کد خبر : 92986 تاریخ : ۱۴۰۰ جمعه ۱۵ بهمن
رکوردداران خروج پول حقیقی از بورس اقتصاد میهن: در 4 روز کاری پایانی هفته خالص ارزش تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بورس تهران منفی بود و بیش از هزار میلیارد تومان نقدینگی حقیقی از بازار سهام خارج شد.
رکوردداران خروج پول حقیقی از بورس

در دومین هفته کاری بهمن ماه روند خروج سرمایه حقیقی از بورس ادامه داشت و برای دهمین هفته پی در پی شاهد خروج نقدینگی حقیقی بودیم اما این هفته میزان آن کاهش یافت. تا پایان هفته اول بهمن، در ۵ هفته متوالی ۹ هزار و ۱۳ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی از بازار سهام خارج شد که میانگین روزانه آن ۳۶۰ میلیارد تومان است.

ورود پول پس از ۵ هفته

بورس در شرایطی به استقبال معاملات روز شنبه رفت که روز چهارشنبه پیش از آن، بیست و پنجمین روز خروج پول حقیقی ثبت شده بود. روز شنبه پس از ۵ هفته خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بورس مثبت شد و ۱۱۴ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی به بورس وارد شد اما روز یکشنبه با وجود تداوم روند صعودی شاخص‌های بازار سهام باز هم نقدینگی حقیقی از بورس خارج شد که ارزش آن ۱۷۹ میلیارد تومان بود.

خروج پول حقیقی روز دوشنبه ادامه پیدا کرد و نسبت به روز قبل افزایش داشت، در این روز ۲۱۲ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی از بازار خارج شد. این رقم در روز سه‌شنبه به ۳۴۷ میلیارد تومان صعود کرد و روز چهارشنبه به ۴۵۶ میلیارد تومان افزایش یافت. در مجموع کل هفته هزار و ۸۰ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی از بازار سهام خارج شد و میانگین روزانه خروج پول حقیقی ۲۱۶ میلیارد تومان بود که نسبت به هفته پیشین کاهش ۶۸ درصدی داشته است.

در این هفته نماد دو فملی (شرکت ملی صنایع مس ایران) و فولاد (شرکت فولاد مبارکه اصفهان) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. پس از این دو نماد بزرگ بازار، نمادهای پالایشی شبندر (شرکت پالایش نفت بندرعباس) و شپنا (شرکت پالایش نفت اصفهان) بیشترین خروج نقدینگی حقیقی را داشتند. روز شنبه، میدکو، پاکشو و شبندر بیشترین خروج نقدینگی حقیقی را داشتند. روز یکشنبه بیشترین خروج پول به سهام فولاد (شرکت فولاد مبارکه) اختصاص داشت و پس از آن شپنا و فملی قرار داشتند. بیشترین تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی بازار در روز دوشنبه به فملی تعلق داشت و شبندر و شپنا در رتبه‌های بعدی قرار دارند. فولاد روز سه‌شنبه هم در صدر جدول بیشترین خروج پول حقیقی قرار داشت و فملی و شبندر پائین‌تر از آن قرار گرفتند. در آخرین روز کاری هفته نیز فملی، شبندر و وبصادر بیشترین خروج نقدینگی حقیقی را داشتند.

کاهش ورود نقدینگی حقیقی به صندوق‌های با درآمد ثابت

در سه روز ابتدایی هفته اخیر شاهد خروج پول حقیقی از صندوق‌های با درآمد ثابت بودیم. روز شنبه ۲۲۶ میلیارد تومان پول حقیقی از این صندوق‌ها خارج شد و روز یکشنبه ۵۵ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی از صندوق‌های قابل معامله درآمد ثابت خارج شد. روز دوشنبه هم برای سومین روز متوالی پول حقیقی از صندوق‌ها خارج شد که ارزش آن ۹۳ میلیارد تومان بود.اما روز سه‌شنبه ۱۵۲ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی روانه صندوق‌های درآمد ثابت شد. در آخرین روز معاملاتی هفته نیز ۲۸۲ میلیارد تومان پول حقیقی وارد شد.  در مجموع این هفته ۶۰ میلیارد تومان پول حقیقی به صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس وارد شده است. به عبارت دیگر طور میانگین روزانه ۱۲ میلیارد تومان پول حقیقی به این صندوق‌ها وارد شده است که نسبت به هفته قبل ۹۰ درصد کمتر شده است.