مهرداد بذرپاش با بیان اینکه بخشی از گزارش تفریغ بودجه ۹۹ کل کشور به دلیل وجود ارقام خاص و محرمانه در جلسه غیرعلنی ارائه شد، گفت: کاهش زمان ارائه گزارش تفریغ بودجه سال ۹۹ به مدت ۴ ماه اتفاقی مبارک است. در تفریغ بودجه باید حسابهای حدود سه هزار و ۶۰۰ دستگاه رسیدگی شود بنابراین تقویم زمانی محاسباتی باید ۴ ماه زودتر ارائه شود و با توجه به اینکه توانستیم این مهم را محقق کنیم از خزانهداری کل کشور و وزارت امور اقتصاد و دارایی و همکاران خود در دیوان محاسبات تشکر میکنم.وی اضافه کرد: ارائه گزارش تفریغ بودجه سال ۹۹، ۴ ماه زودتر از موعد مقرر ماحصل صدها هزار ساعت کار کارشناسی و بررسی ۲۷۲ تبصره بودجه ۹۹ است.در تفریغ بودجه منابع و مصارف لایحه مصوب بودجه بررسی میشود، همچنین در این گزارش باید میزان اجرای بیش از ۲۷۰ تبصره که احکام بودجه بوده و یک سال اعتبار دارد، مشخص شود و باید دلایل اجرایی نشدن این احکام بررسی و تعیین شود.
وی بابیان اینکه روز گذشته بخشنامه بودجه ۱۴۰۱ از سوی رئیس جمهور ابلاغ شد افزود: در حال حاضر تفریغ بودجه سال ۹۹ در اختیار دولت است مجلس نیز میتواند از این گزارش استفاده کند تا با تحقق این دو مهم لایحه بودجه با چشمانی باز و نگاه واقعبینانه تدوین و تنظیم شود و در صورت نیاز احکام مجدد تمدید تغییر یا لغو شود.تقدیم گزارش تفریغ بودجه زودتر از موعدد مقرر را بهترین امکان را برای اصلاح ساختار بودجه در مجلس و دولت محقق میکند.وی افزود: یکی از اقداماتی که میتواند به تحقق اصلاح ساختار بودجه کمک کند بررسی نحوه اجرای بودجه در سالهای گذشته است.البته دیوان محاسبات کشور رسیدگی به بودجه ۱۴۰۰ را شروع کرده و تاکنون دو گزارش دو ماهه تقدیم مجلس شده، در واقع در حال تدوین گزارش تفریغ ۶ ماهه بودجه ۱۴۰۰ هستیم که تا پیش از تقدیم لایحه بودجه ۱۴۰۱ به مجلس تقدیم می شودامیدواریم با این اقدامات بودجه ۱۴۰۱ بودجهای اثربخش و کارآمد و برای رفاه مردم باشد.
رئیس دیوان محاسبات اظهار کرد: یک نکتهای که در گزارش دیوان محاسبات از تفریغ بودجه مطرح شد موضوع یارانه پنهان است.یارانه پنهان موضوعی است که همیشه اعلام میشود و، اما توجهای به آن نمیشود لذا اگر ما بدانیم چه میزان یارانه پنهان در اقتصاد کشور است این مسئله به برنامه ریزیهای آتی کشور کمک خواهد کرد.وی ادامه داد: عدد یارانه پنهان بالغ بر یک میلیون و ۶۰۳ هزار میلیارد تومان است؛ این یارانه اعم از یارانه در بخش گاز و کالای اساسی است که بخش اعظم آن یعنی بیش از ۹۰۰ هزار میلیارد تومان آن مربوط به گاز است؛ چه هدر رفت در شبکه و چه مصرف در شبکه و غیره، و این رقم یعنی دوبرابر منابع عمومی کشور در سال ۹۹ و ۴۵ درصد نقدینگی در همین سال.
