۱۴۰۲ سه شنبه ۱۳ تير چاپ
در نشست هم‌اندیشی انجمن فولاد با وزیر نیرو مطرح شد:

جزئیات توافقات هفت‌گانه وزارت نیرو و فولادسازان

جزئیات توافقات هفت‌گانه وزارت نیرو و فولادسازان

اقتصاد میهن: در جلسه هم‌اندیشی وزیر نیرو با اعضای انجمن فولاد، توافقات هفتگانه میان این دو نهاد شکل گرفت.

به گزارش اقتصاد میهن از روابط عمومی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، در جلسه هم‌اندیشی انجمن فولاد با علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو موضوعات مهمی از جمله بهره‌گیری از نظرات کارشناسی انجمن فولاد در مدیریت بهتر محدودیت‌های برقی فولادسازان، زمینه‌سازی برای احداث  ۵۰۰۰ مگاوات نیروگاه جدید توسط بخش خصوصی فولاد، تسهیلات و تعهدات وزارت نیرو برای نیروگاه‌های خودتامین در صنعت فولاد و همکاری وزارت نیرو برای تولید حداکثری فولادسازان در ساعات غیرپیک مطرح شد. در این نشست معاونین این وزارتخانه، مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران و مدیرکل انرژی وزارت صمت حضور داشتند. حسن ختام این جلسه انجام توافقات هفتگانه میان وزارت نیرو و انجمن تولیدکنندگان فولاد بود.

فولادسازان بخش خصوصی ۵۰۰۰ مگاوات نیروگاه جدید احداث می‌کنند

سیدرسول خلیفه‌سلطانی، دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران درباره نتایج این نشست هم‌اندیشی گفت: مدیریت بهتر محدودیت‌های برقی توسط وزارت نیرو در تعامل با وزارت صمت و انجمن فولاد باعث شد تا در تابستان ۱۴۰۱ نسبت به تابستان ۱۴۰۰، شاهد کاهش ۵۰ درصدی تولید از دست رفته فولاد به دلیل محدودیت‌های برقی باشیم؛ حال آنکه اگر چنین تعاملی نبود، صنعت فولاد متحمل خسارات سنگین چند میلیارد دلاری بیش از این می‌شد.خلیفه سلطانی تصریح کرد: در این نشست که در فضای صمیمی و کارشناسی صورت گرفت، هفت توافق مهم به شرح زیر میان انجمن تولیدکنندگان فولاد با وزارت نیرو انجام شد.

۱-مجاز نمودن مصرف برق بالاتر از دیماند خریداری شده در ساعات غیرپیک برای جبران کاهش تولید در ساعات پیک مصرف

۲-تعهد وزارت نیرو مبنی بر عدم اعمال محدودیت برای برق مصرفی نیروگاه‌های خودتامین

۳-برقراری تعامل سه‌جانبه وزارت نیرو، وزارت صمت و انجمن فولاد برای تعدیل و بهینه‌سازی محدودیت‌های برقی کارخانجات فولادی

۴-تعهد وزارت نیرو برای یکسان‌سازی نرخ گاز مصرفی نیروگاه‌های خودتامین و سایر نیروگاه‌ها

۵-حمایت وزارت نیرو از واگذاری میادین کوچک و متوسط گازی کشور به بخش خصوصی به‌ویژه صنعت فولاد برای تامین برق مصرفی مورد نیاز این صنعت

۶-همیاری و پشتیبانی وزارت نیرو در صادرات برق تولید شده توسط نیروگا‌ه‌های خود تامین در هشت ماه از سال

۷-فراهم کردن زمینه احداث ۵۰۰۰ مگاوات نیروگاه جدید خودتامین در بخش خصوصی فولاد با محوریت انجمن

مثلث بهبود برای مدیریت محدودیت‌های برقی صنعت فولاد

امین ابراهیمی، نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران نیز درباره این نشست گفت: مدل همکاری وزارت نیرو، وزارت صمت و انجمن در سال گذشته تجربه خوبی برای مدیریت محدودیت‌های تامین برق صنعت فولاد بود که لازم است این تجربه مثبت در سال جاری هم تکرار شود تا  بتوانیم از محدودیت‌ها به بهینه‌ترین شکل ممکن عبور کنیم.

اهمیت نرخ گاز برای سرمایه‌گذاری اقتصادی برق

همچنین بهادر احرامیان، دیگر عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: برای توسعه سرمایه‌گذاری در صنعت برق، تسهیلات و تعهدات دولت و وزارت نیرو از جمله اعمال نشدن محدودیت برای سرمایه‌گذاران نیروگاه‌های خودتامین، در نظر گرفتن نرخ ترجیحی و یکسان گاز برای همه نیروگاه‌ها و فراهم کردن زمینه صادرات برق توسط سرمایه‌گذاران بخش خصوصی بسیار مهم و لازم است. وی افزود:  خوشبختانه وزیر محترم نیرو هم با نظرات انجمن موافق بودند و در برخی موارد تعهد و در برخی موارد هم حمایت کردند.

 شرایط یک شرکت خاص مبنای تصمیمات برای صنعت فولاد نباشد

احمد دنیانور، بازرس انجمن فولاد نیز در این نشست گفت: تولید سالیانه فولاد کشور از ۳۸۰هزار تن در سال ۱۳۵۷ به بیش از ۳۰ میلیون تن رسیده و این یک دستاورد عظیم برای کشور به شمار می‌آید. صنعت فولاد با اینکه جزء صنایع افتخارآفرین و پرتوان کشور است، اما مظلوم واقع شده و متاسفانه نگاه به این صنعت اولا متمرکز بر یک شرکت بزرگ خاص است و ثانیا تامین کسری بودجه و سایر هزینه ها از طریق این صنعت صورت می‌گیرد، بنابراین حتما لازم است این دیدگاه اصلاح شود و شرایط بخش خصوصی صنعت فولاد محور تحلیل‌ها، تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها قرار گیرد تا بتوان به طور واقعی و پایدار به اهداف این صنعت دست یافت.دنیانور تصریح کرد: در این نشست هم همین درخواست از وزیر محترم نیرو انجام شد و ایشان هم قول مساعد دادند.

از فرصت هماهنگی مجلس برای توسعه زیرساخت‌های انرژی صنعت فولاد استفاده شود

در این نشست همچنین نادر سلیمانی، عضو هیئت اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد با اشاره به جلسه اخیر فولادسازان با رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس و هماهنگی‌های به‌عمل آمده، توسعه میادین گازی توسط بخش خصوصی در جهت تقویت تولید برق را یک الزام برای کشور دانست و از وزیر محترم نیرو خواست از فرصت آمادگی مجلس برای تصویب قانونی این موضوع استفاده و از پیشنهادات انجمن در این باره حمایت کند.سلیمانی با تاکید بر اینکه رشد و توسعه صنعت فولاد از زیرساخت‌ها جلوتر است، ابراز امیدواری کرد با تعامل مستمر وزارت نیرو، وزارت صمت و انجمن فولاد بتوان با فراهم کردن زیرساخت‌ها، اهداف تولید فولاد در افق ۱۴۰۴ همزمان با پایان دولت سیزدهم را محقق کرد. در پایان این نشست هم‌اندیشی و به دستور وزیر محترم نیرو مقرر شد جلسات کارشناسی سه‌جانبه بین وزارتخانه‌های نیرو و صمت و انجمن فولاد برای اصلاح محدودیت‌های تامین برق کارخانجات فولادی به طور مستمر برگزار شود.

 

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها