به گزارش اقتصاد میهن، طهمورث جوانبخت در همایش تابآوری صنعت فولاد ایران افزود: در سال های اخیر شاهد این بوده ایم که نیروی انسانی ماهر از بخش دولتی به بخش خصوصی سوق پیدا کرده است.وی ادامه داد: تضاد در سیاستگذاریها، عدم توسعه حمل و نقل، نگاهداشت سرمایههای انسانی، نرخ انرژی و عدم تضمین ثبات قیمت و تداوم انرژیرسانی به صنایع، عدمتوجه کافی به اکتشافات و کاهش ذخایر معدنی از مهمترین عوامل تاثیرگذار در کاهش تولید صنعت فولاد به شمار میآیند.مدیرعامل شرکت «مجتمع فولاد خراسان» ، لزوم بازنگری در تعاریف، سیاست ها و رویکردها را لازمهی تولید پایدار و رقابتی فولاد در ایران دانست و افزود: به اعتقاد من، تعبیر صحیح «تاب آوری»، برنامهی مورد نیاز فولاد کشور برای عبور از بحران است.جوانبخت ، ضمن برشمردن چالشهای صنعت فولاد ایران، شناخت فرصتهای موجود برای این صنعت مادر را، لازمه عبور از بحرانهای کنونی و آینده فولادسازی در کشور عنوان کرد.وی چالش تامین منابع مالی، کمبود سرمایه گذاری، تعارض سیاستها، ناترازی انرژی و تامین مواد اولیه را مهمترین چالشهای کنونی این صنعت و دارای پیامدهای معطوف به آیندهی فولاد ایران برشمرد و افزود: چالش های دیگری از جمله در حوزه حمل و نقل، منابع انسانی، محدودیتهای ناشی از تحریم های ظالمانه از دیگر چالش های این صنعت است.
تهدیدها و چالش های کلیدی زنجیره فولاد
جوان بخت تشریح کرد: هزینه بالای تامین منابع مالی از نظام بانکی یا سایر روشها نظیر اوراق قرضه، فولادسازان را با مشکل جدی در حوزه منابع مالی مورد نیاز خود و در نتیجه دشواری در تامین سرمایه در گردش و نیز اجرای طرحهای توسعه مواجه ساخته است؛ این در شرایطی است که تامین مالی طرح های توسعه از طریق منابع صندوق توسعه ملی هم با محدودیت مواجه است. او همچنین عدم تمایل سهامداران عمده شرکتها به سرمایه گذاری مجدد سود حاصل از فعالیتهای شرکت را در طرح های توسعه و تمایل به دریافت سود نقدی، از چالش های تامین مالی برشمرد که از شرایط موجود اقتصادی ناشی می شود.
وی با بیان این که زنجیره فولاد، جدا از جنبه انتفاعی و تجاری آن برای شرکت ها، «موتور پیشران اقتصاد صنعتی کشور» است، از تعارض میان سیاستها و عدم سازگاری برخی مقررات و بخش نامه ها و وضع عوارض با سیاست های تشویقیای مانند مشوق های صادراتی، به عنوان یکی از چالش های جدی در این حوزه نام برد و خواستار بازنگری در این موارد و رفع تعارضها به سود تسهیل صادرات فولاد شد.جوانبخت به مساله ناپایداری در تامین انرژی نیز اشاره کرد و افزود: تامین انرژی برای چشم انداز ۵۵ میلیونی تولید فولاد با ناترازی کنونی انرژی ممکن نیست و نیاز به بازنگری جدی در این زمینه داریم
وی توسعه زیرساخت های حمل و نقل را از بایستههای دیگر برای تاب آوری تولید فولاد با نگرش توسعهای، برشمرد و عدم توسعه حمل و نقل ریلی را از مواردی دانست که هم در حوزه مواد اولیه و هم در بارگیری و انتقال محصول، قیمت تمام شده فولاد را بالابرده و رقابت پذیری فولاد ایران را تحت تاثیر قرار می دهد.مدیرعامل بزرگترین فولادساز شرق کشور با بیان این که ایران جزو ۱۵ کشور برتر در زمینه ذخایر معدنی در دنیا است، افزود: در حال حاضر تنها ۱ درصد از استعداد معادن سنگ آهن ایران در حال بهره برداری است و این در حالی است که میانگین این رقم برای معادن دنیا ۵درصد است و در ازای تولید ۵۵میلیون تنی که در چشم انداز فولاد کشور تعیین شده، نیاز است که از ظرفیت حدود ۶۰ میلیون تن کنونی استخراج و فراوری سنگ آهن به حدود ۱۸۰ میلون تن برسیم.