کد خبر : 84509 تاریخ : ۱۳۹۹ شنبه ۱۷ آبان
مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران اعلام کرد؛ موافقت کمیسیون ماده 5 با طرح بازآفرینی خیابان فدائیان اسلام+ جزئیات اقتصاد میهن: مدیر عامل سازمان نوسازی شهر تهران ضمن اعلام خبر موافقت کمیسیون ماده پنج با طرح بازآفرینی خیابان فدائیان اسلام، به تشریح جزییات این طرح پرداخت.
موافقت کمیسیون ماده 5 با طرح بازآفرینی خیابان فدائیان اسلام+ جزئیات

به گزارش اداره ارتباطات و امور بین الملل سازمان نوسازی شهر تهران، کاوه حاجی علی اکبری با اعلام خبر موافقت کمیسیون ماده پنج با طرح بازآفرینی خیابان فدائیان اسلام، یادآور شد: خیابان فدائیان اسلام به واسطه استقرار در حدفاصل تهران تاريخي و ري، از عناصر مهم پایتخت بوده و به نوعی محور شکل گیری صنعت در ایران و تهران به شمار می رود.
مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با بیان این که خیابان فدائیان اسلام در زمان قاجار یکی از دو مسیر اصلی بین تهران و ری بوده و طبق نقشهها و اسناد تاریخی، این مسیر ابتدا با نام"جاده ری" نامیده می شده، تصریح کرد: در ابتدا، حاشيه اين خیابان محل استقرار بخشي از صنايع توليدی بوده که در مراحل بعدي توسعه خود، به مکاني براي گسترش مراکز کار و فعاليت تبديل شده است؛ کارخانه‌هایی مانند چیت ری، چیت ممتاز، چرم مخزنی، چرم امید و چرم زوک، که از نیمه دوم دهه 1320 به بعد شکل گرفته‌اند در پیرامون این خیابان واقع هستند.
علی اکبری با اشاره به این که این مراکز به تدریج با انتشار انواع آلودگی¬ها و قرار گرفتن در دسته فعالیت¬های ناسازگار، اغلب کارکرد خود را از دست داده و یا به مکان¬های دیگری در خارج از شهر منتقل شده اند، خاطرنشان کرد: خیابان فدائیان اسلام با مشکلاتی همچون وجود فعالیت¬های ناسازگار شهری از قبیل اوراقچی ها، سنگبری ها، انبارهای ضایعات و ... در سطح وسیع، عدم سرزندگی و پویایی و امنیت پایین به دلیل سطح اندک کاربری مسکونی، عدم خوانایی مطلوب فضاها و مکان ها، تردد ماشين آلات سنگين حمل بار در شب و وسایل حمل بار سبک در روز، وجود انواع آسیب‌های اجتماعی و شکل گیری فضاهای بی دفاع، ناكافي بودن حمل و نقل همگاني و عدم استفاده و بهره برداری از حقوق مالکانه شهروندان به دلیل فریز بودن بخش غالب محدوده مواجه است.
به گفته مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران، خیابان فدائیان اسلام به دلیل برخورداری از ظرفیت های مهمی همچون نزدیکی به مرکز فعالیت و بازار شهر تهران، وجود سطوح قابل توجهی از اراضی بایر و بلااستفاده و اراضی درشت دانه، می‌تواند پذیرای پروژه‌های کلان بازآفرینی شهری باشد.
علی اکبری ضمن اعلام خبر موافقت کمیسیون ماده پنج با طرح بازآفرینی خیابان فدائیان اسلام، عنوان کرد: ایجاد خیابانی سرزنده، فعّال و پیوند دهنده مرکز تاریخی شهر تهران با مرکز تاریخی شهر ری، ایجاد محور جدید کار و فعالیت در شهر تهران و پشتیبان بازار و عرصه¬ای نوآور و رقابت پذیر با حضور کسب وکارهای نوین و اشتغال زا، هویت‌بخشی به خیابان و تجدید حیات اقتصادی- اجتماعی محدوده، یکپارچگی خیابان و پیوند آن با استخوانبندی شهر تهران، هدایت و جذب سرمایه به محدوده، فراهم کردن فرصتهای جدید سکونت و تفریح و فراغت، تزریق سکونت و ارتقای کیفیت زندگی ساکنان محدوده طرح، تسهیل دسترسی همه شهروندان به فضاهای همگانی دلپذیر، مراکز کار و فعالیت و عناصر میراثی- تاریخی، ایجاد محیطی پیاده مدار با اولویت پیاده، دوچرخه و انواع حمل و نقل عمومی پاک و نوین از جمله مأموریت‌های اصلی این طرح بازآفرینی است.
وی در توضیح جزئیات طرح بازآفرینی خیابان فدائیان اسلام تشریح کرد: الگو و ساختار فضایی پیشنهادی برای این طرح، شامل یک محور اصلی (خیابان فدائیان اسلام) به عنوان یک خیابان کامل با نقشی برجسته در مقیاس شهری، منطقه‌ای و محلی با عملکردی شاخص مانند میدان شوش و سه سکانس اصلی محدوده طرح با نقش‌های تجاری و بازرگانی (شمالی)، راسته ملل (تجارت، گردشگری و سکونت) (میانی) و حوزه میراث صنعتی و پارک علم و فناوری (جنوبی) است.
علی اکبری افزود: در سطح سازمان فضایی شهر تهران نیز این خیابان، رابطه و پیوندی جدید میان شهر تهران و شهر ری برقرار کرده و خیابانی با عملکرد ترافیکی فعلی را به خیابانی شهری ارتقاء خواهد داد. در سطح میانی ارتباط میان بخش تجاری- تاریخی (منطقه 12) و تجاری بازرگانی شمالی (مناطق 15 و 16 بین شوش و بعثت) با حوزه تجارت، گردشگری و سکونت (مناطق 15 و 16 بین بعثت و آزادگان) یعنی راسته ملل و حوزه میراث صنعتی و پارک علم و فناوری (شمال منطقه 20) از طریق خیابان کامل فدائیان اسلام تحقق پیدا می‌کند. در مقیاس خرد، با شکل‌گیری فضاهای جدید پیاده با امکان مکث، گفت و گو و تعاملات اجتماعی و حمل و نقل سبز و در دسترس برای گروه‌های مختلف، یکپارچگی فعالیت‌ها تأمین شده و فضاهای انسانی‌تری برای مراجعه‌کنندگان خارج از محدوده و نیز ساکنان محدوده طرح فراهم می‌شود. با تعریف یک سیستم حمل و نقل ریلی در این خیابان و پیوند آن با مراکز تاریخی تهران و ری که یادآور مسیر تاریخی ماشین دودی از میدان قیام تا شهر ری میباشد در کنار جابه جایی، امکان تماشا و لذت بردن از مسیر برای مسافران فراهم خواهد شد.