۱۴۰۲ چهارشنبه ۱۸ بهمن چاپ
رئیس کل بیمه مرکزی:

بیمه نامه راننده محور از سال آینده كلید می‌خورد/ هیچ شرکت ورشکسته بیمه ای نداریم

بیمه نامه راننده محور از سال آینده كلید می‌خورد/ هیچ شرکت  ورشکسته بیمه ای نداریم

اقتصاد میهن: رئیس کل بیمه مرکزی از همکاری پلیس راهور و بیمه خبر داد و گفت:از ۱۳ آذر امسال جریان داده به صورت آنلاین بین بیمه و پلیس راهور برقرار شد و اکنون با وارد کردن جزییات، داده‌ها به‌صورت آنلاین در سیستم فراجا قرار می‌گیرد و به بیمه مرکزی منتقل می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد میهن  ، علی استاد هاشمی درخصوص همکاری بیمه مرکزی با پلیس راهور در دو موضوع کروکی برخط و راننده‌محوری گفت: در بحث کروکی برخط بیمه برای تبلت‌ها و سرورها تامین مالی را انجام دادیم تا این امکانات در اختیار پلیس راهور قرارگیرد.البته در گذشته پلیس راهور بدون برخط شدن به‌صورت پایلوت روی تبلت‌ها این طرح را اجرا کرد اما از ۱۳ آذر امسال جریان داده به صورت آنلاین بین بیمه و پلیس راهور برقرار شد و اکنون با وارد کردن جزییات، داده‌ها به‌صورت آنلاین در سیستم فراجا قرار می‌گیرد و به بیمه مرکزی منتقل می‌شود.

وی افزود: در آخرین جلسه مقرر شد کارگروهی بین بیمه و پلیس راهور تشکیل شود و به‌صورت هفتگی تمام اختلالات را بررسی کرده تا زمان حضور پلیس درهر حادثه و ثبت اطلاعات کاهش پیدا کند. اکنون هنگام بروز تصادفات، مدت دو ساعت زمان می‌برد تا زمانی که اطلاعات به بیمه مرکزی منتقل شود. البته همچنان ممکن است مشکلات اینترنتی وجود داشته باشد اما ما در تلاش برای رفع مشکلات هستیم. هدف ما این است که همه این اقدامات به‌صورت آنلاین انجام شود تا دیگر نیازی به حضور مردم در بیمه نباشد.

رئیس کل بیمه مرکزی در خصوص موضوع راننده‌محوری نیز توضیح داد: در بحث راننده‌محوری، بیمه‌نامه باید بر اساس رفتار راننده تعریف شود، چون راننده پرخطر به بیمه صدمه بیشتری می‌زند. از این رو سامانه خود را در بیمه مرکزی تعریف کردیم؛ اما داده‌ها را باید از پلیس راهور دریافت کنیم. قرار است بعد از اینکه کروکی برخط به نتیجه رسید  که احتمالا تا پایان سال خواهد بود، موضوع راننده‌محوری را دنبال کنیم و سال آینده می‌توانیم آغاز کنیم.وی درباره تغییر ملاک خودرو‌های متعارف و غیرمتعارف، گفت: بیش از دو سال است که بیمه مرکزی نظر خود را درباره اصلاح ملاک خودرو‌های متعارف و غیرمتعارف به مجلس اعلام کرده ولی هنوز جزو الویت‌های صحن نبوده و باید در صحن بررسی و تصویب شود، ما از حقوق مردم دفاع میکنیم.

استاد هاشمی با بیان اینکه در کل جامعه با موضوع فناوری‌های جدید روبه‌رو هستیم؛ گفت: امروز  کل جامعه جهانی به سمت فناوری اطلاعات حرکت می‌کند. البته صنعت بیمه مقداری کند وارد این موضوع شده است. اکنون همه جوامع در دوران مدرن زندگی می‌کند و دیگر از دوران سنتی عبور کردیم؛ اما در عین حال نیاز است در نقش شتاب‌دهنده‌ حاضر شویم.وی ادامه داد: از این رو آیین‌نامه اینشورتک در حال حاضر به تصویب رسیده و استقبال می‌کنیم از اینکه فناوری‌های جدید را وارد صنعت بیمه کنیم و گام موثری در زمینه فناوری‌های جدید در صنعت بیمه برداریم اما معتقدیم الزامات و قوانین بیمه‌گری باید رعایت شود. امروز که وارد فناوری‌های‌ جدید شدیم، از هر نوع شرکت فناور استقبال می‌کنیم.

هیچ شرکتی ورشکسته نشده است

رئیس کل بیمه مرکزی درباره اعلام ورشکستگی برخی شرکت‌های بیمه نیز گفت: برخی شرکت‌های بیمه اطلاعات ناقصی را ارایه می‌کنند و این درست نیست البته ملاک بیمه مرکزی تنها ملاک افزایش پرتفوی را ملاک قرار نمی‌دهد و بایستی تمام موارد در نظر گرفته شود الان در حال حاضر هیچ کدام از شرکت‌ها از شاخص‌های اعلامی افول نداشته و شرکتی که نتواند توانگری خود را مراعات کند رصد و رسیدگی می‌شود و هیچ شرکت‌ها مشکل ورشکستگی ندارند.

نسخه کاغذی کامل حذف می شود

همچنین، رئیس کل بیمه مرکزی با اشاره به اینکه ارائه نسخه فیزیکی دارو به بیمه‌های تکمیلی از ابتدای اسفند حذف می‌شود درباره همکاری بیمه مرکزی و وزارت آموزش و پرورش برای گسترش و افزایش ضریب نفوذ بیمه در کشور، خاطرنشان کرد: زنگ بیمه در مدارس گسترش یافته، نمایندگان بیمه به مدارس رفته و در خصوص آشنایی دانش‌آموزان با بیمه برنامه‌هایی اجرا می‌کنند. همچنین شناسایی انواع بیمه و مزایای آن نیز در قالب محتوا ، کتاب و جزوه در مدارس انجام می‌شود.استاد هاشمی در خصوص حذف نسخه الکترونیکی و تکلیف بیمه‌ها، عنوان کرد: باید فرهنگ‌سازی مناسبی برای مردم در خصوص استفاده از بیمه‌ها انجام شود. در آذر امسال در ۱۷ استان کشور نشست‌های علمی در راستای فرهنگ‌سازی انجام شد و مقرر شده تا استند واحدی در شرکت‌های بیمه طراحی و در معرض دید عموم قرار داده شود.وی اظهار کرد: موضوع هاب درمان و نسخه‌های الکترونیک از دو سال پیش کلید خورده و چند نهاد باید با هم همکاری کنند تا کار اجرایی شود. مقرر شده اطلاعات تمام مراکز درمانی به سامانه دیتاس وارد شود و بیمه‌گرها اطلاعات را رصد و سهم بیمه‌شده را معین و پرداخت خسارت شود.در برخی قسمت‌ها مانند داروخانه‌ها اجرای کار وضعیت بهتری داشته و بیمه‌های تکمیلی در انتهای این مسیر هستند.

استاد هاشمی افزود: سامانه‌ای طراحی کردیم تا ارتباط ما با دیتاس بهبود یابد اما منجر به انجام کلیه نسخه‌های الکترونیکی نشده است چون مراکز درمانی اطلاعات را به طور کامل ارائه نداده‌اند.رئیس کل بیمه مرکزی عنوان کرد: بیش از ۸۰ درصد مراکز درمانی با بیمه‌گر ارتباط دارند و در حال تست هستیم که ارایه نسخه فیزیکی در دارو از ابتدای اسفند حذف شود.وی افزود: مدت زمان پرداخت خسارت نیز باید به تدریج کوتاه شود و در کنار حذف نسخه‌های فیزیکی برای دارو پیگیری شود.استاد هاشمی ضمن اشاره به اینکه هم اکنون ظرف مدت دو ساعت اطلاعات به بیمه مرکزی میرسد و این زمان به تدریج کمتر می‌شود، ادامه داد: الان برخی از شرکت‌ها، ارزیابی و پرداخت خسارت را هم به صورت آنلاین انجام میدهند و حتما سایر شرکت‌ها را به سمت ارزیابی و پرداخت الکترونیکی خسارت‌ها می‌بریم.

استاد هاشمی درباره تاثیر انتشار اسامی‌بدهکاران‌کلان بانکی گفت: علاوه بر اعلام اسامی بدهکاران؛ باید به شرکت‌های بیمه هم میزان ریسک مشتریان را هم اعلام کنیم؛ برای شرکت‌های بزرگ که بدهی بزرگی به بیمه‌ها دارند تدابیری اندیشیده شده تا دریافت بیمه نامه برای آن‌ها دشوار شود که این امر نیازمند بررسی بیشتر است ولی حتما در فروش بیمه نامه برای این شرکت‌ها سختگیری‌ها بیشتر می‌شود.

شرکت بیمه باید کارشناسی ریسک درستی در بیمه‌نامه داشته باشد

وی در خصوص آتش‌سوزی بیمارستان گاندی و پرداخت بیمه گفت: در مورد آتش‌سوزی بیمارستان گاندی و موارد دیگر موضوع این است که هنگام نرخ‌گذاری برای ساختمان در مواردی سطح بالا است و باید کارشناس نرخ‌گذاری کند ابتدا باید بررسی کنیم که در بیمارستان گاندی این اقدام انجام شده یا خیر؟. شرکت بیمه باید کارشناسی ریسک درستی در بیمه‌نامه داشته باشد و چنانچه این اقدام درست باشد، بیمه‌گذار مکان‌های پرریسک نباید ورود کند.استاد هاشمی همچنین درباره حذف شدن از حمل و نقل بین المللی جاده ای به دلیل تعلیق بیمه سبز ایران نیز اضافه کرد: از شهریور ۱۴۰۰ مرکز که COB که در بلژیک مستقر است، اعلام کرد که باید الزاماتی را برای ابقا در اتحادیه کارت سبز رعایت کنیم. زمان زیادی برای رعایت و فراهم کردن این الزامات طول کشید اما اکنون به طور کامل همه موارد فنی و این الزامات طبق اساسنامه COB رعایت و اجرا شده است.

وی سپس بیان کرد: به دلیل همان طولانی شدن زمان مرکز COB کارت سبز بیمه ایران را به حالت تعلیق درآورد اما ما تلاش و رایزنی های زیادی برای رفع این مساله با این مرکز داشتیم. در بیمه مرکزی، شخص ثالثی که مورد نظر و استاندارد این مرکز بود را با همه موارد فنی آن ایجاد کردیم، اساسنامه و هیات مدیره نیز تعیین شده اما هنوز این تعلیق برداشته نشده است و دلیل این مرکز نیز عدم اثبات پایداری رعایت این الزامات از سوی ایران است.رئیس کل بیمه مرکزی همچنین متذکر شد: ما تا زمان رفع این تعلیق به بیمه نامه ای نیاز داشتیم که هم در اتحادیه اروپا و هم در همه جای دنیا مورد پذیرش باشد تا رانندگان ما با آن تردد کنند. در حالی که این مساله بر عهده ما نبود و باید همان مرکز COB این مشکل را حل می کرد اما ایران به عنوان رگولاتوری به این مساله ورود کرد  و  بعد از رایزنی و تلاش های زیاد، بیمه نامه ای توسط یک شرکت بیمه ایرانی خریداری و جایگزین کارت سبز شد تا در همه جای دنیا مورد پذیرش باشد و اکنون این اتفاق افتاده و هیچ راننده و کامیون داری نمی تواند ادعا کند که به دلیل نداشتن بیمه نامه نتوانسته از مرز خارج شود.

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها