کد خبر : 101777 تاریخ : ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۸ مهر
درنشست خبری همایش ملی صنعت گردشگری جزیره قشم مطرح شد راه‌اندازی خط دریایی قشم به عمان/ تعریف ۲۴۰ بسته سرمایه‌گذاری با حجم سرمایه‌گذاری یک میلیارد یورو در مناطق آزاد اقتصاد میهن: مدیرکل گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم با اعلام خبر راه‌اندازی خط دریایی قشم به عمان ، گفت: توسعه مسیرهای دریایی که برای دریانوردان ایرانی قابلیت استفاده دارد در دستور کار است.
راه‌اندازی خط دریایی قشم به عمان/ تعریف ۲۴۰ بسته سرمایه‌گذاری با حجم سرمایه‌گذاری یک میلیارد یورو در مناطق آزاد

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری اقتصاد میهن، ادریس راموز،  تصریح کرد:‌ براساس دانش دریانوردی، تلاش شده تا مسیرهای دریایی که بین دریانوردان ایرانی قابلیت استفاده دارد، ایجاد شود. سال گذشته مسیر دریایی بین قشم و بندرعباس با لنج‌های بادی و چوبی طی مراسمی ایجاد شد و امسال نیز طی تعاملی که با کشور عمان برقرار شده است قصد داریم مسیر دریایی بین قشم و کنگ و قشم به خصب، برقرار شود که این مسیر با لنج‌های چوبی که میراث خلیج فارس است، طی خواهد شد.راموز با اشاره به ظرفیت حمل بار و مسافر در مسیر دریایی قشم به عمان، گفت:‌ هدف ما از راه‌اندازی این مسیر، هم گردشگری دریایی و هم انتقال ماشین است تا در مناطق آزاد که نیاز به پلاک وجود ندارد، تردد انجام شود و برنامه‌ریزی‌های آن در حال انجام است.وی اظهار کرد: جزیره قشم سابقه تمدنی بالایی دارد و ارتباطات تجاری که از گذشته با کشورهای آفریقایی، چین، هند و غیره وجود داشته موجب ایجاد تبادلات بین‌ فرهنگی نیز شده است. اشتراکات فرهنگی از جمله ظرفیت‌هایی است که می‌تواند موضوع اقتصاد گردشگری را نیز تقویت کند.

وی با اشاره به برگزاری همایش ملی صنعت گردشگری جزیره قشم که روزهای ۲۶ تا ۲۷ مهر در جزیره قشم بزگرار می‌شود، افزود:‌ طی سال‌های اخیر تلاش شده تا با دعوت از سفرای کشورهای مختلف نشان داده شود که چه فرصت‌ها، پتانسیل‌ها و ویژگی‌های مثبتی در جزیره قشم‌ وجود دارد. دریانوردان از گذشته از واژه همسنگار به معنای همراهی استفاده می‌کردند که در عنوان همایش پیش‌رو از آن استفاده شده است.راموز عنوان کرد:‌ در امر توسعه و گردشگری، فرصت‌های بسیاری در جزایر مناطق آزاد کشور وجود دارد که باید از آن بهره برد. جزایر کشور در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نقش مهمی در توسعه و رشد صنعت گردشگری و توریسم کشور دارند. از جنگل‌های حرا، موسیقی، ساز، عود و سایر دارایی‌ها و ویژگی‌ها می‌توان برای بهبود و رونق صنعت گردشگری در منطقه آزاد قشم استفاده کرد.راموز عنوان کرد: در همایش پیش‌رو، حرا به‌عنوان نماد صلح مطرح شده و در پوستر طراحی‌شده برای این همایش از نماد آن استفاده شده است.

دانش ساخت لنج به‌عنوان میراث مهم صنعتی در قشم احیا می‌شود

وی در بخش دیگری از این نشست اظهار کرد:‌ دانش لنج‌سازی به‌عنوان دانش فراموش‌شده و میراث مهم صنعتی در جزیره قشم که در نابودی است مطرح است و در تلاش هستیم تا از نابودی آن جلوگیری شود.

ایجاد پلت‌فرم‌های جدید برای جذب سرمایه‌گذار خارجی در قشم

راموز با بیان اینکه نمایشگاه گردشگری نیز در حاشیه‌ همایش ملی صنعت گردشگری برگزار خواهد شد، تصریح کرد:‌ در حوزه جذب سرمایه‌گذار خارجی تلاش شده تا از پلت‌فرم‌های جدید استفاده شود. البته به دلیل محدودیت‌های ناشی از تحریم در جذب سرمایه‌گذار،‌ تمرکز ما بیشتر بر سرمایه‌گذار داخلی است و الگوی توسعه‌ای برای آن تعریف شده است.

خلق سرمایه اجتماعی و انگیزه در جامعه محلی برای جذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی

وی تاکید کرد:‌ خلق سرمایه اجتماعی و ایجاد انگیزه در لایه‌های اجتماعی برای ساکنان و جامعه محلی می‌تواند در بهبود صنعت گردشگری در منطقه آزاد قشم موثر باشد.مدیرکل گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم خاطرنشان کرد:‌ برای اینکه سرمایه‌گذاران، انگیزه لازم را برای سرمایه‌گذاری به دست آورند و به‌طور مثال در جزیره‌ای مانند قشم، سرمایه‌گذاری کنند به ‌فرآیندهایی جدید نیاز است و باید به پرسش‌هایی از جمله اینکه چرا سرمایه‌گذاران تاکنون انگیزه لازم را برای حضور و سرمایه‌گذاری بیشتر در جزیره قشم را نداشته‌اند، پاسخ داد. وی خاطرنشان کرد:‌ باید انگیزه لازم را ایجاد کرد. این ایجاد انگیزه از جوامع محلی آغاز می‌شود. وقتی ساکنان قشم به دارایی‌های فرهنگی و تمدن و تاریخ غنی تعلق داشته باشند این سرمایه فرهنگی به سرمایه اجتماعی بدل می‌شود و گردشگری که وارد می‌شود می‌داند که جزایر، تنها مکانی برای لذت بردن نیستند و ابعاد مختلف فرهنگی و تاریخی در این جزایر می‌تواند جاذبه گردشگری برای آن‌ها باشد.مدیرکل گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم خاطرنشان کرد:‌ گردشگری فرهنگی،‌ سلامت، ورزش و انواع دیگری از جاذبه‌های گردشگری در جزایر مناطق آزاد از جمله قشم وجود دارد که باید تلاش کرد تا گردشگران را با آن‌ها آشنا کرد. این آشنایی و تغییر از طریق برندینگ قشم امکان‌پذیر است و ارزش نمادین قشم باید از طریق برندینگ تغییر کند وقتی این امر ایجاد شود و برای حاکمیت، مردم،‌ جامعه محلی و مسئولین این اهمیت وجود داشته باشد، سرمایه‌گذار نیز  به این نتیجه می‌رسد که این مناطق، نقطه مناسبی برای سرمایه‌گذاری است.

ایجاد پلت‌فرم‌های خانه‌های قشم در سایر شهرهای ایران با هدف جذب سرمایه‌گذار

وی ادامه داد: در وهله اول اولویت به جذب سرمایه‌گذار داخلی داده شده و ایجاد پلت‌فرم‌های خانه‌های قشم در سایر شهرهای ایران در دستور‌کار منطقه آزاد قشم قرار گرفته است. مدل قشم کوچک‌سازی شده و در شهرهای مختلف از جمله کلان‌شهرهایی مانند تهران،‌ شیراز، مشهد و اصفهان ایجاد می‌شود و به جای اینکه در مقصد نشسته و منتظر انتخاب قشم توسط سرمایه‌گذار باشیم ما سرمایه‌گذار هدفمند را انتخاب و در راستای ایجاد زیرساخت‌ها و توسعه گردشگری اقدام می‌شود.راموز گفت:‌ براساس نیازهایی که در راستای توسعه گردشگری نیاز است، خانه‌های قشم ایجاد می‌شود که هم توسعه برند انجام و هم سبک زندگی شامل غذا، موسیقی، شیرینی و نوشیدنی قشم در این خانه‌ها عرضه می‌شود تا سرمایه‌گذاران را در این خانه‌ها شناسایی و اقناع و پس از آن جذب سرمایه‌ صورت گیرد.وی تاکید کرد:‌ تاکنون، روح و فرهنگ جذب سرمایه در کشور توسط این رویکرد و این شیوه از کار در انفعال بوده است.

مدیرکل گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم عنوان کرد:‌ در پلت‌فرم خانه قشم برای جامعه محلی نیز پیش‌بینی‌هایی صورت گرفته که بتواند تولیدات اقتصادی خود شامل صنایع دستی و غیره را در حالت آنلاین‌شاپ‌ها عرضه کرد. همچنین در تعاملی که با برخی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای از جمله افق کوروش صورت گرفته برخی از محصولات صنایع دستی در برخی شیفت‌های افق کوروش عرضه داشته باشد که جذب سرمایه برای سرمایه‌گذار را تسهیل می‌کند. ایجاد ارزش نمادین و تغییر ذهنیت از جمله موضوعات مهمی است که می‌تواند روند سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد کشور از جمله قشم را تسهیل کند.وی تاکید کرد:‌ ایجاد ارزش نمادین،‌ تغییر ذهنیت، پویایی سرمایه‌گذاری و امنیت سرمایه‌گذاری از جمله برنامه‌ریزی‌هایی است که با هدف جذب سرمایه بیشتر در منطقه آزاد قشم در دستور‌کار قرار گرفته است و این امیدواری وجود دارد که ادامه داشته باشد و می‌تواند بر سرمایه سیاسی در قشم نیز تاثیر داشته باشد. سرمایه سیاسی به معنای افزایش تعاملات بین‌المللی است و اعتماد سرمایه‌گذار خارجی نیز جلب خواهد شد.وی به ایجاد خانه‌های قشم در کلانشهرهای متعدد‌ اشاره کرد و افزود:‌ انتقال سبک زندگی موجود در قشم از جمله برنامه‌ریزی‌ها ‌است. ۸۰ مرکز اقامتی با ۹ هزار و ۵۰۰ تخت در قشم وجود دارد که استفاده از آن‌ها در ایام خاص نیاز به رزرو دارد تا از مشکلات و سرگردانی مسافران جلوگیری شود.

تعریف  65 برنامه در راستای رونق گردشگری در مناطق آزاد

در ادامه مدیرکل گردشگری شورای عالی مناطق آزاد درباره پتانسیل‌های اقتصادی مناطق آزاد از جمله تولید،‌ واردات و صادرات در رونق صنعت گردشگری خاطرنشان کرد:‌ در زمانی که مباحث و آسیب‌شناسی گردشگری مناطق آزاد در دستور کار قرار گرفت این نتیجه به دست آمد که مجموعه‌ای از جزایر مختلف به صورت چندبخشی، متفاوت و کاملا جدای از هم برنامه‌ریزی شده و به‌دنبال برند خاصی نیز در گردشگری نیستند.وی افزود:‌ شهر مروارید، جزیره مراورید، قشم شهر فرهنگی و غیره عناوینی بود که به این جزایر داده می‌شد اما ما بحث را روی گردشگری هویت‌محور قرار دادیم و می‌توان گفت که امروز در حوزه بودجه‌ریزی مناطق آزاد سیاست‌گذاری براین است که به طور مثال پتانسیل‌های گردشگری متفاوت ایجاد شود و به‌طور مثال در چابهار پتانسیل، گردشگری باشد. روی این اصل ۳۲ حکم سیاستی تعریف شده که منجر به ۶۵ برنامه اقدام شده و در دو سال گذشته پیشرفت‌های مناسبی نیز به دست آورد.

ژئوپارک قشم برند جهانی شد

مدیرکل گردشگری شورای عالی مناطق آزاد تصریح کرد:‌ ۱۰ روز پیش در ویتنام، ژئوپارک قشم به دلیل توانمندسازی جامعه محلی برند جهانی شده و جایزه‌ای به ایران اختصاص یافت. در منطقه ارس که میزبانی مسافران خارجی دارد و در پهنه‌های مختلف مناطق آزاد می‌توان انواعی از گردشگری را تعریف کرد. گردشگری دریایی، بسته گردشگری ارزشی راهیان نور، تجاری و غیره از دیگر انواع بسته‌های گردشگری در این مناطق است.وی گفت:‌ زمانی که مناطق آزاد تحویل گرفته شد مناطق آزاد تنها عضو ستاد سفر کشور بود اما اکنون عضو رسمی و صاحب رای ستاد سفر اربعین، راهیان‌نور و خدمات سفر کشور است و نشان‌دهنده بالندگی و بلوغ گردشگری در مناطق آزاد است. این پیشرفت‌ها نشان می‌دهد که مناطق آزاد کشور در کنار سایر مناطق، هویتی مستقل داشته و می‌توانند در کنار  شبکه زنجیره گردشگری کشور نقش مستقل و مهمی ایفا کنند.

۱۳ میلیون نفر ظرفیت جذب مسافر در مناطق آزاد کشور وجود دارد

میرزایی قلعه خاطرنشان کرد: ۱۳ میلیون نفر ظرفیت جذب مسافر در مناطق آزاد کشور وجود دارد.۱۷ هزار تخت اقامتی در کیش و ۹ هزار تخت در قشم است.

پیش‌بینی برنامه هفتم توسعه برای ساخت سالانه ۵۰۰ هتل در کشور

جمشید حمزه‌ای‌زاده، رئیس جامعه هتلداران ایران نیز گفت: رونق صنعت گردشگری در مناطق مختلف کشور از جمله مناطق آزاد نیازمند ایجاد زیرساخت‌هایی است. در راستای رونق صنعت گردشگری در برنامه هفتم توسعه پیش‌بینی شده تا سالانه  ۵۰۰ هتل در کشور ساخته شود.

همچنین اکبر غمخوار،‌ عضو جامعه تورگردانان کشور با تاکید بر اهمیت دسترسی مناسب به جزایر در کشور گفت:‌ تا زمانی که نتوان زمینه انتقال یک گردشگر را به جزایر فراهم کرد در مورد سایر موضوعات نیز نمی‌توان اظهارنظری کرد. دو راه وجود دارد دریایی و هوایی. در کشور ما برای مسیرهای هوایی پرتردد با کمبود هواپیما مواجه هستیم و در این شرایط نمی‌توان برای توسعه گردشگری وظایفی برای بخش هوایی کشور تعریف کرد.وی افزود: در زمان‌های پیک مسافر امکاناتی که مسافران بتوانند ماشین‌های خود را پارک و با کشتی به کیش یا قشم بروند بسیار محدود است. این بحث‌ها نیازمند برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری است. برندینگ موضوعی مهم است اما بدون ایجاد زیرساخت و دسترسی مناسب نمی‌توان وارد آن مباحث شد؛ بنابراین باید دسترسی بهبود یابد.غمخوار گفت:‌ تربیت منابع انسانی مورد نظر برای گردشگری و راهنماهای تور نیز موضوعی مهم است و جوامع محلی در این بحث می‌توانند کمک‌کننده باشند.

ضرورت خریداری کشتی‌های کروز برای حمل گردشگران در جزایر مناطق آزاد

وی گفت:‌ مناطق آزاد کشور که جزایر مهمی مانند کیش، قشم و چابهار را در اختیار دارد باید کشتی‌های کروز را خریداری و مسافران و گردشگران در این مسیرها تردد کنند. در دریای خزر نیز این امکان وجود دارد اما با وجود همه وعده‌های داده‌شده شناورهایی که در این مسیرها قصد تردد دارند با مشکل گازوئیل مواجه هستند.

جای خالی فستیوال‌های غواصی، ماهیگیری، بازی‌های دریایی در جزایر مناطق آزاد کشور

غمخوار اظهار کرد:‌ در صورت ایجاد خطوط دریایی می‌توان به کشورهای امارات، عمان،‌ بحرین و قطر تورهای گردشگری تعریف و مسافران را به این کشورها برد. ورزش‌ها و جاذبه‌های دریایی شامل فستیوال‌های غواصی، ماهیگیری، بازی‌های دریایی از جمله ظرفیت‌هایی است که به توسعه بخش گردشگری منطقه آزاد کمک می‌کند.