کد خبر : 93514 تاریخ : ۱۴۰۰ دوشنبه ۱۶ اسفند
با استعفای محمد رضا نوایی لواسانی؛ رکورد کوتاهترین دوره مدیر عاملی کیش شکسته شد اقتصاد میهن: سرپرست سازمان منطقه آزاد کیش پس از تقدیم استعفای خود به دبیر شورای عالی مناطق آزاد و پذیرفته شدن آن، به عنوان مشاور عالی سعید محمد منصوب شد.
رکورد کوتاهترین دوره مدیر عاملی کیش شکسته شد

محمدرضا نوایی لواسانی کمتر از 4 ماه پیش به عنوان مدیرعامل یا سرپرست سازمان منطقه آزاد کیش و پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم، به این سمت منصوب شده بود و گفته می شود به دلیل آنکه نتوانست استعلام های لازم از مراجع سه گانه را کسب کند، ناچار به کناره گیری از این مسئولیت پیش از پایان مهلت قانونی شد. هر چند او در متن نامه استفای خود به این موضوع پرداخته که وی مشکل استعلام نداشته واستعفای وی از این منظر نبوده است. برخی دیگر در تحلیل دلایل این استعفا، از وجود برخی اختلاف نظرها در تیم اجرایی و اقتصادی دولت برای تعیین مدیرعاملی کیش سخن گفته اند.

سرپرست یا مدیرعامل سیزدهم در مدت کوتاه مدیریت خود، تغییرات گسترده ای در ساختار مدیریتی سازمان و شرکتهای تابعه ایجاد کرد. سرپرست پیشین سازمان منطقه آزاد کیش، همواره در صحبت هایش بر دوری از تشریفات تاکید داشت و کلیدواژه های "مقابله با اشرافی گری" و "انحصارگری به عنوان آفت انقلاب و نظام"، در اغلب صحبتهای وی دیده می شد.

این سرپرست سازمان منطقه آزاد کیش، کوتاهترین دوره مدیریتی را نسبت به سایر مدیران عامل پیشین این نهاد حاکمیتی دارا بود. پس از نوایی لواسانی که 4 ماه به عنوان عالی ترین مقام اجرایی در کیش فعالیت داشت، محسن مهرعلیزاده با 6 ماه مدیرعاملی و اسداله کریمی با 9 ماه مدیرعاملی دررتبه‌های دوم و سوم کوتاه ترین دوره مدیریتی در کیش بوده اند. محسن مهرعلیزاده، محمدرضا یزدان‌پناه، حسین قاسمی، مجید شایسته، داوود مددی، اسدالله کریمی، محمدعلی محبی،علیرضا عامری، علی‌اصغر مونسان، محمدابراهیم انصاری لاری،غلامحسین مظفری و جعفر آهنگران از سال 1372 که سه منطقه آزاد در جنوب کشور بنا به مصوبه مجلس و تایید شورای نگهبان شکل گرفتند، عهده دار مدیریت اجرایی در کیش بوده اند.

با انتصاب سرپرست تازه که در روزهای آتی صورت خواهد گرفت، کیش در یک سال اخیر( از اسفند 1399 تا اسفند 1400)، حضور چهارمین مدیرعامل را شاهد خواهد بود. غلامحسین مظفری دهم اسفند ماه سال گذشته در اقدامی شتابزده از سوی دولت پیشین از سمت خود کنار رفت و پس از آن، جعفر آهنگران حدود شش ماه مدیرعامل سازمان بود و بالاخره با تغییرو جابجایی دولت، جای خود را به نوایی لواسانی داد.  کوتاه بودن عمرکاری مسئولان اجرایی از آفات نظام مدیریتی کشور ماست که باید برای آن چاره جویی شود. کیش از زمان تبدیل شدن به یک منطقه آزاد در اوایل دهه هفتاد و با انتصاب پبش رو، 14 مدیرعامل و سرپرست داشته که میانگین و معدل عمر مدیریتی آن ها به حدود دو سال می رسد و این موضوع از منظر برنامه ریزی جامع و درازمدت، دارای ایراد و اشکال است.

به گفته شماری از فعالان اقتصادی، جزیره زیبای کیش به عنوان قطب اصلی گردشگری مدرن و تفریحی کشوردر آستانه سال و قرن نو، مجدد دستخوش تغییر و تحول و بلاتکلیفی شده و در یکسال اخیر تمام کارها از جمله تکمیل ترمینال عظیم مسافربری کیش در تعلیق و رکود قرار گرفته است.سعید محمد، مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه، با تشکر از تلاشهای نوایی لواسانی در مدت فعالیت خود، وی را به عنوان مشاور عالی دبیر شورا منصوب کرده است. لواسانی پیشتر سمت های مشاوره در بانک دی و بنیاد شهید  را در کارنامه کاری خود داشته و متولد سال 1359 است. در آخرین روزهای سال، مردم و فعالان اقتصادی کیش منتظر اعلام نام بعدی برای مدیرعاملی این جزیره هستند.