۱۴۰۲ دوشنبه ۴ ارديبهشت چاپ
مرتضی شاهمیرزایی خبر داد

آماده سازی و افتتاح ۱۰ طرح بزرگ و کوچک پتروشیمی در سال جاری

آماده سازی و افتتاح ۱۰  طرح بزرگ و کوچک پتروشیمی  در سال جاری

اقتصاد میهن: معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی با با بیان اینکه در سال جاری ۱۰ طرح بزرگ و کوچک پتروشیمی آماده سازی و به بهره برداری و تولید خواهد رسید، اظهار داشت: در اردیبهشت ماه ۲ طرح آماده سازی می‌شود و به طور میانگین هر ماه یک افتتاح خواهیم داشت که ظرفیت صنعت پتروشیمی در پایان سال به سالانه حدود ۹۵ میلیون تن خواهد رسید

مرتضی شاهمیرزایی  که در نشست چهاردهمین همایش بین‌المللی صنعت پتروشیمی ایران سخن می گفت،   افزود: هم‌اکنون ۷۰ مجتمع تولیدی در صنعت پتروشیمی با ظرفیت نصب‌شده بالغ بر ۹۲ میلیون تن با توان تولید بیش از ۵۵۰ گرید انواع محصول شیمیایی و پلیمری در کشور فعال هستند.شاهمیرزایی  ادامه داد: چهاردهمین همایش بین‌المللی صنعت پتروشیمی ایران ۱۱ و ۱۲ اردیبهشت‌ماه در سالن همایش‌های صداوسیما با حضور صاحب‌نظران، دانشمندان و فناوران بیش از ۱۵ کشور دنیا برگزار می‌شود.وی با بیان اینکه با توجه به برنامه‌ریزی صورت گرفته برای سال ۱۴۰۲، امسال می‌تواند یکی از سال‌های خوب برای صنعت پتروشیمی باشد، تأکید کرد: تلاش شده است صنعت پتروشیمی ایران در سالی که با نام «مهار تورم و رشد تولید» نامگذاری شده است، کارنامه قابل قبول و درخشانی ارائه کند که برای تحقق آن همه باید تلاش کنیم.

وی به وجود بیش از ۱۵ هزار کارگاه کوچک و بزرگ در کشور که خوراک آنها از صنعت پتروشیمی تأمین می‌شود، اشاره کرد و گفت: برای چرخش مطلوب این واحدهای تولیدی باید خوراک آنها به مقدار کافی در صنایع پتروشیمی تولید شود، بنابراین نقش فناوران و سرمایه‌گذاران در این میان بسیار حائز اهمیت است تا از مرحله خام‌فروشی به سمت ارزش‌آفرینی بیشتر از مواد خام و نیمه‌خام و درنتیجه افزایش اشتغال‌زایی و رشد اقتصادی حرکت کنیم. معاون وزیر نفت افزود: هدف مهم تکمیل زنجیره ارزش، دستیابی به همه محصولات پتروشیمی است که در سراسر دنیا تولید می‌شود، بنابراین باید واحدهای لازم احداث و همه محصولات تولید شود.

شاهمیرزایی با بیان اینکه پتروشیمی از صنایع پیشران کشور است، افزود: یکی از چالش‌های ما در حوزه مجتمع‌های گازپایه محدودیت خوراک بویژه در فصول سرد سال است اما در هر حال تلاش این است که در سال‌های پیش رو در صورت کاهشی شدت دما خاموشی‌ها کمتر شود.معاون وزیر نفت با بیان اینکه برای تولید همه محصولات پتروشیمی نیاز به لایسنس و کالا و تجهیزات جدید و طراحی مختص آنها داریم، گفت: بنا داریم رویداد IPF که روزهای ۱۱ و ۱۲ اردیبهشت برگزار می‌شود؛ ما را برای رسیدن به این اهداف یاری کند.وی بیان کرد: ۱۵ کشور از جمله کشورهای اسلامی و منطقه غرب آسیا، برزیل، چین و روسیه، حوزه بریکس و برخی کشورهای اروپاییتر این رویداد حضور خواهند داشت.

