کد خبر : 84352 تاریخ : ۱۴۰۱ يکشنبه ۶ شهريور
پِدران سیاسی در گرداب فرزندانِ اقتصادی اقتصاد میهن: روز گذشته هادي طحان نظيف، سخنگوي شوراي نگهبان درباره دستگيري پسر يکي از نمايندگان مجلس و اينکه آيا شوراي نگهبان مباحث امنيتي را هم در بررسي‌هاي خود نسبت به داوطلبان انتخابات لحاظ مي‌کند يا خير، گفت: «بر اساس قانون، شوراي نگهبان مکلف است از طريق 4 مرجع درباره داوطلبان انتخابات اعلام نظر کند و ما نظر خود را بر اساس گزارش مراجع چهارگانه اعلام مي‌کنيم.»
پِدران سیاسی در گرداب فرزندانِ اقتصادی

پسر ميرسليم چگونه بازداشت شد؟

اين نماينده مجلس چندي پيش درخصوص ماجراي بازداشت پسرش به اتهام همکاري با منافقين گفت: «مهدي را ظاهراً پس از دو سال مراقبت، در تيرماه ۱۳۹۸ بازداشت و در بهمن ۱۳۹۸ به اتهام اقدام عليه امنيت ملي به پنج سال حبس محکوم کردند که پس از درخواست تجديد نظر و قطعي شدن حکم در بهمن ۱۳۹۹ به زندان اوين برده شد.» بازداشت فرزندان مسئولان به همين مورد ختم نشد و در ادامه به بازداشت برخي ديگر از فرزندان مسئولان اشاره مي‌شود.

اتهامات اقتصادي پسر آخوندي

۲ آذر ۹۸ همشهري آنلاين نوشت: «مهدي آخوندي به‌همراه شهرام اجتهادي به اتهام کارچاق‌کني و تخلفات مالي بازداشت شده‌اند. بر اين اساس، شهرام اجتهادي که با مهدي آخوندي و يکي ديگر از مسئولان ارشد دولتي نيز نسبت فاميلي دارد مدت‌ها به عنوان مشاور وزير سابق و دست راست وي فعاليت مي‌کرده است. اين فرد و پسر وزير متهم هستند که با دريافت مبالغي از بعضي پيمانکاران براي آنها در وزارتخانه دستور گرفته يا کارسازي کرده‌اند.» تسنيم اتهام محمدمهدي آخوندي را مشارکت در ارتشاي شبکه‌اي به ميزان ۴۲ ميليارد ريال و تحصيل مال نامشروع عنوان کرد.

تبرئه پسر مهاجراني

پسر عطاا… مهاجراني هم بازداشت شده بود. يکي از افرادي که در ارتباط با پرونده دکل نفتي در آبان سال ۹۴ دستيگر شد، محسن مهاجراني بود؛ کسي که چند ماه قبل از دستگيري مسعود ميرکاظمي وزير نفت دولت محمود احمدي نژاد او را در اين رابطه متهم کرد و گفت: مهاجراني دلال دکل نفتي گمشده بوده است و به‌خاطر همين اظهارات، فرزند عطاءا… مهاجراني از ميرکاظمي شکايت کرد. نزديک به يک ماه بعد يعني ۱۸ آذر ۹۴، محسن مهاجراني با صدور قرار وثيقه ۵ ميليارد توماني از زندان آزاد شد و طي نامه‌اي اعلام کرد: «پرونده دکل نفتي فورچونا از آنجا که موجب بازداشت، بازجويي و تشکيل پرونده براي اينجانب و فضاسازي‌هاي کاذب رسانه‌اي براي خانواده‌ام شد، از جهات متعددي شايسته بررسي و داوري است. تصور نمي‌کنم کسي با پيگيري قضائي، تشکيل دادگاه، بازگشت بيت‌المال و مجازات سوءاستفاده‌کنندگان از اين ماجرا مخالف باشد.» ۱۶ مرداد سال ۹۶، عباس جعفري دولت‌آبادي دادستان عمومي و انقلاب تهران از صدور کيفرخواست براي ۶ نفر از متهمان پرونده دکل نفتي خبر داد و گفت: پرونده مذکور از جنبه رسيدگي بسيار پيچيده است و دادسراي تهران براي ۶ متهم پرونده کيفرخواست صادر و از دادگاه درخواست محاکمه و مجازات آنها را کرده است که در نهايت محسن مهاجراني تبرئه شد.