وی افزود: ما وقتی میگوییم کمبود منابع داریم بدین معناست که در برخی جاها هدر رفت منابع هم داریم. دستگاههای مجری باید به موارد هدر رفت منابع توجه جدی داشته باشند تا اصلاح ساختار بودجه انجام شود.رئیس دیوان محاسبات ادامه داد: هدر رفت در بخش آب در چهار سال قانون برنامه یعنی در سالهای ۹۶، ۹۷، ۹۸ و ۹۹ هفت هزار ۵۰۲ میلیارد تومان بوده است. همچنین در بخش برق طی چهارسال قانون برنامه ۹ هزار ۶۰۴ میلیارد تومان هدر رفت داشتیم و در بخش گاز شبکه نیز فقط در سال ۹۹، ۶۸ هزارو ۸۹۷ میلیارد تومان هدر رفت را شاهد بودیم و رقم کل گاز شبکه نیز ۱۲۴ هزار و ۹۰۵ میلیارد تومان بوده است.
بذرپاش با اشاره به اینکه ناترازی های بودجه زیاد است، گفت: با توجه به اینکه در سالهای گذشته میزان فروش نفت کاهش یافته، ما برای کسب درآمد به سمت فروش اوراق رفتیم که قطعاً نمیتوانیم با این مسیر یعنی با فروش اوراق کشور را اداره کنیم و باید راهکارهای دیگری برای تأمین درآمد کشور در نظر گرفته شود.یکی از پیشنهاداتی که ما در گزارش تفریغ بودجه ۹۹ آوردیم این است که از ذخایر معدنی کشور بیشتر استفاده شود چرا که میزان ذخایر معدنی شناسایی شده کشور بالغ بر ۵۲.۵ میلیارد تن است اما اکتشاف ذخایر معدنی ما حدود ۵۱۱ میلیون تن بوده که نشان میدهد ما کمتر از یک درصد از ذخایر معدنی خود را اکتشاف کردهایم و اگر به این ذخایر توجه شود، قطعاً منابع بودجه از این طریق به دست میآید.
رئیس دیوان محاسبات کشور بیان کرد: مجلس شورای اسلامی پایههای مالیاتی زیادی را تاکنون به تصویب رسانده است که بعضاً اجرا نمیشود. به عنوان مثال آئین نامه اجرای مالیات بر خانههای خالی و خودروهای لوکس حتی ابلاغ هم نشده در حالی که باید قوانین مجلس به ویژه در زمینه پایههای مالیاتی به درستی اجرا شود چرا که در بودجه روی این بخشها حساب شده است.از ۴۵ سال قبل تاکنون به طور متوسط سالانه ۲۵ درصد رشد نقدینگی داشتهایم که این نشان میدهد نوع مدیریت اقتصادی ما غلط است و در این شرایط تورم و رشد نقدینگی اجتناب ناپذیر است و ما باید به سمت اصلاح این وضع برویم.
وی با تأکید بر اینکه ما باید در بودجه شرکتهای دولتی، اصلاح ساختار را اعمال کنیم، تصریح کرد: در حال حاضر ۳۰۰ شرکت دولتی در پیوست بودجه میآید که میتوان این شرکتها را واگذار و حتی به نصف تقلیل داد که راهکار مهمی در زمینه اصلاح ساختار بودجه و رفع مشکلات اقتصادی کشور است.رئیس دیوان محاسبات کشور افزود: علاوه بر این بودجه شهرداریها و شرکتهای نیمه دولتی بسیار زیاد است اما معمولاً در لایحه بودجه به مجلس ارائه نمیشود در حالی که توصیه ما این است که بودجه این بخشها در قالب پیوست به مجلس شورای اسلامی ارائه شود و باعث میشود نظارتها افزایش پیدا کند.
بذرپاش تصریح کرد: بودجهای که مجلس در حال حاضر رسیدگی میکند تمام بودجه کشور نیست و باید گفت بودجه برخی از بخشها اصلاً به مجلس ارائه نمیشود و این رویه باید اصلاح شود. وی با اشاره به اینکه ما از ابتدای کار خود در دیوان محاسبات تحقیق و تفحص از بخشهایی چون کشت و صنعت مغان، هفت تپه و آب و فاضلاب خوزستان را انجام دادیم، گفت: برای مثال در این سالها هم از صندوق توسعه ملی و هم از بودجه عمومی کشور برای آب و فاضلاب استان خوزستان اعتباراتی تخصیص داده شده است و ما تاکنون بالغ بر ۴۰ تخلف در این زمینه احصا کردیم و تا پایان سال گزارش آن را نهایی و به مردم ارائه میدهیم.