کد خبر : 72049 تاریخ : ۱۳۹۸ سه شنبه ۱۲ آذر
در نشست اولین دوره جایزه بزرگ ناصر فرهودی مطرح شد؛ «جایزه صدابرداری»، پازل گمشده جشنواره موسیقی فجر اقتصاد میهن: میلاد فرهودی با بیان اینکه جایزه «ناصر فرهودی» قصد دارد با پرداختن به حوزه صدابرداری و معرفی بهترین‌های این حوزه، موجب دیده شدنِ بیشتر صدابرداری و صدابرداران شود، از برگزاری اولین دوره جایزه «ناصر فرهودی» در دو بخش اصلی میکس و مستر خبر داد.
«جایزه صدابرداری»، پازل گمشده جشنواره موسیقی فجر

میلاد فرهودی، با بیان اینکه در این دوره پنج پروژه باز در عرصه موسیقی فیلم، موسیقی پاپ الکترونیک، پاپ ارکسترال، سنتی و راک به‌صورت wave و به‌صورت ZIP در دسترس شرکت‌کننده‌ها قرار می‌گیرد که می‌توانند با مراجعه به سامانه "استودیو پاپ" آن‌ها را دریافت کنند، افزود: هر شرکت‌کننده می‌تواند حداکثر با دو پروژه از این چند حوزه در جایزه ناصر فرهودی شرکت کند که باید پس از انجام میکس و مسترینگ، آن را به صورت MP۳ با کیفیت ۳۲۰ در سایت بارگذاری کند. وی  ادامه داد: بخش جانبی این رقابت هم در قالب تئوری است که در این زمینه جست‌وجو، ترجمه و دفاع از مقالات در زمینه میکس و مستر مورد توجه قرار گرفته است. در این بخش هر شرکت‌کننده می‌تواند یک مقاله را در سایت بارگذاری کند که برگزیدگان از سوی داوران جهت دفاع در روز تعیین‌شده دعوت خواهند شد.

جای خالی جایزه صدابرداری در جشنواره موسیقی فجر

کیان مقدم ،عضو شورای سیاستگذاری جایزه «ناصر فرهودی» یکی دیگر از حاضران در این نشست بود، که با ذکر این نکته که مبحث صدابرداری مقوله مهم در موسیقی است، اما کمتر به آن بها داده می‌شود و کسی به رسمیت صدابردار را نمی‌شناسد گفت: همین مسئله باعث شد تا در جلسه‌ای که با همکاران داشتیم به بهانه یادبود زنده‌یاد فرهودی حرکت مثبتی انجام دهیم و به این وسیله جامعه صدابرداران را به عموم جامعه بشناسانیم و این مقوله را بیش از پیش به مخاطبان موسیقی معرفی کنیم. وی افزود: هدف ابتدا زنده نگاه داشتن نام استاد فرهودی در وهله اول و در وهله دوم انتقال تجربیات به جوانان است. برای سال‌های آتی و دوره‌های دیگر قصد گسترش این جشنواره را داریم و ممکن است برای دوره‌های بعدی از داوران خارجی نیز استفاده کنیم.

این صدابردار با تاکید بر اینکه این مقوله در حوزه صدابرداری سینما به شدت مورد توجه قرار گرفته و حتی برای آن جایزه و سیمرغ تعیین می‌کنند، اما من نمی‌دانم چرا چنین جایزه‌ای در حوزه موسیقی نیست، تصریح کرد: وجود چنین جایزه‌ای در جشنواره‌ای مانند موسیقی فجر می‌تواند شرایط پیشرفت صدابرداری در حوزه موسیقی را نیز ارتقا دهد. هدف اصلی ما به طور حتم دیده شدن است و زنده نگه داشتن نام ناصر فرهودی بهانه‌ای برای تبیین رویکردی است که بتوانیم تجربیاتمان در عرصه صدابرداری را به جوانان منتقل کنیم. البته ما برای سال بعد کارهای بزرگتری داریم که از آن جمله می‌توان به حضور تعدادی از داوران خارجی نیز اشاره کرد.

جایزه «ناصر فرهودی» به دنبال دیده شدنِ صدابرداری است

در ادامه این نشست حمیدرضا آداب گفت: در مسئله میکس و مسترینگ هم آن‌طور که باید و شاید به آن پرداخته نشده و همان‌طور که دوستان گفتند این بهانه شد تا به فکر برگزاری چنین برنامه‌ای باشیم. این جایزه کمک خواهد کرد تا صدابرداری و میکس بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد. وی افزود: این معضل در همه حوزه‌های صدابرداری موسیقی وجود داشته و همواره موجب دلگیری و ناراحتی این صنف شده است که چرا صنف صدابردار آنچنان که باید دیده نمی‌شود.

صدابرداران همیشه مظلوم‌تر واقع شده‌اند

محمدرضا عقیلی آهنگساز ورهبر ارکستر سخنران بعدی این برنامه نیز گفت: اگر دقت کنید خواهید دید که طی این سال‌ها به‌جز خواننده سایر عوامل تولید آثار موسیقایی بسیار کم مورد توجه قرار گرفته‌اند. البته در جامعه موسیقی این رویه همواره وجود داشته و همیشه خواننده دیده شده است اما صدابرداران همیشه مظلوم‌تر واقع شده‌اند. وی افزود: این را هم بگویم که ما اولین کسانی هستیم که با اسم این استاد پیشکسوت عرصه صدا برای برگزاری این پروژه قبل از نهاد یا سازمانی اقدام کردیم، به‌طور حتم اگر سازمانی بخواهد پیش‌قدم شود ما نیز حمایت خواهیم کرد، گرچه هدف ما سو استفاده از نام این استاد نبوده و صرفاً توجه به امر صداست.

رضا فرهادی صدابردار و آخرین سخنران این برنامه گفت: رضا عسگرزاده، رامین مظاهری، آرش پاکزاد، محمد فلاحی و ارد انزابی‌پور دیگر از اعضای هیئت داوران هستند و قرار است آثار ارائه‌شده را در پنج ژانر موسیقی فیلم، موسیقی سنتی، پاپ ارکسترال، پاپ الکترونیک و راک بررسی خواهند کرد. در هر بخش نیز یک نفر به‌عنوان برگزیده معرفی خواهند شد.

گفتنی است، اولین دوره از جایزه بزرگ ناصر فرهودی در دو بخش برگزار می‌شود که بخش اصلی آن، رقابت در زمینه میکس و مستر است. پنج پروژه‌ی باز در عرصه موسیقی فیلم، موسیقی پاپ الکترونیک، پاپ ارکسترال، سنتی و راک به صورت wave و به صورت ZIP در دسترس شرکت‌کننده‌ها قرار می‌گیرد که می‌توانند با مراجعه به سامانه «استودیو پاپ» این پروژه‌ها را دریافت کنند. هر شرکت‌کننده می‌تواند حداکثر با 2 پروژه از این چند حوزه در جایزه بزرگ ناصر فرهودی شرکت کند که باید پس از میکس و مسترینگ، آن را به صورت MP3 با کیفیت 320 در سایت بارگذاری کند.

بخش جانبی این رقابت هم در قالب تئوری است که در این زمینه جست و جو، ترجمه و دفاع از مقالات در زمینه میکس و مستر مورد توجه قرار گرفته است. در این بخش هر شرکت‌کننده می‌تواند یک مقاله را در سایت بارگذاری کند که برگزیدگان از سوی داوران جهت دفاع در روز تعیین شده دعوت خواهند شد.