زندان ياسين رامين

ياسين رامين پسر معاون دولت احمدي‌نژاد هم بازداشت شده بود. ياسين رامين در پرونده شکايت هلال احمر، به ۱۷ سال حبس محکوم شد. رامين به ۳ سال حبس بابت خيانت در امانت و دو فقره ۷ سال حبس به اتهام دو فقره اتهام انتقال مال غير محکوم شده است که طبق ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامي در صورت قطعيت يافتن، مجازات اشد يعني هفت سال اجرا مي‌شود. ۲۷ آبان ۱۴۰۰ خبر رسيد که ياسين رامين فرزند محمد علي رامين مشاور مطبوعاتي محمود احمدي نژاد و همسر سابق مهناز افشار در دادگاه تجديد نظر از تمامي اتهامات تبرئه شده است.

دختر نعمت زاده گير افتاد

در هفته اول شهريور ۱۳۹۷ سخنگوي سازمان تعزيرات حکومتي ايران از دستگيري شبنم نعمت زاده دختر وزير سابق صنعت به اتهام «احتکار دارو» خبر داد. به گفته او اين فرد داراي دو پرونده بوده‌است. سخنگوي سازمان تعزيرات گفت که براي پرونده اول حکم صادر و اجرا شده که به موجب آن تمامي دارو‌هاي انبار اين فرد با هزينه شخصي خود معدوم شده ‌است. همچنين پرونده پنج ميلياردي اين فرد نيز مربوط به قاچاق دارو بوده و همچنان مفتوح مانده و به دادسراي استان کرج ارجاع داده شده ‌است. عصر چهارشنبه ۷ شهريور ۱۳۹۷ دادستان عمومي و انقلاب کرج خبر بازداشت اين فرد را تکذيب کرده و گفت که وي اصلا احضار نشده ‌است، اما در مقابل سخنگوي سازمان تعزيرات بازداشت وي را تاييد کرده و گفت که براي شبنم نعمت‌زاده قرار وثيقه ۴۰۰ ميليارد توماني صادر شده بود که به دليل ناتواني از ارائه آن، او بازداشت و روانه زندان شد. برخي از رسانه‌ها پيش‌تر از کشف يک انبار دارو متعلق به شرکت توزيع دارو با مديريت شبنم نعمت‌زاده، دختر محمدرضا نعمت‌زاده، وزير صنعت، معدن و تجارت در دولت نخست حسن روحاني خبر داده بودند. ۱۷ شهريور ۹۸ يک مقام آگاه با اشاره به بازداشت شبنم نعمت‌زاده، اظهار کرد: براي وي قرار وثيقه صادر شده بود، اين قرار به قرار بازداشت موقت تبديل گرديد و روانه زندان شد.

ظلم برادرزاده به عمو

سيداحمد عراقچي، برادرزاده معاون وزير امور خارجه عباس عراقچي است که او هم بازداشت شد. ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ احمد عراقچي با حکم دادستاني بازداشت شد. حجت‌الاسلام والمسلمين محسني اژه‌اي، سخنگوي وقت قوه قضائيه در اين باره گفت: در ادامه رسيدگي به پرونده اخلالگران در نظام پولي و ارزي کشور پرونده سه تن از کساني که تکميل شده بود با صدور کيفرخواست به دادگاه ارسال شد و چند تن از جمله معاون ارزي بانک مرکزي (شنيدم اخيرا کنار گذاشته شده بودند) تحت تعقيب قرار گرفتند و بازداشت شدند. اژه‌اي در ادامه به ميزان گفت: يکي از کارمندان يکي از معاونين رئيس‌جمهور و چهار تن از دلالان ارزي هم که در اين خصوص فعاليت غير مجاز داشتند، تحت تعقيب قرار گرفتند و بازداشت شدند. همچنين يک صراف غير مجاز نيز احضار و پس از تحقيقات و تفهيم اتهام با قرار بازداشت موقت روانه زندان شد.