کد خبر : 88721 تاریخ : ۱۴۰۰ سه شنبه ۲۲ تير
عدالت عمرانی و توسعه متوازن در منطقه ۱۸ تهران اقتصاد میهن: شهردار منطقه 18 در تشریح عملکرد عمرانی و زیرساختی دوران تصدی خویش گفت: عملیات اجرایی حوزه های ستادی منطقه 18 از دی ماه 1396 لغایت تیرماه 1400 در پروژه هایی همچون "بهسازی کندروهای بزرگراه آزادگان"، " احداث بخشی از پروژه بزرگراه بروجردی و رفع معارضین ملکی و تاسیساتی" ، "روکش مکانیزه آسفالت آزادگان"، "پیاده راه پروژه حضرت زهرا (س)"، "پارکینگ شهید باقری"، "حوزه علمیه المهدی (عج)"، "سوله بحران صادقیه" ، "سوله سلطانی"، " بهره برداری کانال های شماره 1، 2 و 3 آزادگان و رودخانه کن" بالغ بر 5100 میلیارد تمرکز داشته است که با توجه به تامین و تخصیص بودجه مناسب پروژه های مورد نظر مطابق زمانبندی تکمیل و پیشرفت داشته اند.
عدالت عمرانی و توسعه متوازن در منطقه ۱۸ تهران

سید محمد فیاض ،شهردار منطقه ۱۸ گفت: کل اعتبارات ابلاغی منطقه ۱۸ در سرفصل های متعدد تخصیص داده می شوند که حوزه فنی و عمرانی با در اختیار داشتن بیش از ۷۵ درصد این اعتبارات در اولویت توسعه قرار دارد که اعتبار ابلاغی حوزه فنی و عمرانی منطقه نسبت به اعتبار ابلاغی سایر حوزه های فنی و عمرانی مناطق ۲۲ گانه در رتبه دوم می باشد.
وی تاکید کرد: با پیگیری های انجام شده و با توجه به اهمیت آسفالت معابر شهری ، در ۱۲۰ معبرمنطقه بالغ بر ۱۳۰٫۰۰۰ تن آسفالت پخش شده که در صورت ادامه با همین روند قطعا رشد قابل توجهی نسبت به تمامی سال های گذشته را تجربه خواهیم کرد. شایان توجه است که از مجموع مساحت کل معابر منطقه ، در ۱۶ درصد معابر آسفالت بصورت مکانیزه و لکه گیری پخش شده است.
سید محمد فیاض در تشریح پروژه عمرانی بزرگراه شهید بروجردی گفت: این پروژه که ساخت آن از سال های گذشته در منطقه آغاز شده بود، با پیشرفت خوبی در حال تکمیل است و تا مرداد ماه بخشی از آن برای استفاده شهروندان به بهره برداری می رسد. با توجه به اهمیت توجه به نقاط پرتردد در منطقه ۱۸ شهرداری تهران به ویژه محدوده بازار آهن و تسهیل تردد ساکنین منطقه نیاز به احداث راه های شریانی و بزرگراه ها در این منطقه احساس می شد و بر اساس اسناد بالادستی طرح بزرگراه ۷۶ متری شهید بروجردی (سعید آباد) به طول تقریبی ۵ کیلومتر و ۶ تقاطع غیر همسطح در دستور کار قرار گرفت.
فیاض، هدف اصلی ازساخت این بزرگراه را کاهش حجم ترافیکی منطقه ۱۸ تهران با احداث تقاطع های غیرهمسطح و کندروهای بزرگراه، اتصال ترافیکی برون شهری از جنوب به شمال و غرب و مرکز شهر و در نتیجه کاهش زمان سفر عنوان کرد. ایجاد فرصت های بسیار خوب انتفاعی و غیر انتفاعی کلیه ذینفعان، جمع آوری آب های سطحی از جاده قدیم کرج تا سعید آباد به مسیل کن، تامین دسترسی کاربری از طریق کوتاهترین مسیر به فرودگاه امام خمینی (ره)، کاش آلودگی محیطی و صوتی، کاهش مصرف سوخت از جمله اهداف اجرای این پروژه است.
وی، کمک به بازسازی بافت فرسوده شهری و ارتقاء خدمات شهری به شهروندان، کاهش موانع توسعه شهری و محدودیت های ترافیکی و ارتقاء کیفیت زندگی در منطقه را از دیگر اهداف این پروژه دانست. دسترسی به بازار آهن و سهولت در تردد ماشین آلات سنگین در منطقه و تامین دسترسی کاربری از طریق کوتاه ترین مسیر به فرودگاه امام خمینی (ره) را از ویژگی های شاخص این پروژه است. در ادامه مسیر پروژه ملک معارض شاخص خریداری می شود تا بخشی از آن برای احداث پروژه مورد استفاده قرار گیرد و بخش دیگر به عنوان بوستان برای شهروندان حفظ شود.
شهردار منطقه ۱۸ در ادامه ضمن توضیح وضعیت پیشرفت پروژه ها در منطقه ۱۸ گفت: از نخستین روز قبول مسئولیت در خدمت به مردم شریف منطقه ۱۸ تهران در کسوت شهردار منطقه با برنامه ریزی چند وجهی سعی کردیم تا توسعه متوازن شهری با پراکندگی نقطه ای مناسب را در توزیع پروژه ها در دستور کار قرار دهیم؛ در تمامی نواحی و محلات منطقه ۱۸ پروژه اجرایی داشته ایم و توسعه متوازن در منطقه اجرایی شده است.
وی تاکید کرد: در منطقه ۱۸ با تعداد ۶۶ پروژه به لحاظ تعداد پروژه رتبه پنجم را در بین مناطق شهرداری تهران کسب کرده ایم که حجم شش درصدی از کل را شامل می شود. پروژه های مدیریت شهری منطقه در راستای توسعه محله با رتبه ششم از کل شهرداری تهران رتبه بسیار مناسبی را به خود اختصاص داده است.

فیاض در ادامه یاد آور شد: در اجرای پروژه ها ۶۶ درصد از حجم کل ۶۹ میلیارد تومان پیشرفت فیزیکی داشته ایم که با توجه به حجم بالای پروژه ها میزان ۶۶ درصد در این آمار عدد قابل قبولی است اما جای کار و تلاش بیشتر دارد. در حوزه پیشرفت فیزیکی در رتبه نهم در مناطق شهرداری هستیم که به نسبت میانگین ۶۶ درصد منطقه ۱۸ ، عدد میانگین کلیه مناطق شهرداری تهران ۵۸ درصد است.
مدیر ارشد شهری منطقه ۱۸ در تشریح تفکیکی پروژه ها بر اساس ماموریت سازمانی مدیریت شهری گفت: در حوزه امور فرهنگی و اجتماعی با ۵۷ درصد، ترافیک و حمل و نقل با ۸۸ درصد، عمران و فنی ۷۷ درصد، خدمات شهری و محیط زیست ۵۳ درصد، شهرسازی با ۷۸ درصد پیشرفت فیزیکی داشته ایم.
سید محمد فیاض شهردار منطقه ۱۸ تهران در تشریح آخرین وضعیت پروژه بزرگ شهری باغ راه حضرت فاطمه زهرا (س) گفت: این پروژه بر فراز خط راه آهن تهران – تبریز در محدوده مناطق ۱۷ و ۱۸ شهر تهران واقع شده و پروژه باغ راه بر اساس خواسته‌های ساکنان جنوب پایتخت طراحی شده و موجب کاهش آسیب های اجتماعی در این مناطق می‌شود، باغ راه یکی از پروژه‌های مهم مدیریت شهری پایتخت است که علاوه بر تاثیرات مثبت فرهنگی در مناطق کم برخوردار شهر تهران می تواند در رونق گردشگری شهری نیز تاثیرگذار باشد.
وی افزود: اجرای پروژه باغ راه در راستای “تهران شهری برای همه” و برای کاهش شکاف اجتماعی و حرکت به سوی بالا بردن سرانه فرهنگی و رفاهی مناطق ۹، ۱۷ و ۱۸ شهر تهران در دستور کار مدیریت شهری تهران قرار گرفت که با توجه به اینکه از طول مسیر ۹ کیلومتری آن ، حدود ۶ کیلومتر در منطقه ۱۸ شهرداری تهران واقع است، مسئولیت مدیریت شهری منطقه ۱۸ در به ثمر رساندن آن بسیار حیاتی و مهم بوده است.
مدیر ارشد شهری منطقه ۱۸ گفت: استخوان بندی اصلی پروژه شامل گستره های فرهنگی، تفریحی،گردشگری، تفریحی و تجاری-تفریحی با ۹۱ درصد فضای سبز و فضای باز در مناطق یاد شده است. این پروژه یکی از منحصر به فردترین پروژه‌های شهری در جنوب تهران است که به بهبود فضای شهری در این مناطق کمک قابل توجهی می کند.
سید محمد فیاض گفت: اولویت حرکت‌ در باغ راه حضرت فاطمه (س) با پیاده و سپس دوچرخه است که به دلیل سرعت و سهولت حرکت در سرتاسر مسیر، قلمرو زندگی عمومی شهری، مفهوم امنیت را گسترش می‌دهد. در این طرح ۲۲ کوشک (عمارت کلاه فرنگی : کیوسک بزرگ) به عنوان ایستگاه دوچرخه، موزه، مراکز فرهنگی، فضای تجاری، مراکز اختصاصی بانوان و غیره در فضای سبز طراحی شده است. شایان ذکر است از تعداد ۲۲ کوشک کل باغ راه ، تعداد ۱۵ عدد آن در محدوده منطقه ۱۸ واقع شده است که جانمایی کوشک های این پروژه در مجاورت نهادهای خدمات رسان عمومی ، آتش نشانی، اورژانس، درمانگاه، پاسگاه انتظامی و کلانتری اطراف پروژه بوده است که از این حیث نیز شاخص می باشند.
شهردار منطقه ۱۸ تهران گفت: این پروژه پس از انتقال خط راه آهن تهران-تبریز به زیر زمین در سال ۹۳، روی بام این تونل در محدوده‌ای به طول تقریبی ۹ کیلومتر و کشیدگی شرقی-غربی از میدان شهدای مدافع حرم تا دره رود کن و عرض متوسط ۳۰ متر با وسعت حدود ۲۷ هکتار تعریف شده است که با احتساب فضای بین جداره ساختمان های شمالی تا جنوبی طرح و خیابان‌های موجود این محدوده، در مجموع به حدود ۵۰ هکتار در فازهای بعدی افزایش پیدا کرد.
فیاض در ادامه یاد آور شد: محدوده باغ راه در حد فاصل بزرگراه آیت اله سعیدی و بلوار الغدیر در محدوده منطقه ۱۸ واقع شده است که فرآیند تکمیل آن به دلیل حجم بالای پروژه در حال پیشرفت است و تا کنون ۸۵ درصد در کل پروژه پیشرفت داشته ایم که تا ۱۵ مرداد دو فاز عملیاتی مهم از فضاهای تفریحی و کوشک های فرهنگی در حد فاصل خیابان های وحید و مرادخانی بهره برداری خواهد شد. این پروژه به صورت فاز به فاز به مردم تحویل خواهد شد و جای دارد از همکاری همه دستگاه های ذیربط همچون “دستگاه قضایی” ، “وزارت راه و شهرسازی” و “نیروی انتظامی” در همکاری با مدیریت شهری تقدیر و تشکر داشته باشیم.

وی یادآور شد: با توجه به اهمیت در دسترس بودن حمل و نقل عمومی برای مردم شریف منطقه ۱۸ تهران ، پس از تصویب شورای عالی ترافیک افزایش طول خط ۳ مترو و ادامه آن تا داخل محدوده منطقه ۱۸ در دستور کار قرار گرفت که تجربه شیرین شهروند مداری در پروژه های عمرانی برای مردم محقق شود.
فیاض گفت : احداث مسیر کندروی شرقی خیابان ۴۵ متری بهار، احداث مجموعه شهربانو، احداث کانال مدائن، ساخت و تجهیز سرای محلات ولیعصر (عج) شمالی و جنوبی، ساخت مسجد الهادی (ع)، ساخت و تجهیز سرای محلات سعید آباد و یافت آباد ، ساخت و تجهیز نخستین بوستان بدون چمن منطقه ۱۸، تهیه منزل مسکونی برای ۷ معلول حرکتی ساکن منطقه ۱۸، ساخت مجموعه بزرگ ورزشی شهید دستگردی تنها بخشی از پروژه های بزرگ اجرایی شده توسط مدیریت شهری منطقه ۱۸ با اعتباری بالغ بر ۵۴ میلیارد تومان است.
وی خاطرنشان کرد: پروژه هایی همچون بوستان دوچرخه، تامین روشنایی بوستان مادر، ساختمان اداری پایانه مفتح، احداث کانال مدائن، پارکینگ طبقاتی منطقه ۱۸، ایجاد زیرساخت جمع آوری آب های سطحی بازار آهن، بوستان های محلی شهدای ناجا، نسترن و شهدای مدافع سلامت، تامین سرویس بهداشتی بوستان های منطقه و احداث اولین پارکینگ مکانیزه منطقه ۱۸ تنها بخشی از پروژه های اجرایی شده در ماه های گذشته در منطقه ۱۸ می باشد