به گزارش پایگاه خبری اقتصاد میهن، احمدرضا لاری زاده در گفتگو با روابط عمومی این سندیکا، افزود: از طرفی به دلیل اختیاری بودن بیمه نامه آتشسوزی و یا شاید انفعال بخشهای متولی توسعه فرهنگ بیمه، در اکثر موارد این رشته از سوی جامعه مصرفکننده کمتر مورد استقبال قرار گرفته و این عدم تعادل رفتاری بین عرضه کنندگان بیمه که شرکتهای بیمه باشند و استفاده کنندگان از بیمهنامههای اختیاری که بیمهگذاران باشند، باعث شده تا شاهد نرخشکنی و ارائه شرایط غیر فنی در سطح بازار صنعت بیمه به خصوص در مورد ریسکهای متوسط باشیم.لاری زاده با بیان اینکه، در حوزه ریسکهای بزرگ به دلیل رعایت الزامات آییننامه ۷۶ شورای عالی بیمه و همچنین ظرفیت نگهداری شرکتهای بیمه مستقیم و لزوم اخذ پوششهای اتکایی شاهد رفتار حرفهای تر در صنعت هستیم، گفت:دبیر کارگروه بیمههای آتش سوزی سندیکای بیمهگران ایران گفت: چالش اساسیتر صنعت بیمه در رشته آتشسوزی مربوط به حوزه بیمه گذاران است. متاسفانه در شرایط فعلی اکثر صنایع و فعالیتهای تولیدی متاثر از تحریمهای ظالمانه و شرایط سخت اقتصادی هستند و این موضوع باعث شده تا سطح کیفی و کمی تجهیزات ایمنی و نیروی انسانی واحدهای HSE به خصوص در صنایع حساس و پرخطر کاهش یابد، که این مسئله ضریب خطر فعالیت این گونه صنایع را به شدت افزایش داده است.وی اظهار کرد: بسیاری از موارد خسارت به دلیل عدم تعمیرات اساسی، رفع نواقص جزئی و استفاده حداکثری از ظرفیت تولید به وقوع پیوسته است و افزایش تعداد آتشسوزیهای بزرگ یک سال اخیر موید این ادعاست.لاری زاده گفت: چالش دیگر در بخش حوزههای آتش سوزی که به نظر می رسد نیازمند توجه بیشتر از جانب بیمه گران است، ضرورت تغییر رویکرد در قبال منابع انسانی این حوزه و توجه به آموزش حرفه ای و توانمند سازی و اصلاح نظام پرداخت می باشد تا بتوان مشکلات این حوزه را در بخش های ارزیابی ریسک، صدور بیمه نامه و ارزیابی خسارت مرتفع نمود.
دبیر کارگروه بیمههای آتش سوزی سندیکای بیمهگران ایران با اشاره به نقش تکنولوژی در تغییر و تحول صنعت بیمههای آتشسوزی اظهار کرد: تکنولوژی در دو حوزه ” بیمهگذار ” و “فرآیندهای بیمهگری ” تاثیر اساسی بر صنعت بیمههای آتشسوزی داشته است؛ بخش عمده حق بیمه تولیدی شرکتهای بیمه در رشته آتش سوزی مربوط به پوشش بیمهای صنایع است که به هر حال توسعه صنایع و تکنولوژی نوین و جدید باعث ایجاد ریسکهای جدید میشود.وی عنوان کرد: چه بسا ریسکها و فعالیتهایی که در گذشته پرخطر بودهاند اکنون به مدد تکنولوژی ریسک اینگونه فعالیتها کاهش یافته و در مقابل شاهد ریسکهای نوظهور در بیمههای آتشسوزی به خصوص صنایع پتروشیمی، تجهیزات الکترونیک و لوازم خانگی و صنایع مواد غذایی هستیم. این موضوع باعث شده تا شرکتهای بیمه به سمت تغییر، بازنگری و تجدید اکچوئری نرخهای بیمه حرکت کرده ویا شرایط خصوصی جدید در بیمه نامههای صادره در ذیل آیین نامه ۲۱ شورای عالی بیمه را طراحی و تدوین کنند.لاری زاده افزود: تاثیر دیگر تکنولوژی در فرآیندهای بیمهگری است؛ هم اکنون به مدد تکنولوژی، بازدید و ارزیابی ریسک از شیوه سنتی خارج شده و با استفاده از نرمافزارها و اپلیکیشنهای بیمهای، امکان صدور آنلاین بیمه در اکثر شرکتها آغاز شده است و تبادل اطلاعات حداکثری بر اساس موقعیت جغرافیایی، اتصال نرمافزار بیمهگری شرکتها با سرویسهای سازمان های بیرونی از جمله شرکت پست و سامانه جامع انبارها برقرار شده ولی در این خصوص باید گفت که استفاده از تکنولوژی در بیمههای آتش سوزی نه تنها متناسب با افزایش رشد سایر صنایع نبوده، بلکه متناسب با رشد استفاده از این ابزارها همانند سایر رشتههای بیمهای نیز نبوده است که البته بخشی از آن به ماهیت این رشته مربوط میشود و بخشی از آن نیز ناشی از قوانین و مقررات است.