۱۴۰۲ شنبه ۳۰ دي چاپ

عبور از «اقتصاد نفتی» با ریل گذاری «بانک ایران زمین» در اقتصاد ایران

عبور از «اقتصاد نفتی» با ریل گذاری «بانک ایران زمین» در اقتصاد ایران

اقتصاد میهن: توسعه اقتصادی، به سیاست‌ها، برنامه‌ها یا فعالیت‌هایی اطلاق می شود که با هدف افزایش رفاه اجتماعی، کاهش فقر، ایجاد عدالت اجتماعی و ایجاد اشتغال، به منظور دستیابی به بهبود شرایط اقتصادی و کیفیت زندگی یک جامعه صورت می گیرد. با ایجاد رشد مرحله‌ای و تنها از طریق بهبود تدریجی نمی‌توان مسائل جدی و عمیق اقتصادی یک جامعه را برطرف ساخت.

بسیاری از جوامع توسعه نیافته یا در حال توسعه، از مشکلات عمیقی نظیر بی‌کاری، فقر، فقدان امنیت اقتصادی و غذایی رنج می‌برند. این جوامع جهت تبدیل شدن به یک جامعه توسعه یافته نیازمند رشد با شیب بالا جهت موفقیت در بازار رقابت می‌باشند. از طرفی محدود‌کننده رشد اقتصادی، ظرفیت‌های موجود زیرساختی در اقتصاد مانند حجم نقدینگی، صنایع زیرساختی موجود، صنعت حمل و نقل، زیرساخت‌های انبار کالاها و زیرساخت‌های لجستیک کشور می‌باشد.بنابر‌این برای برطرف کردن مشکلات و همچنین بهبود کیفیت زندگی، نیازمند ایجاد زیرساخت‌های نوین هستند. چنین تحولی همان توسعه اقتصادی است.

* اهمیت حمل و نقل ریلی در توسعه اقتصادی کشور

حمل و نقل از مهم ترین عوامل در رشد و توسعه کشورها به شمار می آید. تا جایی که برخی اقتصاددانان معتقدند هیچ اقتصاد پیشرفته ای بدون توسل بـه شبکه حمل و نقل مدرن قادر به ادامه فعالیت نیست و فعالیت های حمل و نقل از جملـه فعالیت های اساسی و زیربنایی رشد اقتصادی و لازمه تحول جامعه محسوب می شود.حمل و نقل ریلی به دلیل ویژگی های منحصر به فردی از جمله صرفه جویی در مصرف انرژی، سازگاری با محیط زیست و توسعه پایدار، کاهش هزینه ها، امنیت بیشتر نسبت به سایر شقوق حمل و نقل و... با استقبال بیشتری برای ترانزیت مواجه شده و دولت ها نیز سیاست های خود را در جهت تقویت حمل و نقل ریلی در پیش می گیرند.شاید بیشتر مزایای حمل و نقل ریلی در بلند مدت محسوس و قابل مشاهده باشد اما امروزه کشورها به خوبی با این مزایا آشنا شده و اهمیت حمایت از حمل و نقل ریلی را درک کرده اند.

صرفه جویی در مصرف سوخت: میزان مصرف سوخت حمل و نقل ریلی در حمل بار یک هفتم حمل ونقل جاده ای است. در کشور ما سهم حمل و نقل ریلی در حمل بار ۱۲.۵ درصد و در جابجایی مسافر ۱۰ درصد است و تنها دو درصد مصرف گازوئیل کشور را به خود اختصاص می دهد.همچنین نتیجه یک پژوهش نشان داده که راه آهن ۳ الی ۵ برابر جاده در مقابل سطح زمین مساوی ظرفیت حمل و نقل دارد. در مورد هزینه ساخت نیز هزینه های جاده سازی در هر کیلومتر ۳ برابر از هزینه های ساخت راه آهن با همان ظرفیت د مورد ترافیک بار بیشتر است.

کاهش آلودگی هوا: مصرف پایین انرژی در حمل و نقل ریلی میزان آلودگی این مدل حمل و نقل را برای محیط زیست نیز کمتر کرده است. بر اساس پژوهشی که در کشور سوئیس انجام گرفته، سهم راه آهن در آلودگی هوا تنها یک درصد است و همین باعث شده حمل و نقل ریلی به عنوان حمل و نقل سبز نیز شناخته شده است. بر اساس این تحقیقات جایگزینی راه آهن بجای جاده طی ۱۰ سال می تواند میزان آلودگی هوا را به میزان ۳۰ درصد اکسید نیتروژن، ۸۰ درصد هیدروکسیدها و ۵۰ درصد هیدروکربن ها کاهش دهد.

کاهش آلودگی صوتی: آلودگی صوتی راه آهن نیز کمتر از سایر شیوه های حمل و نقل است. پژوهش های علمی حاکی از آن است که که سروصدای خودروهای ریلی به خاطر برد فرکانس موثر آزار و اذیت کمتری نسبت به سر وصدای ناشی از خودروهای جاده ای دارند.

ایمنی: آمارها حاکی از آن است که سفرهای ریلی از ایمنی بیشتری نسبت به سفرهای جاده ای برخوردار است تا جایی که خطر تصادف جاده ای را بیش از ۵۰ برابر بیشتر از سفرهای ریلی می دانند. در ادامه نگاهی اجمالی می اندازیم به کارنامه درخشان بانک ایران زمین در سرمایه گذاری حوزه‌های اقتصادی کشور  و پیشبرد پروژه‌های عمران و آبادانی ایران عزیز.

* ریل گذاری بانک ایران زمین در صنعت حمل و نقل ریلی

 یکی از اقدامات اخیر بانک ایران زمین که می‌توان به آن اشاره کرد؛ حمایت مالی از ابر پروژه آزادراه شیراز- اصفهان، به عنوان بزرگترین آزادراه کشوراست که پس از ۱۳سال چشم انتظاری به صورت رسمی به بهره‌برداری رسید. با افتتاح این پروژه زمان سفر از شیراز به اصفهان و به تبع آن به مناطق مرکزی کشور بیش از دو ساعت کاهش  یافت و مردم استان‌های هرمزگان و بوشهر نیز از آن بهره‌مند شدند. علاوه بر این از ارتقاء امنیت جاده ای ،کاهش سالانه ۱۳۰ میلیون لیتر مصرف سوخت به ارزش ۶ هزار میلیارد تومان، بهبود شرایط حمل و نقل ، رشد گردشگری و توسعه اقتصادی از طریق اتصال شمال به جنوب کشور (دریا به دریا)،  از مزایای این آزادراه است . برای این پروژه آزادراهی تاکنون مبلغ ۲۵ هزار میلیارد تومان (به ارزش روز) هزینه شده است که بانک ایران زمین با سهم ۵ درصدی ، نقش بسیار پررنگی در بهره برداری از این ابرپروژه ملی داشته است.

* چتر حمایتی بانک ایران زمین بر سر ابر پروژه فراملی ریلی شرق کشور

اتصال بیرجند به ریل سراسری یکی از مطالبات دیرینه هموطنان خراسان جنوبی بود که بیش از دو دهه مردم این خطه از کشورمان چشم انتظار راه اندازی و بهره برداری از این خط راه آهن بودند. مطالبه‌ای که در دو  سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی از سوی مردم، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، نخبگان و مسوولان استان مطرح شد و تسریع در تامین مالی راه‌آهن بیرجند – قاین – یونسی جزو مصوبات سفر استانی قرار گرفت و آیت الله سید ابراهیم رییسی در پایان دومین سفر به خراسان جنوبی اعلام کرد که تمامی مقدمات طرح راه‌آهن استان فراهم شده است.

با ایجاد زیرساخت ها و تأمین بخشی از منابع کلان این ابر پروژه پروژه  ملی از سوی بانک ایران زمین و سیستم بانکی کشور، این آرزو به واقعیت تبدیل شد. مدیرعامل بانک ایران زمین ساخت خط راه آهن استان خراسان جنوبی را از افتخارات برجسته کشور بیان کرد و گفت: این بانک از بدو تاسیس همواره حامی و همراه طرح های ملی و فراملی بوده و همیشه در حوزه اجرای مسئولیت اجتماعی سازمانی پیشگام بوده است. عبدالمجید پورسعید پورسعید از پذیرش و تأمین عاملیت به مبلغ هزار میلیارد ریال در ابر پروژه ریلی استان خراسان جنوبی خبر داد و افزود: امید است  توانسته باشیم سهمی ناچیز در خوشحالی هموطنان مان و شروع پروژه راه آهن شرق کشور داشته باشیم. بانک ایران زمین با تأمین عاملیت به مبلغ هزار میلیارد ریال در ابر پروژه فراملی  ریلی شرق کشور، به‌عنوان یکی از شش بانک عامل، نقش مهمی در تأمین منابع مالی و سرعت‌دادن به پروژه داشته است. این پروژه شامل راه آهن زاهدان – بیرجند – مشهد با طول ۹۱۰ کیلومتر است که ۱۳ قطعه آن در حوزه سرزمینی خراسان جنوبی قرار دارد در حال حاضر عملیات اجرایی راه آهن نهبندان- بیرجند- قاین- یونسی آغاز شده است.  با چنین اقدامی، بانک ایران زمین  به پویایی جامعه کمک کرده و در کنار کسب سود، قدمی برای رشد و توسعه جامعه برداشته است.

ریل گذاری بانک ایران زمین در صنعت فولاد ایران

اعطای تسهیلات بانکی در کشورهای توسعه‌یافته برای مدیریت مباحث مالی، رشد اقتصادی و مدیریت بحران‌ها  با هدف لزوم رهایی از اقتصاد نفتی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است ودر این راستا یکی از بانکهایی که توانسته در سال‌های اخیر با حمایت از تولید داخلی، مشارکت و تامین مالی طرح‌های توسعه‌ای و عمرانی، اعطای تسـهیلات به بخش‌های اقتصادی و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، گام های مثبتی را در پیشبرد توسعه و آبادانی کشور بردارد، بانک ایران زمین است.

* افتتاح خط تولید جدید فولاد اکسین خوزستان با حمایت بانک ایران زمین

گشایش  LCبرای افتتاح خط تولید انواع ورق های Api محیط ترش مورد مصرف در صنایع نفت و گاز در شرکت فولاد اکسین اهواز یکی از پروژه های بود که با نقش پررنگ بانک ایران زمین و با هدف اشتغال‌زایی و کارآفرینی برای جوانان این مرز و بوم، به بهره برداری رسید. این نوع خاص ورق که پیش از این جز اقلام وارداتی بود که جهت پروژه عظیم خط لوله نفت گوره به جاسک به همت شرکت فولاد مبارکه اصفهان، فولاد اکسین اهواز و لوله سازی اهواز و بانک ایران زمین  برای اولین بار به بهره برداری رسید.

مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان، افتتاح خط تولید انواع ورق های Api محیط ترش با مشارکت مالی بانک ایران زمین را یکی از دستاوردهای مهم دولت سیزدهم برشمرد و گفت: هر چند شرکت فولاد اکسین در حال حاضر قراردادهای مختلفی در زمینه تولید ورق های فولادی مورد استفاده در پروژه های صنعت نفت و گاز کشور دارد، ولی به جرات می توان تولید انبوه ورق های API محیط ترش خط لوله گوره به جاسک را از مهم‌ترین رویدادهای تاریخی در این شرکت می باشد که با تلاش و توان متخصصان این شرکت، این محصول استراتژیک تولید شد.امین آسیابان افزود: این دستاورد، مُهر محکمی بر توانمندی ایران عزیز است، چرا که تا پیش از این، چنین محصولاتی تنها از طریق واردات تامین می شد و در دوره تحریم های سنگین وزارت نفت و به دلیل عدم امکان واردات ورق های مورد نیاز، انجام این پروژه با مشکلات جدی روبرو شده بود.

* ... حرف آخر

این سرمایه گذاری از آنجا اهمیت پیدا می کند که سیاست‌های اقتصادی بر مبنای نفت همیشه می‌تواند دچار آسیب‌های بین‌المللی و سیاسی قرار بگیرد در حالیکه صنعت فولاد با توجه به زیرساخت‌های مناسب، دانش فنی و بومی‌سازی که بعضا در بخش‌های مختلف صورت گرفته است، امکان مقابله با سیاست‌های خصمانه دشمن و سیاست‌های بین‌المللی علیه کشور ما و همچنین ایستادگی در برابر تحریم‌ها را فراهم می‌کند. به نوعی اتکا به حوزه اقتصاد صنعتی بر مبنای شکوفایی صنعت فولاد و ایجاد ارزش افزوده از معدن می‌تواند نوعی از اقتصاد مقاومتی را شکل دهد که خوشبختانه باید اذعان داشت بانک ایران زمین در این زمینه نیز کارنامه درخشانی را از خود به یادگار گذاشته اشت.

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها