۱۴۰۲ سه شنبه ۱۹ ارديبهشت چاپ

کوچ بورس‌بازان از سعادت‌آباد به فردوسی/ خروج ۱۳۰۰ میلیارد تومان از بورس در ۲ روز گذشته

کوچ بورس‌بازان از سعادت‌آباد به فردوسی/ خروج ۱۳۰۰ میلیارد تومان از بورس در ۲ روز گذشته

اقتصاد میهن: شاخص کل بورس امروز نیز با ریزش ۸ هزار واحدی در پایان معاملات به عدد ۲ میلیون و ۳۰۵ هزار واحد رسید.

بررسی سهام مثبت و منفی نشان می‌دهد شتاب ریزش شاخص کل بورس نسبت به دو روز گذشته کاهش یافته و با افزایش این روند امکان دارد بورس به روند قبلی خود برگردد؛ اما آیا این برگشت به زودی رخ می‌دهد؟

پشت پرده سقوط مرموز بورس

محمد غفوری، کارشناس بازار سرمایه در این رابطه گفت: بعد از صعود قوی شاخص کل بورس در ماه‌های اخیر، ریزش سنگین کنونی نه از سوی سهامداران خرد، بلکه از سوی حقوقی هاست.وی در مورد صحبت‌های روز گذشته رئیس سازمان بورس در مورد اینکه ریزش بورس به دلیل فروش سنگین حقیقی هاست، گفت: چنین چیزی صحت ندارد. هرچند فروش حقیقی‌ها با توجه به جو منفی بازار بیشتر شده، اما حقوقی‌های بدنام بازار چند روزی است که به شدت فروشنده بودند؛ بنابراین دلیل اصلی سقوط بورس، سهامداران خرد نیستند.

اشتباه مهلک بازارساز در مهار رشد بورس

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، بازارساز قصد داشت جلوی شتاب بازار را بگیرد، اما سیاست گذار یا بازارساز اصلا کار درستی را انجام نداد.غفوری معتقد است: فشارِ فروشِ عجیبی در بازار سرمایه شکل گرفته که هیچ منطقی ندارد، زیرا هیچ اتفاق بنیادی در سطح سیستماتیک و غیرسیستماتیک بازار رخ نداده و هیچ ریسکی به بازار تحمیل نشده بود که این فشار فروش را موجب شود.

بورس برمی گردد؟

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بی تدبیری در اخذ تصمیمات جزیره‌ای برای صندوق‌ها، بورس را به این حال و روز انداخته است، گفت: سازمان بورس می‌توانست با تحویل عرضه اولیه‌ها و پذیره نویسی و ورود شرکت‌های جدید به بازار تامین نقدینگی داشته باشد و هم کمی از شتاب رشدی بازار را بگیرد.به گفته غفوری، جو ریزشی کنونی در بورس با توجه به ذهنیت سهامداران از سال ۱۳۹۹، کار بورس را برای صعود کم سخت می‌کند؛ در حالی که این فضا اصلا شبیه سال ۹۹ نیست، زیرا در آن زمان، ارزش بسیاری از سهم‌ها بالای ارزش ذاتی آن‌ها بود.

بورس در یک قدمی تعادل

این کارشناس بازار سرمایه در مورد خروج پول از بورس در این چند روز به اقتصاد ۲۴ گفت: در دو روز اخیر ۱۳۰۰ میلیارد تومان خروج پول داشتیم و تراز حقیقی منفی بوده است. تقریبا در دو روز اخیر ۱۰ هزار میلیارد تومان خروج نقدینگی یا تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی در بازار انجام شده است.غفوری در پاسخ به سوال اقتصاد ۲۴ مبنی بر اینکه ریزش بورس ادامه دارد؟ گفت: خیر، بازار حتی امروز نیز به تعادل نسبی رسیده و اگر بازارساز بتواند حجم عرضه‌ها و صف‌های فروش را متعادل کند فردا بازار نسبتا بهتری را شاهد خواهیم بود.

 

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها