آجورلو که از سوی وزارت ورزش حمایت میشود تا بتواند با در اختیار گرفتن تبلیغات محیطی مشکل مالی باشگاه استقلال را رفع کند، آنقدر محکم وارد میدان شده که هیچ بهانهای برای سازمان لیگ باقی نمانده است. حالا در چند بازی اخیر این استقلال است که برای تبلیغات بازیهای خانگی خود تصمیم میگیرد و از هر مسابقه حداقل به طور خالص بیش از ۶میلیارد تومان درآمد دارد.
پایان انحصارطلبی سازمان لیگ
تا سالهای قبل این سازمان لیگ فوتبال بود که قراردادی را با یک شرکت به عنوان پیمانکار برای اعطای تبلیغات محیطی تمامی مسابقات لیگ برتر (۲۴۰ بازی) امضا میکرد. این قرارداد سال گذشته به ۲۰۰میلیارد تومان رسیده بود، اما بعد از کسرکردن سهم سازمان لیگ و با توجه به پرداختنشدن بخشی از قرارداد طبق معمول هر ساله از سوی پیمانکار، کمتر از ۱۰میلیارد سهمی بود که به باشگاههای پرطرفدار پایتخت همچون استقلال و پرسپولیس میرسید. این اتفاق در حالی رخ میداد که سهم اصلی را از تبلیغات محیطی باید باشگاهها داشته باشند و برای زنده کردن حق خود با حضور آجورلو به عنوان مدیرعامل استقلال خیلی جدی ایستادهاند.
مدیرعامل استقلال که برای گرفتن حق باشگاهها پیشقدم شده، به سازمان لیگ وعده داده حتی بیش از ۲۰ درصدی که در آییننامه آمده، از سهم تبلیغات محیطی قبل از هر بازی به آنها پرداخت میشود. در حالی که آجورلو ادعا کرده از هر بازی ۱۰میلیارد تومان درآمد صرفا جهت تبلیغات محیطی دارد، ۳میلیارد تومان به سازمان لیگ از ۱۵ بازی خانگی استقلال سهم میرسد. این اتفاق گویا برای پرسپولیس نیز در حال رخ دادن است و آنها نیز بعد از کشمکش زیاد به انحصارطلبی سازمان لیگ پایان دادهاند.
درآمدی که تقریبا ۱۵برابر میشود!
حتی اگر جام حذفی را به حساب نیاوریم و فقط دیدارهای خانگی دو تیم استقلال و پرسپولیس را در طول یک فصل در نظر بگیریم، به راحتی میتوان گفت درآمد آنها از محل تبلیغات محیطی از لیگ بیستویکم چندین برابر خواهد شد. کافی است برای رسیدن به این عدد یک محاسبه ساده انجام دهیم. استقلال ۱۵ بازی خانگی در طول یک فصل لیگ برتر خواهد داشت که طبق ادعای مدیرعامل این باشگاه ۱۰میلیارد از تبلیغات محیطی هر مسابقه درآمدزایی دارد. ۳میلیارد قبل یا بعد از هر مسابقه باید به حساب سازمان لیگ واریز شود و یکمیلیارد و ۲۳۹میلیون نیز طبق قرارداد منعقدشده باید به حساب شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی به خاطر اجارهبهای ورزشگاه آزادی با انجام تبلیغات واریز شود. این یعنی از هر بازی به صورت خالص ۵میلیارد و ۷۶۱میلیارد تومان برای باشگاه استقلال درآمدزایی انجام میشود.
در واقع بهازای ۱۵ بازی خانگی در لیگ برتر حدود ۸۶٫۵میلیارد تومان به حساب باشگاه استقلال میرود. این در حالی است که حداقل باید سهم تبلیغات محیطی در دربی را دو برابر در نظر بگیریم و این مبلغ به این احتساب به بیش از ۹۰میلیارد تومان میرسد. شما حساب کنید اگر استقلال در جام حذفی نیز یکی، دو بازی میزبان باشد، درآمد این باشگاه از تبلیغات محیطی به حدود ۱۰۰میلیارد تومان برای یک فصل میرسد. این در حالی است که در فصلهای گذشته سهم استقلال از تبلیغات محیطی چیزی حدود ۶، ۷میلیارد بوده است.
سرخابیها دیگر مشکل مالی ندارند؟
تبلیغات محیطی فقط یکی از راههای درآمدزایی برای باشگاه استقلال و پرسپولیس و فرصتهای تبلیغاتی دیگر مثل تبلیغ روی پیراهن بازیکنان، کارت هواداری و… هم قطعا درآمدهایی را برای سرخابیها به همراه خواهد داشت. با این روند اگر توقفی در مسیر درآمدزایی سرخابیها صورت نگیرد، به نظر میرسد آنها بتوانند حداقل سالیانه ۱۵۰میلیارد درآمدزایی داشته باشند و امورات خود را برخلاف سالهای گذشته بدون مشکل مالی سپری کنند. این در حالی است که هنوز موضوع حق پخش تلویزیونی در فوتبال ایران حلوفصل نشده و ورود به آن ماجرا نیز میتواند درآمد هنگفتی برای باشگاههای پرطرفدار در پی داشته باشد.
تلنگری برای همه باشگاههای لیگ برتری
به نظر میرسد موضوع درآمدزایی از تبلیغات محیطی فقط مربوط به استقلال و پرسپولیس نیست و باشگاههای دیگر هر چند کمتر اما میتوانند از این پتانسیلی که وجود دارد، استفاده کرده و مشکلات مالیشان را برطرف کنند. این موضوع یک گام ایران را به فوتبال حرفهای در سطح دنیا نزدیکتر میکند؛ اگرچه نیازمند این است در هر باشگاه یک تیم اقتصادی و بازاریابی تشکیل شود و از فرصتهایی که برای تبلیغات وجود دارد، به بهترین شکل بهره ببرد.
حتی اگر این را در نظر بگیریم که به خاطر پخشنشدن بازیهای تیمهای شهرستانی از شبکه سوم سیما آنها مثل استقلال و پرسپولیس فرصت درآمدزایی ندارند، اما با رایزنی و استفاده از پتانسیل شبکههای استانی و البته دو بازیای که در طول فصل از دو تیم استقلال و پرسپولیس میزبانی میکنند، میتوانند درآمد خوبی از این طریق داشته باشند. به صورت منطقی سازمان لیگ فوتبال ایران هم باید از اینکه بدون دردسر درآمد خوبی از تبلیغات محیطی به جیب میزند، خوشحال و خرسند باشد؛ اگرچه مقاومتهای زیادی در اینخصوص در هفتههای اخیر مشاهده شده است. با یک حساب سرانگشتی میتوان فهمید که با این شکل قرارداد سازمان لیگ صرفا از بازیهای خانگی استقلال و پرسپولیس در طول یک فصل ۹۰میلیارد تومان درآمد خواهد داشت.