وی با اشاره به فعالیتهای انجام شده از سوی کارگروه بیمه های آتش سوزی سندیکا در زمینه پیشگیری و مدیریت ریسک این رشته عنوان کرد: در بیمههای آتش سوزی رایج، علاوه بر تحت پوشش قرار دادن خطر آتش سوزی بالغ بر ۲۶ خطر تبعی نیز ارائه میشود و دامنه پوشش آن به اموال و داراییهای مشهود صنایع با تمام گستردگی آن، ادارات، سازمانها، مراکز درمانی و خرید، مراکز خدماتی و فرهنگی، زیرساختهای ملی و انبارهای خرد و کلان کالا و بالاخره منازل مسکونی شهری و روستائی اعم از ویلایی، آپارتمانی و برجهای مسکونی برمیگردد.لاری زاده اظهار کرد: خوشبختانه اعضای کارگروه بیمههای آتش سوزی به عنوان یکی از فعالترین کارگروههای سندیکا همواره با رصد ریسکهای موجود بازار و انتقال تجربیات خود با سایر اعضا، در تدوین الزامات ایمنی برای پوشش بیمه ای اغلب مشاغل متناسب با نوع فعالیت اقدام و با تشکیل کمیتههای متعددی در کارگروه به منظور صیانت از سرمایههای ملی و در راستای حفظ سلامت و ایمنی شهروندان در نحوه مواجهه و ارائه پوشش بیمهای ریسکهای نامطلوب در کارگروه بحث و تصمیم واحد در این خصوص اتخاذ میکنند.
لزوم افزایش تعامل شرکت های بیمه با سایر نهادها
وی در خصوص نوع همکاریها بین سندیکای بیمهگران ایران و سایر نهادهای دولتی و خصوصی در زمینه بهبود پوشش بیمههای آتشسوزی اظهار کرد: در سالهای اخیر ارتباطات موثری با نهادهای ذیربط از جمله بیمه مرکزی، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، سامانه جامع انبارها مستقر در سازمان صنعت معدن و تجارت، شرکت پست، صندوق حوادث طبیعی ساختمان، سازمان آتشنشانی، شرکت ملی گاز و شرکت توزیع نیروی برق از طریق سندیکای بیمهگران صورت گرفته است.لاری زاده گقت: اگرچه هم اکنون فرآیند صدور بیمه نامههای آتش سوزی به دلیل ضعف زیرساختهای برون سازمانی شرکتهای بیمه یا پارهای از مقررات با مشکل مواجه شده اما این ارتباطات باعث کاهش مشکلات و همچنین رفع دغدغه نهادهای ناظر در اجرای صحیح قانون شده است؛ به طوری که به جرأت میتوان گفت در حال حاضر هیچگونه ارائه خدمات بیمهای به کالاهای قاچاق توسط بیمه گران در بخش بیمه های آتش سوزی ارائه نمیشود، همچنین اعضای کارگروه بیمههای آتش سوزی با استفاده از ظرفیت کارشناسی شرکتهای متبوع، همواره آمادگی خود را برای همکاری نزدیک و کاملتر با صندوق حوادث طبیعی ساختمان و کاهش آلام هم وطنان عزیز در بلایای طبیعی اعلام داشتهاند.
لزوم تغیر قوانین و فرآیندها به منظور بهبود وضعیت صنعت بیمه در رشته آتشسوزی
دبیر کارگروه بیمههای آتش سوزی سندیکای بیمهگران ایران در خصوص برنامههای آینده این کارگروه اظهار کرد: بیمههای آتش سوزی رایج در شرکتهای بیمه غالباً در چهارچوب آیین نامه ۲۱ شورای عالی بیمه ارائه میشود و با توجه به اینکه سنوات زیادی از تصویب آیین نامه مذکور گذشته است، شرایط آن به تناسب نیازهای جامعه اصلاح و به روزآوری شده؛ البته قوانین و مقررات جاری برای ارائه بیمه نامههای جدید با استانداردهای بین المللی مسکوت است. به همین دلیل این کارگروه تلاش کرده تا در قالب کمیتههای تخصصی نسبت به تهیه بیمه نامههای جدید بهصورت تمام خطر با استانداردهای روز اقدام کند و همزمان با آن نیز فرآیند استانداردسازی و یکسانسازی شرایط پوششهای تبعی فعلی و جدید در کارگروه آغاز شده که در همین راستا میتوان گفت فعالیت مذکور همراه با مسائل روز رشته آتش سوزی، از اهم برنامههای جاری کارگروه بیمههای آتش سوزی می باشد و همچنین لازم است شرکت های بیمه با مساعدت بیمه مرکزی و سندیکا نسبت به تهیه و تنظیم بیمه نامههای استاندارد بینالمللی اقدام کنند.وی افزود: همچنین با توجه به رشد تکنولوژی دیجیتال و به منظور ارائه خدمات مطلوب و به روز لازم است بستر امکان اصالت درخواست بیمه گذار از طریق درگاههای الکترونیک از لحاظ قانونی فراهم شود؛ اگرچه این موضوع در خصوص اشخاص حقیقی در حال حاضر اجرایی است اما در خصوص اشخاص حقوقی با توجه به آیین نامه ۷۱، شرکتهای بیمه به دلیل عواقب حقوقی بعدی آن احتیاط میکنند.
برخی بیمه گذاران خرید بیمه نامه را جایگزین رعایت الزامات ایمنی میکنند
دبیر کارگروه بیمههای آتش سوزی سندیکای بیمهگران ایران اظهار کرد: مسئله دیگری که در این زمان نیاز آن به شدت احساس میشود؛ ضمانت اجرایی وظایف نهادهای نظارتی است. در حالی که شرکتهای بیمه قاعدتاً باید برای ارزیابی ریسک به گواهی نهادهای نظارتی از جمله سازمان آتش نشانی، شهرداری ها، سازمان نظام مهندسی و سیار نهادهای مربوطه تکیه کنند؛ گاهاً ملاحظه میشود که این انتظار برعکس میشود. به عنوان مثال برای ملزم نمودن یک مرکز درمانی یا مراکز خرید بزرگ در پایتخت به رعایت مسائل ایمنی، باید به ابزار عدم ارائه پوشش بیمهای اتکا کرد. بی توجهی به این مسأله تا آنجا پیش رفته است که در برخی موارد بیمه گذاران خرید بیمه نامه را جایگزین رعایت الزامات ایمنی میکنند.
بهره گیری از هوش مصنوعی میتواند عقب افتادگی نفوذ بیمه در بخش آتش سوزی را کاهش دهد
دبیر کارگروه بیمههای آتش سوزی سندیکای بیمهگران ایران با اشاره به لزوم بهرهگیری از دادههای بزرگ و هوش مصنوعی به منظور ارزیابی بهتر ریسکهای آتشسوزی گفت: قانون اعداد بزرگ، اساس محاسبه حق بیمه و اکچوئری در صنعت بیمه است؛ خوشبختانه دادههای بیمه های آتش سوزی به عنوان یکی از قدیمیترین رشتههای بیمهای رایج کشور از حجم و ارزش مناسبی برخوردار است، اما لازم است با استفاده از ابزارهای نوین از این دادهها نهایت استفاده را جهت افزایش ضریب نفوذ بیمه به کار برد؛ یکی از این ابزارها همانند همه صنایع استفاده از “هوش مصنوعی ” است و معتقدم با اصلاح تحلیل دادهها میتوان عقب افتادگی نفوذ بیمه را در بخش آتش سوزی با تعدیلات منطقی نرخ و ارائه پوششهای مناسب بر اساس نیاز جامعه هدف جبران کرد.
پوشش اتکایی داخلی در حوزه پوشش حوادث و بلایای طبیعی جوابگوی خسارت نیست
دبیر کارگروه بیمههای آتش سوزی سندیکای بیمهگران ایران در خصوص تغیرات اقلیمی و استراتژیهای مقابله با افزایش ریسک آتشسوزیها در کشور افزود: امروزه در دنیا با توسعه دانش و فراگیر شدن استفاده از هوش مصنوعی و تکنولوژیهای نوین خطای انسانی و مکانیکی به شدت کاهش یافته یا در حال کاهش است، اما به جرات میتوان گفت تغییرات اقلیمی و حوادث طبیعی بزرگترین چالش و تهدید جوامع در عصر جدید هستند؛ طبق تحقیقات علمی پیشبینی میشود که به لطف پیشرفت در زمینه ساخت و ساز، آسیبهای زلزله رو به کاهش رفته اما سیل، طوفان و رانش و نشست زمین بزرگترین چالش بشر خواهد بود.وی با بیان اینکه رفع این دغدغه و چالشهای موجود از سوی دولتها به شرکتهای بیمه واگذار شده، اظهار کرد: به طور حتم با بهرهگیری از مکانیزم بیمه، دولتها کمتر گرفتار عواقب اجتماعی و اقتصادی آن میشوند. کشور ما نیز به دلیل وسعت جغرافیایی و توپوگرافی خاص خود با اکثر بلایای طبیعی روبرو است و اگرچه با تشکیل صندوق حوادث طبیعی امید میرود که بخشی از این دغدغهها مرتفع شود، اما استراتژی مناسب برای مقابله با این تهدیدات در مرحله اول ارتباط موثر با کشورهای صاحب دانش بیمه و تبادل اطلاعات علمی در این خصوص و به دنبال آن اخذ پوشش اتکایی با دامنه جغرافیای مناسب است.