کد خبر : 101741 تاریخ : ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۷ مهر
«بیمه دی»، متمایز در بیمه‌گری و سودسازی اقتصاد میهن: ثبت تراز ۲۱۰ درصدی بیمه دی در پایان نیمه نخست سال ۱۴۰۳ به وضوح نشان از تمایز این بیمه‌گر در بیمه‌گری و سودسازی دارد و انتظار می‌رود که روند شناسایی سود در خانه فیروزه‌ای دی به پایداری و کیفیت مطلوب رسیده و افزون بر اینکه رضایت بیمه‌گذاران هم به دست آورده است. راز این تمایز بیمه دی در چیست و چرا آینده درخشان را می‌توان انتظار داشت؟
«بیمه دی»، متمایز در بیمه‌گری و سودسازی

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد میهن ، در حالی که اعضای هیات مدیره شرکت بیمه دی روی درآمد ۳۰۰ هزار میلیارد ریالی از محل صدور بیمه‌نامه‌ها حساب باز کرده بودند، در ۶ ماه نخست سال این شرکت موفق شده به درآمد ۲۵۰ هزار و ۸۷۷ میلیارد و ۲۸۸ میلیون ریالی دست یابد که به این ترتیب ۹۶ درصد از بودجه را محقق کرده و توانسته ۱۶ درصد از سهم بازار بیمه‌گران منتخب حاضر در بازار سهام را به خود اختصاص دهد.خسارت پرداخت شده بیمه دی در نیمه نخست سال ۱۴۰۳ بالغ بر ۸۰ هزار و ۹۸۵ میلیارد و ۲۵۰ میلیون ریال برآورد شده که به این ترتیب تراز ۲۱۰ درصدی و نسبت خسارت ۳۲ درصدی را در پایان ترم نخست سال به جای گذاشته است. هرچند پیش‌بینی می‌شود که این نسبت در ماه‌های باقی‌مانده سال به سبب ایفای تعهدات افزایش یابد اما به لحاظ تنوع پرتفوی بیمه در رشته درمان با پذیرش ریسک با نرخ‌های فنی و حساب‌شده، اثر منفی بر روند درآمدزایی و شناسایی سود نخواهد داشت. چه اینکه این بازیگر صنعت بیمه با رویکردی متفاوت با دیگر رقبای خود توانسته در جایگاه دوم شرکت‌های بیمه‌گر بخش خصوصی و غیردولتی قرار گیرد و بعید نیست که در فروش حتی به جایگاه نخست راه یابد.

 بازیگر جدی در بازار درمان

بیمه دی در طول سال‌های فعالیت خود تلاش کرده تا بهره‌وری را با رویکرد فناورانه در ارائه خدمات به بیمه‌گذاران‌اش افزایش دهد و هزینه‌ها را کنترل کند تا آنجا که در حوزه بیمه‌گری دیجیتال از این شرکت به عنوان یک بیمه‌گر پیش‌رو و با گستردگی خاص یاد می‌شود. این شرکت با سرمایه ثبت شده ۹ هزار و ۵۰۰ میلیار ریالی در شهریور امسال فروش ۱۷ هزار و ۴۸۱ میلیارد و ۳۲۶ میلیون ریالی را به ثبت رسانده و در پایان نیمه نخست سال درآمد خود را با ۷۶ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل به رقم بالای ۲۵۰ هزار میلیارد ریال افزایش داده است. ۹۰ درصد از پرتفوی ۶ ماهه بیمه دی از محل صدور بیمه‌های درمان بوده و سهم بیمه شخص ثالث و حوادث سرنشین ۶ درصد، بیمه‌های زندگی ۱ درصد و سایر رشته‌ها ۳ درصد بوده است.

این بیمه‌گر هرچند در ۱۰ اردیبهشت برنده مناقصه خرید خدمات بیمه تکمیلی درمان بنیاد شهید و امور ایثارگران شد و یک میلیون و ۶۸۶ هزار نفر را تحت پوشش خود نگه داشت اما به این قرارداد مهم اکتفا نکرد و با سیاست مدیریت ریسک در رشته درمان به یکی از بازیگران جدی مناقصه‌های بیمه‌ای تبدیل شد و در این رقابت نرخ فنی خود را برای کنار زدن رقبا حفظ کرد.

ثروت‌آفرینی دی با دستاوردهای خاص

ثروت‌آفرینی بیمه دی در سال‌های اخیر باعث شیرین شدن کام سهامداران و رضایت مطلوب بیمه‌گذاران شده و تأکید مدیران ارشد این است که شبکه فروش نقش اول را باید بر عهده بگیرند و دنبال تنوع پرتفو با چاشنی سودسازی باشند. در چنین فضایی بود که این شرکت برنامه تبلیغاتی خود را به صورت هدفمند، بازتعریف کرد و این پایان ماجرا نبود چرا که رسیدن به اهداف از پیش ترسیم شده و دستیابی به جایگاه بالاتر در گروی افزایش سرمایه بود و بر اساس برنامه هیات مدیره قرار است که سرمایه بیمه دی از محل سود انباشته و اندوخته سرمایه‌ای تأمین شود و به ازای هر سهم، ۵۹.۷ درصد سهام جایزه به سهامداران اختصاص پیدا کند.کسب رضایت ۹۷ درصدی مراجعه‌کنندگان بیمه دی در اولین نظرسنجی نشان از نمایان شدن آثار سیاست مشتری‌مداری و تکریم بیمه‌گذاران دارد، افزون بر اینکه این شرکت از تله روزمرگی که برخی شرکت‌های بیمه گرفتار آن شده‌اند، فاصله گرفته و سیاست خلق محصولات و خدمات جدید متناسب با نیازهای مشتریان را دنبال می‌کند.

تجربه مثبت بیمه دی در شاخص رضایت

بر اساس اعلام معاونت فنی بیمه دی، بیش از ۱۰ هزار و ۶۰۰ مرکز درمانی در کل ایران شامل بیمارستان‌ها، داروخانه‌ها، مراکز محدود جراحی، درمانگاه‌ها و … با بیمه دی طرف قرارداد هستند و این گستردگی آشکارا نشان از ایفای تعهدات به موقع دارد و تجربه ۷ سال پیاپی ارائه خدمات به جامعه ایثارگران کشور باعث شده تا دیگر بیمه‌گذاران بزرگ، بیمه دی را به عنوان بیمه‌گر خود انتخاب کنند که از جمله این بیمه‌گذاران می‌توان به دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، دانشگاه تربیت مدرس و شرکت هواپیمایی کیش اشاره کرد و در این حوزه تلاش شده تا خدمات متمایز و محصولات جدید به جامعه هدف معرفی شود. مدیران بیمه دی همچنان تلاش دارند تا سهم خرده‌فروشی در پرتفوی شرکت به بالای ۵۰ درصد برسد و رویکرد جذب پرتفوی کیفی و سودآور به موازات مدیریت و کنترل ریسک باعث شده تا اهداف در دسترس باشد.گام دوم بیمه دی برای افزایش سرمایه به مبلغ ۲۰ هزار میلیارد ریال اکنون روی میز هیات مدیره قرار دارد که نهایی شدن آن باعث استحکام بیشتر ساختار مالی و ظرفیت‌های بیمه‌گری و البته جهش سود خواهد شد.

پیام تغییر سکاندار بیمه دی

انتصاب طاهر موهبتی، مدیرعامل بیمه دی به عنوان معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی البته تأثیری بر اجرای برنامه این شرکت نخواهد داشت چرا که بیمه دی قائم به شخص نبوده و به نظر می‌رسد حمیدرضا صفی‌خانی از چهره‌های شناخته شده و باسابقه صنعت بیمه، سکان هدایت را در اختیار خواهد گرفت. او که از سوی هیات مدیره برای تصدی مدیرعاملی بیمه دی به بیمه مرکزی معرفی شده و صلاحیت حرفه‌ای‌اش هم تأیید شده، تحقق برنامه و اهداف را در گروی اجماع درون خانواده فیروزه‌ای صنعت بیمه، شایسته‌سالاری و تلاش بیشتر ترسیم کرده و معتقد است که نبض حکمرانی مطلوب در بیمه دی، در گروی دیجیتالی شدن روندها و فرآیندها و حکمرانی داده‌هاست و با این حساب انتظار می‌رود که در آینده اصول حاکمیت شرکتی، کنترل ریسک و ارائه محصولات و خدمات بیمه دی با تغییرات محسوس مواجه شود. دست‌یابی به سود ۲۰ هزار میلیارد ریالی تا پایان سال ۱۴۰۳ تنها یک نشانه است از افق روشن بیمه دی. تحقق این هدف با توجه به سود خالص بیش از ۸ هزار میلیارد ریالی در سال ۱۴۰۲ البته که کام سهامداران را بیش از گذشته شیرین‌تر خواهد کرد و نشانه می‌دهد که بر اساس قاعده اعداد بزرگ می‌توان در رشته درمان کارآمد و مؤثر ظاهر شد و ضریب خسارت را کاهش داد و به سود پایدار دست پیدا کرد.

نسبت توانگری مالی بالا برای ۶ سال متوالی

دستیابی به سطح یک توانگری مالی توسط بیمه دی به تأیید بیمه‌گری گویای این حقیقت است که این شرکت در ایفای تعهدات با وجود پیچیدگی‌ها و هزینه خسارت در رشته درمان، به جایگاه تثبیت شده‌ای دست یافته و افزایش سرمایه در راه هم باعث بهبود این شاخص در سال‌های آینده خواهد شد.