شاهمیرزایی با بیان اینکه همایش IPF بعد از ۵ سال وقفه برگزار می‌شود، گفت: مهم‌ترین موضوع در این همایش که طی ۳ دهه اجرایی می‌شود؛ رشد صنعت پتروشیمی با هم افزایی و خرد جمعی است.وی تاکید کرد: آپارتاید علم و فناوری ما را به این می‌رساند که باید به فکر خودمان باشیم و این رویداد همه فعالان را جمع می‌کند که بتوانیم راحت‌تر از سد تحریم‌ها عبور کنیم.وی پرداختن به موضوع تولید ۱۳۰ میلیون تن متانول و بازار آن را از جمله محورهای گفت‌وگو یاد کرد و افزود: بحران انرژی و آینده صنعت پتروشیمی، فرصت سرمایه‌گذاری و تأمین مالی، محیط زیست، بهینه سازی مصرف انرژی و تولید بدون آلایندگی از دیگر سرفصل های محل بحث خواهد بود.

شاهمیرزایی با بیان اینکه کشور ما با وجود منابع عظیم نفت و گاز سده‌ها مشکل کمبود خوراک ندارد، یادآور شد: پایداری خوراک از فرصت‌های بزرگ صنعت است، بنابراین با سرمایه‌گذاری در این حوزه شاهد شکوفایی و رسیدن با جایگاه اول در صنعت پتروشیمی خواهیم بود.وی بیان داشت: ما بیش از ۴ دهه در تحریم و محدودیت سرمایه‌گذاری هستیم اما اکنون از ۱.۵ میلیون تن تولید ابتدای انقلاب به رقم ۹۲ میلیون تن ظرفیت رسیده و تا پایان سال هم به ۹۵ میلیون تن ظرفیت نصب شده خواهیم رسید.

مدیر عامل شرکت صنایع ملی پتروشیمی با بیان اینکه کسب مقام اول منطقه و دنیا برازنده صنعت پتروشیمی ایران است، گفت: راهبردی که مقام معظم رهبری از ۳ دهه قبل ترسیم کردند پرهیز از خام فروشی بوده است. در این راستا ۲ نظریه وجود داشت یکی اینکه جایگاه‌مان در اوپک باید حفظ و ارتقا یابد بنابراین باید صادرات نفت خام باید به سرعت افزایش یابد ولو به قیمت تخریب مخازن هیدروکربوری. نظریه دیگر مستقیما با رفتار مخزن در تماس بودند یعنی نباید مخازن تخریب شوند چراکه در نیمه دوم عمر هستند و اگر برداشت غیرصیانتی صورت گیرد ضریب برداشت کاهش می‌یابد. بر این اساس رهبری خواستار توقف برنامه تولید حداکثری شده و الگوی درست را درآمد حداکثری عنوان کردند.

وی با بیان اینکه با تحریم های پیاپی اگر تولاید حداکثر و صادرات نفت خام تداوم پیدا می‌کرد ما آسیب پذیرتر می‌شدیم، افزود: امکان تحریم محصولات پتروشیمی کمتر است، هر کشوری که تنوع تولید محصولات پتروشیمی دارد در اقتصاد بین‌الملل دست برتر و قدرت چانه زنی بالاتری خواهد داشت. شاهمیرزایی در ادامه گفت: در حال حاضر بیش از ۲۵ درصد کالا و تجهیزات پتروشیمی به خارج از کشور وابسته است که بیشتر این کالاها هم هایتک و گرانقیمت هستند، ما به کمک فناوران به دنبال این هستیم که این کالها بومی سازی شوند، در حال حاضر برخی کالاها از جمله کمپرسورها و پمپها در دستور کار بومی سازی قرار دارندو در برخی دیگر مثل ولوها هنوز وابستگی داریم.

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها