۱۴۰۲ دوشنبه ۱۹ تير چاپ
میرهاشم موسوی عنوان کرد:

۸۴ درصد جمعیت کشور زیر چتر حمایتی سازمان تامین اجتماعی / افتتاح ۲۹ پروژه جدید مراکز درمانی در سال جاری

۸۴ درصد جمعیت  کشور زیر چتر حمایتی  سازمان تامین اجتماعی / افتتاح ۲۹ پروژه جدید مراکز درمانی در سال جاری

اقتصاد میهن: مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی اظهار کرد: یکی از چالش‌های اساسی صندوق تامین اجتماعی ناپایداری منابع صندوق بود. استقراض ۷ هزار میلیارد تومانی تا سال ۱۴۰۰ از مشکلات صندوق بود. همچنین ضریب پشتیبانی متناسب با افزایش امید به زندگی و کاهش نرخ رشد جمعیت در عین عدم اجرای اصلاحات پارامتریک از مشکلات ما در صندوق بود.

به گزارش خبرنگار اقتصاد میهن، میرهاشم موسوی افزود: مشکلات هزینه‌ای ما نیز بسیار حاد بود که با عدم بازدهی دارایی‌ها و شرکت‌های وابسته به صندوق تامین (شستا) و دخالت‌های سیاسی در انتصابات این مجموعه، باعث مشکلات حادی برای کشور شد. اما با همه این مشکلات ما با برنامه‌هایی تلاش کردیم تا پوشش بیمه‌ای را به شکل حداکثری براساس تکلیف قانون اساسی حفظ کنیم و بدون عدول از تعهدات قانونی، بر مشکلات فائق شویم.موسوی تاکید کرد: ماهانه هزار میلیارد تومان پوشش بیمه‌ای مردم برای سازمان هزینه دارد. پیش از انقلاب اسلامی ۲۰ درصد مردم تحت پوشش بیمه هستند اما امروزه ۸۴ درصد جمعیت حدود ۹۰ میلیونی کشور بیمه هستند و گاهی در نشست‌های جهانی (ایسا) مقامات صندو‌ق‌ها از  این میزان پوشش تعجب می‌کردند. خدمات سازمان تامین اجتماعی شامل ۱۸ نوع خدمت کلان است که بسیار سخاوتمندانه به افراد می‌رسد.

وی تاکید کرد: از راهبردهای مهم ما در اصلاح وضعیت صندوق و ارتقای پایداری منابع صندوق بحث کنترل میزان استقراض از بانک رفاه و دیگر بانک‌ها بود. قبلا وجود راه حل استقراض نه یک بیماری که یک راه حل قلمداد می‌شد اما ما ۱۰۶ میلیارد بدهی به بانک‌ها که سازمان تامین اجتماعی را بدهکارترین نهاد کشور کرده بود، از طریق حمایت دولت تصفیه کردیم. همچنین با تادیه بدهی بزرگ دولت تا میزان ۱۸۰ هزار میلیارد تومان که بدون حمایت رئیس جمهور ممکن نبود، انجام شد تا نیاز تامین اجتماعی به استقراض کنترل شود.مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی افزود: اینکه سازمان استقراض کند و سالی ۲۵ هزار میلیارد تومان فقط سود تسهیلات دریافتی می‌دادیم، یک بیماری مهلک برای تامین اجتماعی بود. ما از محل تادیه بدهی دولت چنان افزایش سرمایه برای بانک رفاه دادیم که در این زمینه بانک رفاه به رتبه اول در کشور رسید. آثار این کار در کل اقتصاد کشور در بحث کنترل تورم و نقدینگی نیز در کل اقتصاد کشور موثر بود.

موسوی با اشاره به مسائل بیمه‌ای و درمانی تصریح کرد: در حوزه درمان سازمان تامین اجتماعی روزانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار خدمت ارائه می‌دهیم. در خدمات سرپایی ۱۸ درصد رشد داشتیم و در سال ۱۴۰۱ در خدمات بستری ۹ درصد افزایش خدمت داشتیم. در بحث دو بیماری دیابت و فشار خون که از امراض شایع کشور است، چندین مرکز کلینیک کنترل دیابت و فشار خون که تعداد آن از ۱۶۵ واحد بیشتر شده است.وی افزود: چون خدمات درمان مستقیم مراکز ملکی ما رایگان است، باید در این زمینه توسعه ایجاد کنیم. امسال ۱۱ هزار میلیارد تومان بودجه توسعه مراکز ملکی و درمان مستقیم درمانگاهی و بیمارستانی داریم و ۲۹ پروژه جدید را امسال افتتاح خواهیم کرد. درمانگاه‌های ما با اولویت مناطق محروم درحال احداث است.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی درباره بازنشستگان افزود:  تسهیلات قرض الحسنه به بازنشستگان نیز ادامه دارد و از ۱۲ میلیون تومان امسال وام بازنشستگان به ۲۰ میلیون تومان رسیده و سال گذشته ۲۰۰ هزار مورد وام ارائه دادیم. همچنین سال گذشته ۵۰ هزار بازنشسته را به سفر مشهد مقدس اعزام کردیم. موسوی تاکید کرد: پرداخت غرامت ایام بارداری با تاکید بر سیاست افزایش جمعیت و حمایت از خانواده افزایش یافت. ما ۱۵ هزار میلیارد تومان حمایت از بیمه بیکاری نیز داشتیم و امسال مجوز بخشودگی جرایم بیمه‌ای در راستای رونق تولید بسیار صادر شده و ۲۶ هزار کارگاه از فرصت بخشودگی جرائم بدون محاسبه سود و با تقسیط منصفانه استفاده کردند.

وی گفت: در موضوع طرح دارویار ما باوجود تحمیل هزینه بیشتر، پرداخت کل بدهی‌های قبل از خرداد ماه به داروخانه‌ها تصفیه کردیم و ۴۰۰ قلم دارو به لیست اقلام تحت پوشش بیمه اضافه کردیم. همچنین بحث داروهای ناباروری را نیز تحت پوشش قرار دادیم. همچنین چهار هزار میلیارد تومان در این حوزه اختصاص دادیم. موسوی تاکید کرد: سالانه ۱۶۰ میلیون مراجعه به صورت هوشمند داشتیم که ۴۴ میلیون خدمت غیرحضوری از فرآیند سامانه هوشمند غیرحضوری را پاسخ می‌دهیم که این باعث می‌شود هزینه‌های سازمان به شدت کاهش یابد. نسخه الکترونیکی نیز طرح خوبی بود که شروع بسیار خوبی داشت و در دوره قبل بیش از ۵۰ درصد پوشش داشت که اکنون به حدود ۹۸ درصد پوشش رسیده است. مشاوره ۱۴۲۰ ما نیز هفت میلیون و پانصد هزار مورد مشاوره ارائه داده است.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با اشاره به بحث بیمه‌های پلتفرمی ما در این حوزه در بیمه مشاغل پلتفرمی از همین امسال کار را شروع می‌کنیم و در این حوزه به نسبت جهان زودتر ورود کردیم زیرا در کنفرانس سازمان ایسا تازه این بحث مطرح شده بود.وی تصریح کرد: در شستا ۱۲ راهبرد اقتصادی دنبال می‌شود. رکورد تولید از تاریخ ثبت شرکت در چندین واحد داشتیم. در ۱۹ شرکت بیش از ظرفیت اسمی تولید داریم. فروش تجمیعی شستا در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۶۱ همت بوده که این رقم به ۲۴۳ همت رسیده است. سود خالص تجمعی شستا نیز نسبت به سال گذشته با افزایش ۵۰ درصدی سود کل مجموعه شستا را داشتیم و به رقم ۲۰۵ هزار میلیارد تومان سود تجمیعی رسیدیم و در تقسیم سود در مجامع عمومی مشخص می‌شود که چه میزان به تامین اجتماعی می‌رسد.

موسوی اظهار کرد: ۱۲۰ نوع دارو در مجموعه شستا رقم خورد و بحث کاهش تولید آنتی بیوتیک در مجموعه تیپیکو در سال گذشته حل شد. در سرم سازی نیز پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای صورت گرفت. ضمن اینکه ۹۰ پروژه جدید که ۴۷ همت آن تحقق یافته است. ۴۰۰ همت ظرفیت سرمایه‌گذاری در شستا پیش‌بینی شده که سال قبل حدود ۵۰ همت هدف‌گذاری آن اعلام شده بود. این مسائل و دستاوردها مارا به آینده امیدوار می‌کند و چالش‌های بزرگ ما را قابل حل می‌سازد.وی با اشاره به بحث برنامه هفتم توسعه گفت: برنامه هفتم توسعه باید بتواند چالش‌های صندوق‌های بازنشستگی را مدنظر قرار دهد. تا زمانی که برنامه مسیر تصویب را طی نکرده است، ما در حد پیشنهاد به برنامه‌ها نگاه می‌کنیم.

موسوی گفت: تجمیع صندوق‌های بازنشستگی یک حرف کلی است و در جزییات برنامه به آن پرداخته نشده است. اینکه نظام یکپارچه بازنشستگی و بیمه‌ای که تکلیف رهبر انقلاب در سیاست‌های ابلاغی است، درست است اما سازوکاری که باید پیش‌بینی شود که این اقدام به درستی و منطبق به وضعیت هر صندوق انجام بپذیرد.وی درباره بیمارستان‌های فرسوده سازمان گفت: در این حوزه نظارتی و اجرای پروژه‌های جایگزینی ورود کردیم و بیمارستان هدایت و فیاض بخش و شریعی اصفهان و بیمارستان اهواز و امام رضا در مشهد مشمول پروژه جایگزینی شده و به بهره‌برداری خواهد رسید. وی در پایان گفت: ما در حوزه بحث تبدیل وضعیت پزشکان قراردادی سازمان ورود کردیم. همچنین بیمه زنان خانه‌دار و بیمه دانشجویان نیز با تکلیف دولت ورود کردیم. ۵۳ هزار دانشجو تاکنون برای بیمه دانشجویی ثبت نام کردند که این خود یک جذابیت خوبی برای تحصیلات بلندمدت ایجاد می‌کند.

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها