۱۴۰۲ چهارشنبه ۱۶ فروردين چاپ
محاکمه فتح‌الله‌زاده در تلویزیون و نمایش سوءمدیریت در فوتبال ایران ؛

شبِ شکست، شبِ شرم

شبِ شکست، شبِ شرم

اقتصاد میهن: این شکست یک نفر نبود، شکست یک سیستم بود؛ نمایش عریان سوءمدیریت و ناکارآمدی در فوتبال ایران.

علی فتح‌الله‌زاده، مدیرعامل استقلال که در پی حذف این تیم از لیگ قهرمانان آسیا به‌شدت تحت فشار قرار گرفته و حتی از سمتش کناره‌گیری کرده بود، بعد از رد استعفایش از سوی هیات‌مدیره در یک برنامه تلویزیونی حاضر شد تا به ابهامات پاسخ بدهد. او در کنار پرویز مظلومی، یکی از اعضای هیات‌مدیره استقلال در این برنامه حضور یافت و البته در مقابل حسین قربان‌زاده، رئیس سازمان خصوصی‌سازی قرار گرفت.

قربان‌زاده طی روزهای گذشته اظهارات تندی علیه مدیران استقلال انجام داده و آنها را به سوءاستفاده از مبالغ جمع‌شده از محل فروش سهام باشگاه متهم کرده بود. بنابراین انتظار می‌رفت یک مناظره جنجالی رقم بخورد، اما به‌راستی «عمق فاجعه» را کمتر کسی می‌توانست حدس بزند.

شوالیه همه‌چیز را باخت

شوالیه؛ این لقبی است که علی فتح‌الله‌زاده از یک مرکز خارجی گرفته و رسانه‌ها برای طعنه به او از آن استفاده می‌کنند. دوشنبه‌شب اما شوالیه همه‌چیز را با هم باخت. او با انبوهی از اتهامات تند و باورنکردنی مواجه شد؛ جملاتی که با صراحتی کم‌نظیر و بی‌سابقه روی آنتن تلویزیون مطرح می‌شدند. فقط در یک پرده، قربان‌زاده او را متهم کرد به این که یک چک را دو بار وصول کرده و پنج میلیارد تومان برداشت غیرقانونی از منابع باشگاه داشته که به سرعت باید آن را پس بدهد. مساله عدم تسویه به موقع با آندرا استراماچونی که منجر به حذف آبی‌پوشان شد هم سند دیگری از مدیریت پرخطای فتح‌الله‌زاده در استقلال بود؛ کسی که بی‌توجه به سیر صعودی رقم ارز، ترجیح داد پول مورد نظر را به بازیکنان فعلی بدهد و آنها ر راضی نگه دارد. اوج تراژدی اما جایی بود که قربان‌زاده یک سوال تئوری ساده در مورد اجزای صورت‌های مالی از فتح‌الله‌زاده پرسید و او موفق به پاسخگویی نشد. طعنه‌آمیز اینکه مدیرعامل استقلال مدعی در اختیار داشتن مدرک دکترای اقتصاد است! پرویز مظلومی هم در این برنامه با همین کیفیت ظاهر شد. او به عنوان عضو هیات‌مدیره از هیچ چیز خبر نداشت و دائما با کلماتی مثل نمی‌دانم و در جریان نیستم به سوالات جواب می‌داد؛ آنچه خشم، حیرت و افسوس هواداران را به دنبال آورد.

مشتی از خروار

نمایش ناکام فتح‌الله‌زاده و مظلومی روی آنتن تلویزیون، کامنت‌های منفی زیادی گرفت. با این حال اغلب منتقدان در یک نقطه اتفاق نظر داشتند؛ اینکه آنچه دیدیم، مشتی از خروار مدیریت در فوتبال ایران است و ابدا محدود به باشگاه استقلال نمی‌شود. کمی بهتر و بدتر، اکثر مدیران فعال در این حوزه در همین سطح هستند، با همین اشتباهات زیان‌بار و عدم تخصصی که از صد فرسخی توی ذوق می‌زند. زمانی نه چندان دور در پرسپولیس مدیرعاملی داشتیم که خیلی جدی در رختکن به بازیکنان گفته بود: «از ۳ بازی آخر ۱۲ امتیاز می‌خواهیم.» یک نفر هم با خنده جوابش را داده بود: «حتی رئال مادرید هم نمی‌تواند از سه بازی بیشتر از ۹ امتیاز بگیرد، چه برسد به ما!» رئیس سازمان خصوصی‌سازی در این برنامه یک جمله جالب خطاب به فتح‌الله‌زاده به زبان آورد که در مورد خیلی از دیگر مدیران کشور هم صدق می‌کند: «مقصر شما نیستی. مقصر کسی است که شما را در این منصب قرار می‌دهد.»

 

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها