۱۴۰۲ سه شنبه ۷ آذر چاپ
رییس‌کل سازمان امور مالیاتی مطرح کرد:

پیشی گرفتن درآمدهای مالیاتی از نفتی/ شناسایی بیش از ۱۱۰ هزار واحد خانه لوکس درتهران

پیشی گرفتن درآمدهای مالیاتی از نفتی/ شناسایی بیش از ۱۱۰ هزار واحد خانه لوکس درتهران

اقتصاد میهن: رئیس سازمان امور مالیاتی با بیان این که در نیمه نخست امسال درآمدهای مالیاتی به بیش از ۲ برابر درآمدهای نفتی رسیده است، گفت: این دستاورد در راستای کاهش وابستگی به نفت و تامین مالی پایدار و غیرتورمی با تمرکز بر مالیات‌ستانی از دانه‌درشت‌ها و مبارزه جدی با فراریان مالیاتی رقم خورده است.

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد میهن از سازمان امور مالیاتی، سید محمد هادی سبحانیان، درباره مهمترین اقدامات سازمان، گفت: در سالیان اخیر میزان فرار مالیاتی با افزایش قابل توجهی روبه‌رو بوده است، با این حال قانونگذار و دولت به دنبال سهم بیشتر درآمدهای مالیاتی در بودجه است تا از میزان وابستگی بودجه کشور به فروش نفت و مشتقات نفتی بکاهد.وی با اشاره به اینکه سازمان امور مالیاتی در دو سال اخیر اقدامات زیادی را برای محقق ساختن این دو اصل مهم در دستور کار خود قرار داده، افزود:این سازمان در استای افزایش درآمدهای پایدار و تحقق بودجه بدون نفت، مقابله با فرار مالیاتی و وصول مطالبات دولت، تکریم مؤدیان و خدمت به مردم و تسهیل تکالیف مؤدیان مالیاتی اقدامات قابل توجهی را انجام داده است.

پیشی گرفتن درآمدهای مالیاتی از نفتی

سبحانیان، یکی از اقدامات افزایش درآمدهای مالیاتی است . به طوری که در شش ماه اول سال‌جاری درآمدهای مالیاتی به بیش از دو برابر درآمدهای نفتی رسیده است که این دستاورد بزرگ دولت سیزدهم در راستای کاهش وابستگی به نفت و تأمین مالی پایدار و غیرتورمی با تمرکز بر مالیات‌ستانی از دانه‌درشت‌ها و مبارزه جدی با فراریان مالیاتی رقم خورده است.

مقابله با فرار مالیاتی و وصول مطالبات دولت

رئیس سازمان امور مالیاتی افزود: با راه‌اندازی سامانه مؤدیان و پایانه‌های فروشگاهی، دریافت مالیات به شیوه سنتی در حال برچیده شدن است و با رشد و پیشرفت این سامانه، مالیات دریافتی براساس عملکرد و داده‌های اطلاعاتی و فعالیت‌های اقتصادی انجام شده صورت می‌گیرد.

راه‌اندازی سامانه سوت‌زنی

وی تاکید کرد: با راه‌اندازی سامانه سوت‌زنی در دوره تحولی نظام مالیاتی، در ۶ ماهه سال ۱۴۰۲ تعداد ۱۶‌هزار و ۲۵۱ گزارش مردمی در سامانه مربوطه ثبت شده که بخش قابل ملاحظه‌ای از آن بررسی و منجر به صدور برگ تشخیص مالیاتی شده، همچنین از ۱۲۱ نفر از گزارش‌دهندگان تقدیر شده است.

مبارزه با فرار مالیاتی

سبحانیان با بیان این که در ۷ ماه ابتدای سال با تقاطع‌گیری از داده‌ها و پایگاه‌های اطلاعاتی در اختیار بیش از ۲.۷ میلیون مؤدی مالیاتی جدید شناسایی شدند، توضیح داد: بالغ بر ۱۸ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی کشف و شناسایی شده است.

میز واکنش سریع برای تولیدکنندگان

وی تشکیل میزی برای رسیدگی به مشکلات تولیدکنندگان را یکی دیگر از اقدامات سازمان امور مالیاتی برشمرد و توضیح داد: برای اولین بار در سازمان امور مالیاتی، میزی با عنوان واکنش سریع برای حل و فصل مسائل فعالان بزرگ اقتصادی و مؤدیان خوش‌حساب مالیاتی ایجاد شده است.سبحانیان در تشریح افزایش درآمدهای پایدار و تحقق بودجه بدون نفت نیز گفت: سهم اصناف و مشاغل از تولید ناخالص داخلی حدود ۳۰ درصد است، اما سهم آنان از مالیات کل کشور کمتر از پنج درصد است. بر همین مبنا میانگین مالیات پرداختی اصناف برای عملکرد سال گذشته پنج میلیون تومان بوده است با این حال در هفت ماهه ابتدایی سال جاری حاکی از رشد بیش از ۹۲ درصدی مالیات ستانی از مشاغل است.

شناسایی خانه‌های لوکس

وی با اشاره به این که تعداد خانه‌های لوکس معرفی شده به سازمان مالیاتی در سال ۱۴۰۱ برای کل کشور برابر با ۴۰ هزار و ۴۹۷ واحد بود، افزود: سازمان امور مالیاتی با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان فقط در شهر تهران بیش از ۱۱۰ هزار واحد خانه لوکس شناسایی کرده است.

 

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها