرسازی دولت سیزدهم ساخت ۴ میلیون مسکن را در برنامه کاری خود دارد، اما بانک‌ها تا یه امروز تسهیلات چندانی در حوزه مسکن پرداخت نکرده‌اند.بر این اساس با وجود گذشت ۹ ماه از تاریخ ابلاغ دستور العمل توسط بانک مرکزی، بر اساس آمار رسیده از یک نهاد نظارتی، ۲۲ بانک از ۲۷ بانک عامل هیچ تسهیلاتی را به ساخت مسکن در قالب نهضت ملی پرداخت نکرده‌اند.

بر این اساس، نظام بانکی مجموعا تا این لحظه تنها ۱۳٫۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات به بخش ساخت مسکن داده که بخش عمده این تسیهلات نیز توسط بانک عامل مسکن پرداخت شده است. نکته جالب اینکه نظام بانکی در طول ۶ ماه گذشته تنها ۷ هزار میلیارد تومان تسهیلات معادل ۱٫۹ درصد از تعهد قانونی خود را به نهضت ملی مسکن پرداخت کرده و عملا این بخش از اقتصاد کشور قصد ندارد وظیفه خود برای تامین مالی نهضت ملی مسکن را به سرانجام برساند.

این اتفاق در شرایط رخ می‌دهد، ساخت مسکن به عنوان یک پیشران اقتصادی نقش مهمی در توسعه اقتصادی کشور دارد.بر این اساس، چهار بانک ملی، ملت، تجارت و پارسیان در مجموع ۹٫۷ میلیارد تومان تسهیلات ساخت مسکن پرداخت کردند در حالی که متعهد به پرداخت ۱۱۹ هزار ۶۲۵ میلیارد تومان تسهیلات بودند. از سوی دیگر بانک عامل مسکن نیز ۱۳٫۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات ساخت مسکن، به مردم داد در حالی که مطابق قانون مکلف به پرداخت ۶۳ هزار میلیارد تومان تسهیلات ساخت مسکن است