کد خبر : 105394 تاریخ : ۱۴۰۴ سه شنبه ۲۶ شهريور
نماینده سینمای ایران در آکادمی اسکار ۲۰۲۶ + تصویر اقتصاد میهن: فیلم سینمایی «علت مرگ نامعلوم» از میان ۵ نامزد نهایی، با اکثریت آرا به عنوان نماینده سینمای ایران به آکادمی اسکار ۲۰۲۶ معرفی شد.
نماینده سینمای ایران در آکادمی اسکار ۲۰۲۶ + تصویر

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد میهن، هیأت انتخاب نماینده ایران پس از بررسی آثار برگزیده، فیلم سینمایی «علت مرگ نامعلوم» به کارگردانی علی زرنگار را به اتفاق آرا شایسته حضور در این رقابت جهانی دانست و به عنوان نماینده رسمی سینمای ایران در سال ۲۰۲۶ به آکادمی اسکار معرفی کرد.درباره فیلم «علت مرگ: نامعلوم»، اولین فیلم بلند علی زرنگار، یک درام اجتماعی-جاده‌ای است که با تهیه‌کنندگی مجید برزگر تولید شده. داستان فیلم روایت‌گر سفر هفت مسافر ناشناس در یک ون قدیمی از شهداد به کرمان است. ماجرا با مرگ ناگهانی یکی از مسافران( که حامل مبلغ هنگفتی دلار است) آغاز می‌شود و زنجیره‌ای از کنش‌ها و واکنش‌های اخلاقی، اجتماعی و انسانی را میان مسافران رقم می‌زند. هر یک از شخصیت‌ها، نماینده‌ای از اقشار مختلف جامعه ایران هستند: از کارگر مهاجر و راننده تا افراد حاشیه‌نشین.

فیلم با لوکیشن‌های کویری و بیابانی، حس انزوا و فشار‌های اجتماعی را به شکلی ملموس منتقل می‌کند. این فیلم در سال ۲۰۲۳ در جشنواره بین‌المللی فیلم شانگهای نمایش جهانی داشت و با استقبال منتقدان مواجه شد.

«علت مرگ: نامعلوم» برای حضور در چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر (۱۴۰۲) انتخاب شده بود، اما به دلیل عدم صدور پروانه نمایش توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، از جشنواره کنار گذاشته شد و به مدت سه سال توقیف ماند. در نهایت، در دی‌ماه ۱۴۰۳ در سینما‌های تهران و برخی شهرستان‌ها اکران شد و نقد‌های مثبتی دریافت کرد. منتقدان این اثر را به دلیل روایت واقع‌گرایانه، کارگردانی دقیق و پرهیز از سانتی‌مانتالیسم، یکی از بهترین فیلم‌های اجتماعی سال‌های اخیر ایران توصیف کرده‌اند.

ویژگی‌های برجسته فیلم

روایت چندلایه: فیلم بدون قضاوت مستقیم، مسائل پیچیده‌ای مانند فقر، مهاجرت، نابرابری اقتصادی و چالش‌های اخلاقی را کاوش می‌کند. فیلم‌برداری و لوکیشن: استفاده از مناظر کویری و بیابانی، حس برهوت و تنهایی را تقویت کرده و به روایت عمق بصری می‌بخشد.

بازیگری و شخصیت‌پردازی: بازیگران با ایفای نقش‌هایی باورپذیر، نماینده تنوع اجتماعی ایران هستند و دیالوگ‌های طبیعی، به واقعی‌تر شدن داستان کمک کرده است. رویکرد غیرشعاری: فیلم از کلیشه‌های رایج سینمای اجتماعی دوری کرده و با صداقت، تصویری خام از جامعه ارائه می‌دهد.