۱۴۰۱ دوشنبه ۱۵ اسفند چاپ
پایان تلخ یک رویا؛

قدرت خرید کم شد؛ وعده واردات خودروی اقتصادی آب رفت!

قدرت خرید کم شد؛ وعده واردات خودروی اقتصادی آب رفت!

اقتصاد میهن: ورود خودرو‌های خارجی به بازار آن هم در روز‌های پایانی سال؛ این جدیدترین وعده خودرویی وزارت صمت برای متقاضیان خودرو‌های وارداتی است. به گفته سخنگوی وزارت صمت حدود ۱۱۹ هزارنفر برای خودرو‌های وارداتی ثبت نام کردند و طی روز‌های آینده اولویت بندی این افراد برای بسته ۱۰۰ هزار خودروی خارجی مشخص و سازوکار عرضه اعلام خواهد شد.

اما در این میان؛ یکی از نکاتی که کمتر مورد توجه قرار گرفت، تحقق یا عدم تحقق واردات خودروی اقتصادی در این سبد خودرویی است.چند ماه قبل، درست زمانی که خبر‌های واردات خودرو از داغ‌ترین خبر‌هایی اقتصادی بود، مسئولان وزارت صمت بر ورود خودروی اقتصادی به بازار تاکید داشتند.

به عنوان نمونه منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل ونقل وزارت صنعت معدن و تجارت در آبان ماه گفته بود: در موضوع واردات بر خودرو‌های اقتصادی تاکید شده است. منطقی در پاسخ به این که تعریف از خودرو‌های اقتصادی چیست، گفته بود: خودرو‌هایی است که قیمت تمام شده آن حدود ۶ هزار دلار است و اغلب مشخصه‌های خودرو‌های مدرن امروز را داشته باشند. وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه قیمت ریالی خودروی اقتصادی چقدر است، اظهار داشت: با توجه به قیمت امروز دلار، خودروی اقتصادی حدود ۲۰۰ میلیون تومان قیمت خواهد داشت.

فاطمی امین وزیر صمت نیز شهریورماه در این باره گفته بود: یکی از شروط واردات خودرو را به لزوم واردات خودروی اقتصادی اختصاص داده ایم تا فقط خودروی لوکس وارد کشور نشود و همه مردم بتوانند از این فرصت استفاده کنند.وزیر صمت همچنین آبان ماه تاکید داشت: تا پیش از این گفته می‌شد که خودرو‌های بی کیفیت وارد کشور خواهد شد در حالی که چنین نیست و خودرو‌هایی با قیمت متعادل تر وارد خواهد شد و بنابراین شائبه ورود خودرو‌های بی کیفیت منتفی است.

در زمانی دیگر یعنی آذرماه نیز عالی‌ترین مقام وزارت صمت بیان داشت: ابتدا باید خودرو‌های اقتصادی وارد شود تا با عرضه خودرو فضای بازار خودرو آرام بگیرد؛ بنابراین تاکید مسئولان این حوزه بر اولویت واردات خودرو‌های اقتصادی بود؛ خودرو‌هایی که بسیاری از مردم ماه‌ها در انتظار ورود آن هستند، ولی هفته گذشته هم زمان با آغاز فرآیند ثبت نام خودرو‌های وارداتی، الزام واریز ۵۰۰ میلیون تومان برای ورود به لیست انتظار اولویت بندی خرید این خودروها، باعث شد تا تحقق ورود خودروی اقتصادی که به گفته معاون وزیر صمت حدود ۲۰۰ میلیون قیمت دارد، به یک وعده کاغذی تبدیل شود.

در نهایت سخنگوی وزارت صمت نیز در نشست خبری دهم اسفندماه به این موضوع واکنش نشان داد و آب پاکی را روی دست متقاضیان خودروی اقتصادی ریخت. امید قالیباف گفت: “خودروی اقتصادی در جهان تعریف مشخصی دارد و مجوز‌هایی که طرح شده است نیز به درستی تعیین شده، اما کاهش قدرت خرید مردم موجب شده تا خودرو‌های استاندارد اقتصادی جهان نیز در کشور قیمت بالایی داشته باشند. “ این گفته سخنگوی وزارت صمت نشان می‌دهد که قرار نیست مردم خودروی اقتصادی وارداتی خرید کنند؛ چراکه قدرت خریدشان کاهش یافته و خودرو‌های اقتصادی دنیا در بازار داخلی به قیمت بالایی می‌رسد.

هرچند این مقام مسئول در وزارت صمت تاکید دارد که مجوز خودروی اقتصادی طرح شده، ولی عدم عرضه خودرو به قیمت اقتصادی که پیش‌تر از زبان معاون وزیر صمت به قیمت ۲۰۰ میلیون تومان بیان شده بود، نشان از عدم تحقق وعده خودروی اقتصادی وارداتی دارد.اساسا وقتی قرار است ۵۰۰ میلیون تومان به عنوان نیمی از قیمت خودرو پرداخت شود، نباید انتظار ورود خودروی خارجی صفر کیلومتر با قیمت کمتر از یک میلیارد تومان را در بازار داشت. بازاری که به شدت با نوسان قیمتی دست و پنجه نرم می‌کند و حالا با گذشت چندین ماه وقفه و تعلل در واردات خودرو، از نبود خودروی اقتصادی خارجی هم باید آسیب ببیند. به نظر می‌رسد برای تحقق واردات خودروی اقتصادی بایستی منتظر بسته خودرویی مجلس برای ورود خودرو‌های دست دوم و کارکرده در سال آینده باشیم تا شاید این بار خودرو‌هایی در رده قیمتی محصولات داخلی و اقتصادی راهی بازار ایران شود؛ چشم اندازی که حداقل چند ماهی زمان می‌برد!

 

دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها