کد خبر : 92770 تاریخ : ۱۴۰۰ دوشنبه ۴ بهمن
حقیقی‌ها ۷۹۰میلیارد تومان دیگر از بازار سرمایه خارج کردند روز خونین بورس اقتصاد میهن: روز یکشنبه ( ۳ بهمن ۱۴۰۰) شاخص کل بورس با کاهش ۲۵ هزار و ۲۵۴ واحدی به یک میلیون و ۲۵۶ هزار واحد رسید تا روز خونین بورس رقم خورده باشد . همچنین در این روز حقیقی ها ۷۹۰میلیارد تومان دیگر از بورس خارج کردند تا نشان دهند که در شرایط فعلی،‌ سرمایه گذاران اعتمادی به بازار سرمایه ندارند و تلاش دولت در این زمینه بی تاثیر بوده است.
روز خونین بورس

روز یکشنبه  روند بازارسرمایه در میانه معاملات، مثبت بود اما در ادامه این روند معکوس شد و در نهایت شاخص کل بورس با ۲۵ هزار واحد منفی به کار خود پایان داد و به یک میلیون و ۲۵۶ هزار واحد رسید.اما شاخص کل (هم‌وزن) منفی بود و با ۵ هزار و ۹۴۴ واحد کاهش به ۳۲۸ هزار و ۲۴۴ واحد رسید.معامله‌گران در بازار سرمایه ۳۱۵ هزار و ۹۲ معامله به ارزش ۳ هزار و ۳۲۹ میلیارد تومان انجام دادند.

 نمادهای فولاد، فملی، فارس، تاپیکو، نوری، شپدیس و شبندر بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل بورس داشتند. همچنین  نمادهای شتران، ومعادن وپاکشو بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل بورس داشتند. اما شاخص فرابورس با کاهش حدود ۲۰۱ واحدی به ۱۷ هزار و ۳۵۴ واحد رسید. تعداد معاملات انجام شده در فرابورس نیز ۱۵۸ هزار و  ۷۲۸ معامله به ارزش ۴ هزار و ۷۸۴ میلیارد تومان بود. همچنین نمادهای زاگرس،هرمز، شگویا، ارفع،شاوان، کگهر و فرابورس بیشترین تاثیر منفی را روی شاخص فرابورس داشتند. همچنین نمادهای تجلی، وهور و دتوزیع نیز بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص فرابورس داشتند.

افزایش بی اعتمادی و کوچ حقیقی ها از بازار

افراد حقیقی روز گذشته ۷۹۰میلیارد تومان از بازار سهام خارج کردند که بیشترین خروج پول حقیقی از بورس یا فرابورس مربوط به گروه محصولات شیمیایی و همچنین سهام تجلی توسعه معادن و فلزات بود.فارس نیز در این باره نوشت، بورس در دی ماه نیز روند نزولی به خود گرفت و بازار سرمایه ۱۸ ماه قرمز رنگ را پشت سر گذاشت، در این راستا سهامداران‌ ناامید از تغییر روند بورس در حال ترک این بازار و ورود به بازارهای موازی هستند تا اندکی از سرمایه از دست رفته خود را بازگردانند.

دولت سیزدهم هنوز زمان نیاز دارد تا بازار سرمایه را به ساحل آرامش برساند واین بازار در دی ماه سال جاری با افت بیش از ۷۵ هزار واحدی مواجه شد، بازدهی منفی ۵ درصدی بورس در دی ماه با همه افت و خیزهای موجود موجب شدت گرفتن خروج پول از بورس شده است.افت معاملات خرد در بازار سرمایه نیز نشان می دهد سهامداران حقیقی علاقه ای به انجام معامله تا مشخص شدن وضعیت بازار ندارند. بررسی نحوه ورود و خروج شرکت‌های حقوقی به بازار سرمایه نشان می دهد، این شرکت ها به نوسان گیری‌ روی آوده و دامنه حد سود و ضرر خود را نیز محدود کرده‌اند و در یک ماه گذشته شاهد آن بوده ایم که گاه حتی با سودهای ۲ الی ۳ درصدی از سهم‌ها خارج می ‌شوند.

از دیگر سو، میزان ارزش ریالی معاملات نسبت به شاخص بازار و ارزش ریالی بازار نسبتا پایین است و میانگین ۲۵۰۰ میلیارد تومان ارزش معاملات خرد در یک ماه گذشته، در وهله اول نشان از ترس و بی ‌اعتمادی مردم نسبت به بازار سرمایه دارد و در کنار این موضوع سهامداران همچنان منتظر مشخص شدن نتایج اتفاقات سیاسی، بین المللی و اقتصادی داخلی و خارجی هستند؛ این اتفاقات و رخدادها می ‌تواند به شدت روی اقتصاد کشور و صنایع گوناگون تاثیرگذار باشد و در نتیجه بر روی درآمدهای عملیاتی شرکت ‌ها نیز تاثیر فراوانی دارد.